شناسهٔ خبر: 68638564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

جا به جایی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس ؛ ماجرا چیست؟

شبکه الجزیره قطر با انتشار یک تحلیل به بررسی دلایل تصمیم پنتاگون برای پایان‌ دادن به مأموریت ۲ ناو هواپیمابر آمریکایی در غرب آسیا پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پنجشنبه به مأموریت دو ناو هواپیمابر خود در خاورمیانه پایان داد و پس از تقویت حضور نظامی واشنگتن در منطقه برای محافظت از «اسرائیل» در برابر حملات احتمالی ایران، تصمیم گرفت آنها را به پایگاه‌های خود بازگرداند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات مسئول آمریکایی نوشت که ناو هواپیمابر «یو اس تئودور روزولت» و ناوشکن «یو اس دانیال اینویه» دو ناوی هستند که به سمت پایگاه خود می‌روند.
کارشناس نظامی و راهبردی سرهنگ حاتم کریم الفلاحی، در تحلیل این تصمیم واشنگتن به شبکه الجزیره گفت که آمریکا در تلاش است تا کارت‌های را خود را بازبینی و مرتب کند و بین تهدیدات منطقه و تهدیدات در سایر نقاط داغ تعادل ایجاد کند.

وی توضیح داد که واشنگتن خواهان رویارویی گسترده منطقه‌ای نیست، زیرا آن را به منطقه‌ای می‌کشاند که در دوره اخیر، دیگر جزو اولویت‌هایش نبوده و توجه آن را از تهدیدات چین علیه تایوان و تهدیدهای روسیه علیه اوکراین منحرف می‌کند.

وی افزود که ایالات متحده در تلاش برای آرام‌کردن منطقه و بازگرداندن وزن نظامی به مناطقی است که به‌شدت متشنج شده‌اند. به‌ویژه پس از توافق کره شمالی و روسیه که واشنگتن آن را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند.

الفلاحی با یادآوری «راهبرد نظامی آمریکا» که پیش از عملیات طوفان‌الاقصی توسط رئیس‌جمهور این کشور جو بایدن اعلام شد، گفت: بر اساس این راهبرد اعلامی، «روسیه یک دشمن نزدیک و چین یک دشمن دور است». امری که مستلزم تغییر موقعیت در منطقه خاورمیانه و انتقال وزن نظامی به دریای جنوبی چین با تخلیه بخش‌های نظامی و کاهش آنها در مناطق مختلف است.

واشنگتن می‌گوید که راهبردش در منطقه از رهبری به پشتیبانی و از جلو به عقب و درعین‌حال حفظ نیروهای فعال در عراق و سایر مناطق و نیز انتقال اسرائیل از فرماندهی آمریکا در اروپا به فرماندهی مرکزی (سنتکام)، در حال حرکت است.

اما به گفته سرهنگ الفلاحی، این راهبرد در ۷ اکتبر سال گذشته با اعزام دو ناو هواپیمابر و جابه‌جایی دو هزار نفر از نیروهای ویژه دلتا، علاوه بر گشودن انبارهای تسلیحات به روی اسرائیل، به‌شدت آسیب دید.

این تحلیلگر نظامی به الجزیره گفت که آمریکا پس از آن تلاش کرد که مجدداً استقرار نظامی‌اش را در خارج از مرزهای خود تعدیل کند؛ اما «تهدیدات موجود در مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ» در حمایت از غزه، آن را مجبور کرد تا عملیات «نگهبان رفاه» را با مشارکت ۲۲ کشور آغاز کند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در ژوئیه گذشته از ورود ناو هواپیمابر «روزولت» به منطقه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا در دریای سرخ، پس از خروج ناو هواپیمابر «آیزنهاور» از دریای سرخ در ۲۲ ژوئن خبر داد.

ناو هواپیمابر آیزنهاور پس از گذشت ۷ ماه از استقرار در منطقه برای حمایت از صهیونیست‌ها در مقابل عملیات یمن و پس از هدف قرارگرفتن چندباره توسط نیروهای مسلح این کشور، ناگزیر به عقب‌نشینی شد.

«یو اس اس راسل» دیگر ناوشکنی بود که منطقه را ترک کرده و در دریای جنوبی چین در حال عملیات است. در چنین شرایطی تنها، ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن باقی مانده است که اکنون در خلیج عمان مستقر است.

نظر شما