شناسهٔ خبر: 68638507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره؛

پزشکیان: باید دست به دست هم دهیم تا شوکت گذشته مسلمانان را احیا کنیم/ اگر ما واقعا با یکدیگر برادری کنیم، آیا رژیم صهیونیستی جرأت می‌کند اینچنین گستاخانه نسل‌کشی و جنایت کند؟

پزشکیان رییس جمهور کشورمان ظهر امروز جمعه در آخرین بخش از سفر رسمی سه روزه به عراق، در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره با تاکید بر اینکه ما به لحاظ اعتقادی و تاریخی با هم اشتراکات زیادی داریم و برادران یکدیگر هستیم، خاطرنشان کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا شوکت و عزت گذشته مسلمانان را احیا کنیم. اگر با هم باشیم توان ما برای پیشرفت اقتصادی، علمی و فرهنگی بیش از پیش افزایش می‌یابد و از همین روست که وحدت و انسجام ما مطلوب دشمنان نیست و نفع آنان در اختلاف و تفرقه ماست، لذا هر پیام و صدایی که باعث اختلاف و تفرقه میان مسلمانان شود، پیامی شیطانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما مسلمانان به لحاظ اعتقادی و تاریخی با هم اشتراکات زیادی داریم و برادران یکدیگر هستیم، گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا شوکت و عزت گذشته مسلمانان را احیا کنیم. اگر با هم باشیم توان ما برای پیشرفت اقتصادی، علمی و فرهنگی بیش از پیش افزایش می‌یابد و از همین روست که وحدت و انسجام ما مطلوب دشمنان نیست.

 مسعود پزشکیان ظهر امروز جمعه در آخرین بخش از سفر رسمی سه روزه به عراق، در اجتماع نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع مردم بصره اظهار داشت: بنده در دوره تبلیغات ریاست جمهوری چند حرف روشن و واضح داشتم. اولین حرف بنده این بود که ما باید در کشورمان از اختلاف دست برداشته و با برادری برای پیشرفت تلاش کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما همچنین به دنبال تعامل و روابط برادرانه و صمیمانه با همسایگان و کشورهای اسلامی هستیم، افزود: ما پیروان پیامبری هستیم که در بدو ورود به مدینه از اهالی قبایلی که بیش از 100 سال با هم دشمن بوده و در جنگ بودند خواست با یکدیگر برادر باشند و پس از فتح مکه هم دشمنان قسم خورده اسلام را برادر توصیف کرد و گفت امروز هر کس به زبان اسلام بیاورد، برادر ماست و این سخن را نه درباره مومنین، بلکه مسلمانان بیان کرد.

پزشکیان با طرح این سوال که اگر ما واقعا با یکدیگر برادری کنیم، آیا رژیم صهیونیستی جرأت می‌کند اینچنین گستاخانه نسل‌کشی و جنایت کند، اظهار داشت: ما هر روز 5 نوبت نماز می‌خوانیم و از خداوند می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند؛ باور بنده این است که این راه راست یعنی وحدت و انسجام جامعه اسلامی و چنگ زدن به ریسمان الهی.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان خود در دیدار رئیس جمهور و نخست وزیر عراق درباره برداشتن برخی محدودیت‌های مرزی و تسهیل مراودات مردمی میان کشورهای مسلمان منطقه، شبیه تجربه اتحادیه اروپا گفت: اروپایی‌ها بیش از 100 سال به سختی با یکدیگر جنگیده بودند، اما امروز توانسته‌اند در عین حفظ حاکمیت ملی محدودیت‌های مرزی را کاهش داده، راه‌ها را به یکدیگر متصل و واحد پولی مشترکی راه‌اندازی کنند تا بیش از پیش به هم نزدیک شوند، چرا ما مسلمانان نتوانیم به همین شکل را حفظ حاکمیت ملی مراودات و تعاملات مردم مسلمان کشورهای‌مان را که حقیقتا با هم برادر هستند، تسهیل کنیم.

 پزشکیان با تاکید بر اینکه ما به لحاظ اعتقادی و تاریخی با هم اشتراکات زیادی داریم و برادران یکدیگر هستیم، خاطرنشان کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا شوکت و عزت گذشته مسلمانان را احیا کنیم. اگر با هم باشیم توان ما برای پیشرفت اقتصادی، علمی و فرهنگی بیش از پیش افزایش می‌یابد و از همین روست که وحدت و انسجام ما مطلوب دشمنان نیست و نفع آنان در اختلاف و تفرقه ماست، لذا هر پیام و صدایی که باعث اختلاف و تفرقه میان مسلمانان شود، پیامی شیطانی است.

رئیس جمهور گفت: تاکید دین اسلام بر اقامه نماز، به خصوص پس از استقرار حکومت اسلامی صرفا به معنای خواندن نماز نیست و شواهد و قرائن زیادی نشان می‌دهد که این دستور بر ایجاد انسجام و وحدت تاکید دارد. امروز ما به اینجا آمده‌ایم تا اعلام کنیم که با شما برادریم، آن هم نه بر اساس دیپلماسی، بلکه بر اساس باور و اعتقادات. باید با یکدیگر برادر و متحد باشیم تا با همکاری و هم‌افزایی در همه زمینه‌ها خار چشم دشمنان باشم.

پزشکیان در بخش پایانی سخنانش با قدردانی از مهمان‌نوازی اهالی بصره از زائران اربعین تصریح کرد: همانگونه که در مسیر نوشته بودید، ما همیشه همسایه بودیم و خواهیم بود. قطعا پس از بازگشت اتصال راه‌آهن و تقویت همه راه‌های ارتباطی میان دو کشور را با سرعت و جدیت پیگیری خواهیم کرد تا زمینه‌های مراودات تولیدکنندگان، دانشگاهیان و مردم بیش از همیشه تسهیل شود.

پیش از سخنان رئیس جمهور در این مراسم دو تن از بزرگان عشایر بصره، یک عبای عربی به رئیس جمهور هدیه دادند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما