شناسهٔ خبر: 68636948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه قم:

محور سیاست خارجی ایران تولید قطب‌های جدید قدرت است

شیما احمدزاده

امام جمعه قم گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شکستن تک قطبی در عالم و شکل دادن قطب‌های جدید اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی است؛ دولت شهید رئیسی گام‌های بزرگی برداشت و دولت چهاردهم نیز باید این مسیر را در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری دنبال کند.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۳ شهریورماه قم که در مصلی قدس برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز آغاز امامت امام عصر(عج)، اظهار کرد: ماه ربیع الاول ماه فروغ‌های آسمانی و نعمت‌های بیکران خداوند است و باید در برابر این نعمت‌ها شاکر باشیم، خورشید پر فروغ امام عصر(عج) جلوه‌ای از جلوه‌های توحید است که ما را ولو در عصر غیبت هدایت و راهبری می‌فرمایند.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن عرض تسلیت ارتحال آیت‌الله محفوظی، ادامه داد: مرحوم آیت‌الله محفوظی از چهره‌های اخلاقی، علمی و معرفتی و در کنار این‌ها انسانی مجاهد و فداکار بودند و از آغاز نهضت انقلاب همراه امام(ره) و پس از آن رهبری معظم انقلاب اسلامی و همپای مردم و حوزه علمیه حرکت کردند.

امام جمعه قم آغاز سال تحصیلی آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه را به فعالان در عرصه تعلیم و تربیت تبریک گفت و افزود: اهتمام به تربیت نسل جدید با توجه به اقتضائات آن و تهدیدهای فراوان ضرورتی است که بر عهده نهاد خانواده، فرهنگیان، حوزویان، رسانه و فعالین عرصه مجازی قرار دارد همه این ارکان باید به جامعه جوان توجه کنند و اقتضائات تربیت این عصر را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: همه ما به تهدید فضای مجازی و فتنه گری‌هایی که برای دور افتادن جوانان از حقیقت برپاست آشناییم و در این میدان همه نهادهای تربیتی وظیفه سنگینی بر عهده دارند؛ تکلیف همه ما استادان و معلمان و مدیران تربیت عمیق و جامع و حل مشکلات نسل جوان است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه رشد و پیشرفت فناوری باید تداوم داشته باشد، تاکید کرد: رشد علمی و فناوری ایران علی‌رغم تحریم‌ها مطلوب است اما فراز و فرود داشته است. ما حرکت پرشتاب به سمت قله‌های علمی را باید ادامه دهیم؛ دانشگاه‌های ما باید پر شتاب در مرزهای دانش حرکت کنند، استعداد ایرانی‌ها بسیار ممتاز و برجسته است و استادان ما باید شتاب در رشد علمی را مهم‌ترین وظیفه خود قرار دهند.

امام جمعه قم گفت: تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی نسل امروز لازم است، باید نسل جوان با اسلام، دفاع مقدس و ارزش‌های متعالی انقلاب آشنا شود و این وظیفه مدرسه، دانشگاه و حوزه است که نسل امروز ریشه در این هویت تاریخی پیدا کند.

وی اضافه کرد: جذب و نگهداری نخبگان و استعدادهای برتر و حفظ تعلقات آن به کشور ضرورت دارد، نخبگان ما بودند که در خلق حماسه‌های علمی پیش رفتند و ایران امروز بیداری فنی و علمی پیدا کرده است لذا نخبگان باید صبوری کنند و این راه پر افتخار را ادامه دهند و دستگاه‌هی اجرایی وظیفه سنگینی دارند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: تحقیق و تلاش علمی باید در خدمت جامعه باشد و آسیب‌های اجتماعی را رفع کند، باید مشکلات صنعت را گره‌گشایی کند؛ لذا حرکت علمی دانشگاه باید در خدمت صنعت، جامعه و رشد و ترقی کشور باشد و همه حوزه و دانشگاه باید خادمان مردم باشند، همچنین دولتمردان نیز باید حمایت از نهادهای علمی را اولویت قرار دهند.

وی در آستانه هفته دفاع مقدس یاد ایثاگران، آزادگان، شهدا و خانواده‌های آنان را گرامیداشت و گفت: ملت ایران در دفاع مقدس دکترینی خلق کرد و الگویی را نشان داد که می‌توان در جنگ نابرابر بر قدرت‌های ستمکار پیروز شد، فرهنگ مقاومت و الگوی جدیدی از شجاعت و مقاومت در دفاع مقدس خلق شد و جوانان ما با دست‌های خالی الگویی از مقاومت در عصر جدید خلق کردند.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: دفاع مقدس دست‌مایه ای برای تحول در صنایع نظامی و رشد علمی و فناوری شد، دفاع مقدس سکویی شد تا نیروهای مسلح و دانشمندان همه به میدان آمدند و ما مبدل به قدرت نظامی و امنیتی منطقه شدیم و این سرمایه را باید حفظ کرد.

وی افزود: الگوی دفاع مقدس در منطقه و جهان منتشر شد و آزادگان فهمیدند می‌توان در برابر آمریکا و قدرت‌های استکباری ایستاد و تسلیم نشد و امروز ملت ایران با تاسی به دفاع مقدس در برابر زورگویان خواهند ایستاد.

امام جمعه قم تاکید کرد: فلسطین موضوع همه کشورهای اسلامی است، تمام کشورهای اسلامی بدانند اگر کوتاه آمدند همین خونریزی که در غزه می‌بینید در انتظار همه شماست؛ غزه نشان داد در میان جهانخواران رحم و مروت نیست و نسل‌کشی خوی آن‌ها است.

وی گفت: اقدام امت اسلام لازم است، مقاوت می‌ایستد و پیش خواهد رفت اما سران کشورهای جهان اسلام و عرب بدانید برای خود ننگ می‌خرید که این ظلم را می‌بینید و سکوت می‌کنید؛ گام اول در مقابله با رژیم منحوس صهیونیستی بستن سفارت‌های این رژیم منحوس در همه کشورها است.

امام جمعه قم بین کرد: اسرائیل بداند مقاومت پایدار خواهد ماند و به فضل الهی محور مقاومت و آزادگان جهان اسلام آن‌ها را نابود خواهند کرد؛ ایران نیز با رویکرد جامع و راهبردی در حال تغییر معادلات بزرگ است و این راه ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما