شناسهٔ خبر: 68636433 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۲ استان

خبرگزاری تسنیم

سازمان هواشناسی از رگبار باران و رعدوبرق در ۱۲ استان از جمله تهران خبر داد و برای ۸ استان هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی صادر کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز جمعه در استان‌های ساحلی خزر، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، خراسان شمالی، سمنان، شمال استان‌های البرز و تهران و شنبه علاوه بر این مناطق در استان‌های البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، برخی نقاط استان‌های اصفهان، یزد و کرمان رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

شدت بارش شنبه در مازندران، گلستان و ارتفاعات مرکزی البرز خواهد بود. یکشنبه آینده در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، برخی نقاط استان‌های یزد، کرمان، اصفهان، دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، خراسان جنوبی و جنوب سیستان و بلوچستان و سه شنبه در شمال غرب کشور نیز بارندگی، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی شده است.

طی سه روز آینده در نیمه شرقی کشور، مرکز، جنوب غرب و استان‌های زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران و قم در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. از جمعه تا یکشنبه کاهش نسبی دما در نیمه شمالی کشور روی می‌دهد. همچنین امروز و فردا شنبه خلیج فارس و دریای خزر مواج هستند.

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۲۳

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۲۳: گلستان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، شمال زنجان و ارتفاعات استان‌های مازندران، سمنان، البرز و تهران.

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴: مازندران، گلستان، شرق گیلان، شمال سمنان، شمال و شرق تهران، شمال و غرب خراسان شمالی و ارتفاعات البرز.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شرقی گیلان و شمال استان‌های خراسان رضوی، سمنان، تهران و البرز.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌رو‌ها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

هشدار افزایش سرعت باد و متلاطم شدن دریا

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴-۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و تا ۱.۸ متر در مناطق دور از ساحل.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و خوزستان، در غرب خلیج فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، احتمال آسیب به شناور‌های سبک، احتمال خسارت به سازه‌های دریایی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و سبک، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی.

هشدار افزایش سرعت باد و متلاطم شدن دریا

زمان شروع: صبح جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۲۳

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴-۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۸ متر در مناطق نزدیک و دور از ساحل.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی، صدمه به ماهیان درقفس و صدمه به قایق‌های کوچک تفریحی و مسافری و شناور‌های سبک و اختلال در تردد شناور‌ها و فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی.

توصیه: ممانعت از شنا، محدود کردن تردد قایق‌های سبک و تفریحی، ورود و خروج کشتی‌ها به بندر با احتیاط، تردد کشتی‌های تجاری با احتیاط، محدود کردن فعالیت‌های شیلاتی، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

نظر شما