به گزارش ایسنا، فروش خودروهای الکتریکی همچنان در حال افزایش است و میتواند در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۷ میلیون خودرو برسد که فروش بیش از یک خودرو از هر پنج خودرو در سراسر جهان را شامل میشود.
خودروهای برقی به پیشرفت خود در جهت تبدیل شدن به یک محصول انبوه در تعداد بیشتری از کشورها ادامه میدهند. حاشیههای کم، قیمتهای نوسانات فلزات باتری، تورم بالا و حذف تدریجی انگیزههای خرید در برخی کشورها نگرانیهایی را در مورد سرعت رشد صنعت ایجاد کرده است، اما آمار فروش جهانی همچنان قوی است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش خودروهای برقی در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.
در سال ۲۰۲۴، سهم بازار خودروهای الکتریکی می تواند به ۴۵ درصد در چین، ۲۵ درصد در اروپا و بیش از ۱۱ درصد در ایالاتمتحده میرسد که زیربنای رقابت بین تولیدکنندگان، کاهش قیمت باتری و خودرو و حمایت از سیاستهای مداوم است.
انتظارات رشد برای سال ۲۰۲۴ بر اساس یک سال رکورد است، در سال ۲۰۲۳، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به ۱۴ میلیون نفر رسید که به ۱۸ درصد از کل خودروهای فروخته شده رسید. خودروسازان چینی بیش از نیمی از کل خودروهای الکتریکی فروخته شده در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۳ تولید کردند، علیرغم اینکه تنها ۱۰ درصد از فروش جهانی خودروهای با موتورهای احتراق داخلی را به خود اختصاص دادند.
وسایل نقلیه الکتریکی یک راه حل ضروری برای کربن زدایی حمل ونقل هستند. خودروهای برقی در طول عمر خود ردپای کربن کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند. در حالی که کربن بیشتری در مرحله تولید منتشر میشود و این بدهی کربن به محض اینکه در جاده ها قرار میگیرند به سرعت پرداخت میشود.
به نقل از ترند، تقریباً ۱۴ میلیون خودروی الکتریکی جدید در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان به ثبت رسید که تعداد کل آنها را به ۴۰ میلیون رساند. فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۳.۵ میلیون بیشتر بود که نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشت و این بیش از ۶ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۸ است.
در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۵۰ هزار ثبت نام جدید در هفته وجود داشت. خودروهای برقی حدود ۱۸ درصد از کل خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۱۴ درصد بود. خودروهای برقی باتری دار ۷۰ درصد از سهام خودروهای برقی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند.
در سطح جهانی، حدود یک از هر ۴ خودروی جدید فروخته شده در سال ۲۰۲۳ الکتریکی بودند. این سهم در نروژ بیش از ۹۰ درصد و در چین تقریباً ۴۰ درصد بود. در اینجا، «خودروهای الکتریکی» شامل خودروهای باطری دار و پلاگین هیبریدی میشود. از آنجایی که خودروهای پلاگین هیبریدی اغلب با بنزین کار میکنند، نسبت به خودروهای برقی با باتری تمایل بیشتری به انتشار کربن دارند. با این حال، آنها معمولا آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند.
سالانه چه تعداد خودرو با موتور احتراق داخلی و خودروهای برقی جدید فروخته میشود؟
بر اساس داده های منتشر شده آژانس بینالمللی انرژی در مورد تعداد خودروهای الکتریکی فروخته شده و فروش خودروهای الکتریکی به عنوان سهمی از تمام خودروهای جدید، می توانیم تعداد مطلق خودروهای جدید هر نوع فروخته شده در هر سال را محاسبه کنیم. این ارقام نشان میدهد که فروش جهانی خودروهای غیر الکتریکی در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسیده است.
چه سهمی از خودروهای موجود در جادهها برقی هستند؟
خودروهایی که امروزه در جاده ها هستند، دادههای فروش بیش از یک دهه را نشان میدهند. این تقریبی از تعداد خودروهایی است که در حال استفاده هستند و نشاندهنده تعادل خودروهای اضافه شده و خودروهایی است که در حال فرسودگی هستند. از آنجایی که مردم برای مدت طولانی از خودروهای خود استفاده میکنند، قبل از اینکه فروش جدید تأثیر قابلتوجهی بر سهام خودرو داشته باشد، زمان میبرد. یعنی سهم خودروهای برقی در جادهها بسیار کمتر از سهم فروش جدید است.
در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون خودروی الکتریکی در سراسر جهان در حال استفاده هستند و این به سرعت در حال رشد است. در سال ۲۰۲۲، این رقم فقط ۲۶ میلیون بود.
چند ماشین الکتریکی در بریتانیا وجود دارد؟
تا پایان آگوست ۲۰۲۴، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی تمام الکتریکی در بریتانیا وجود دارد. این بدان معناست که حدود ۳.۵ درصد از حدود ۳۴ میلیون خودرو در جادههای بریتانیا کاملاً برقی هستند. ۲۰۵ هزار و ۷۷۰ خودروی الکتریکی در پایان سال ۲۰۲۰ وجود داشت که ۰.۶ درصد از کل خودروهای موجود در جادهها و از آن زمان به بعد تعداد خودروهای الکتریکی را نشان میداد که بیش از پنج برابر شده است.
سهم بازار خودروهای الکتریکی از خودروهای جدید چقدر است؟
در سال ۲۰۲۴ تا به امروز، ۲۱۳ هزار و ۵۴۴ خودروی تمام برقی جدید فروخته شده است که ۱۷.۲ درصد سهم بازار از کل خودروهای جدید ثبت شده در سال جاری است. ۳۱۴ هزار و ۶۸۴ خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۳ فروخته شده است که در مقایسه با ۲۶۷ هزار و ۲۰۳ دستگاه در سال ۲۰۲۲ است که رشد ۱۸ درصدی داشته است نسبت خودروهای جدید الکتریکی از ۶.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۶.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است.
زپمپ گزارش کرد که در چند سال گذشته، نسبت خودروهای برقی از فروش خودروهای جدید ثابت مانده است، اما انتظار میرود که با افزایش تقاضای مصرفکننده، تغییر کند. به موازات آن تعداد خودروهای دیزلی جدید فروخته شده به میزان قابلتوجهی کاهش یافته است.
هر ماه چند ماشین برقی فروخته میشود؟
۱۹ هزار و ۱۱۳ خودروی الکتریکی جدید در آگوست ۲۰۲۴، فروخته شد که ۲۲.۶ درصد از کل ثبت نام خودروهای جدید بود. طی ۱۲ ماه گذشته میانگین تعداد خودروهای الکتریکی جدید ثبت شده در هر ماه حدود ۲۸ هزار خودرو بوده است. خودروهای کاملاً برقی بیشتر از خودروهای پلاگین هیبریدی در جادههای بریتانیا وجود دارد و این شکاف بیشتر شده است.
تعداد وسایل نقلیه الکتریکی در ایالاتمتحده و برترین آمار خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴
در حال حاضر دو میلیون و ۴۴۲ هزار و ۲۷۰ هزار خودروی الکتریکی در ایالاتمتحده ثبت شده است. کالیفرنیا بالاترین نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی با ۲.۵ درصد را دارد.
تسلا ۵۶.۵ درصد از سهم بازار خودروهای الکتریکی فروخته شده در ایالاتمتحده را در اختیار دارد. ارزش بازار خودروهای الکتریکی آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۴۹.۱ میلیارد دلار رسید. ۳۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی برای خرید خودروی بعدی خود یک خودروی برقی در نظر میگیرند.
۲۷ خودروساز در سال ۲۰۲۳ خودروهای الکتریکی را به مصرفکنندگان آمریکایی فروختند، اما یکی از این شرکتها به وضوح در بازار خودروهای برقی پیشرو است که این شرکت تسلاست. در واقع، تسلا ۵۶ درصد از وسایل نقلیه الکتریکی را در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد پیشروی تسلا در بازار ممکن است در حال کاهش باشد.
پیش بینی پذیرش خودروهای الکتریکی
در سال ۲۰۲۳، خودروهای الکتریکی ۵.۷ درصد از کل فروش خودرو در ایالاتمتحده را شامل شدند که بیش از دو برابر سهم فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹ است و این روندی است که احتمالا ادامه خواهد داشت.
اکسپلودینگ تاپیک گزارش کرد که خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۸، می توانند بیش از ۱۷ درصد از کل فروش خودرو در ایالات متحده را تشکیل دهند.
در حالی که فروش خودروهای الکتریکی در سطح جهانی در حال افزایش است، آنها به طور قابلتوجهی در تنها چند بازار عمده متمرکز هستند. در سال ۲۰۲۳، کمتر از ۶۰ درصد از ثبت نام خودروهای برقی جدید در جمهوری خلق چین، کمی کمتر از ۲۵ درصد در اروپا و ۲ و ۱۰ درصد در ایالاتمتحده بود.
بیش از یک مورد از هر سه خودروی جدید ثبتشده در چین در سال ۲۰۲۳ الکتریکی بوده، بیش از یک مورد از هر پنج خودرو در اروپا و از هر ۱۰ خودرو در ایالاتمتحده، یک مورد در ایالاتمتحده ثبت شده است. با این حال، فروش در جاهای دیگر محدود است، حتی در کشورهایی با بازارهای خودرو توسعه یافته مانند ژاپن و هند.
در چین، تعداد ثبت نام خودروهای الکتریکی جدید در سال ۲۰۲۳ به ۸.۱ میلیون نفر رسید که ۳۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در ایالات متحده، ثبت نام خودروهای الکتریکی جدید در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴ میلیون نفر رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. در اروپا، ثبت نام خودروهای الکتریکی جدید در سال گذشته به نزدیک به ۳.۲ میلیون رسید که تقریباً ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.
روند سرعت افزایش فروش خودروهای الکتریکی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه خارج از چین، موفقیت جهانی آنها را تعیین خواهد کرد. اکثریت قریب به اتفاق فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳ در چین (۶۰ درصد)، اروپا (۲۵ درصد) و ایالات متحده (۱۰ درصد) بوده است. در مقایسه، این مناطق حدود ۶۵ درصد از کل فروش خودرو در سراسر جهان را به خود اختصاص دادهاند. در حالی که فروش خودروهای الکتریکی در اقتصادهای نوظهور نسبت به سه بازار بزرگ عقبتر بوده است، رشد در سال ۲۰۲۳ در کشورهایی مانند ویتنام (حدود ۱۵ درصد از کل خودروهای فروخته شده) و تایلند (۱۰ درصد) افزایش یافت.
انتهای پیام