شناسهٔ خبر: 68633950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ادعای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ترجیع‌بند ملال‌آوری شده است/ هدف آمریکا ایجاد اختلاف بین ایران و ۶ کشور عربی است

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، گفت: شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس باید بدانند که آمریکا قصد دارد، بین ایران و این شش کشور اختلاف ایجاد کند. مسئله جزایر سه گانه هم مسئله‌ای است که قابل طرح نیست و ایران تحت هیچ شرایطی از حاکمیت خود بر این سه جزیره چشم پوشی نخواهد کرد. همچنین مسئله حوزه گازی آرش هم جزیی از قلمرو دریای ایران است و تمام اسناد آن موجود است.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با اظهارات اخیر مندرج در بیانیه‌ی نشست شورای همکاری خلیج فارس در خصوص میدان گازی آرش و جزایر سه‌گانه کشورمان، گفت:‌ متاسفانه شورای همکاری خلیج فارس در هر نشست دوره‌ای یک ترجیع‌بند ملال آور و تکراری را همواره در دستور کار قرار می‌دهد و آن مسئله جزایر سه‌گانه و اخیراً هم مسئله حوزه گازی آرش است که هم کویت و هم عربستان سعودی تلاش می‌کنند تا با استفاده از پشتوانه‌ی آمریکا و رژیم صهیونیستی تسلط و مدیریت خودشان را بر این حوزه گازی که در قلمرو دریایی ایران قرار دارد، اعمال کنند و این با قوانین بین‌المللی و حسن همجواری کاملاً در تضاد است.

حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه انکارپذیر نیست

وی افزود:‌با توجه به اینکه اساساً جزایر سه گانه بخشی از حاکمیت تجزیه‌ناپذیر ایران در حوزه خلیج فارس است و به اعتبار تمام اسناد موجود، نشان می‌دهد که این سه جزیره جزئی از قلمرو ایران هستند، حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه انکارپذیر نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد که پشت سر این تحرکات و این تکرار این ادعاهای پوچ و بیهوده هم آمریکا هم رژیم صهیونیستی قرار دارند تا اجازه ندهند که ایران به سیاست حسن همجواری و همگرایی خود ادامه دهد و یک شکاف بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کند.

آمریکا می‌خواهد بین ایران و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس اختلاف ایجاد کند

هانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که کدام کشور‌ها در حوزه خلیج فارس در این موضوع ادعا دارند و آیا رد پای حضور کشورهای غربی نیز در این ماجرا دید‌ه‌ می‌شود، تصریح کرد: شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس باید بدانند که آمریکا قصد دارد، بین ایران و این شش کشور اختلاف ایجاد کند. مسئله جزایر سه گانه هم مسئله‌ای است که قابل طرح نیست و ایران تحت هیچ شرایطی از حاکمیت خود بر این سه جزیره چشم پوشی نخواهد کرد. همچنین مسئله حوزه گازی آرش هم جزیی از قلمرو دریای ایران است و تمام اسناد آن موجود است.

کشورهای حوزه خلیج فارس مسیر همگرایی  و تعامل احترام‌انگیز با ایران را پیش بگیرند

وی عنوان کرد:‌ کویت و عربستان اگر بخواهند همچنان از طریق اعمال فشار و استفاده از پشتوانه آمریکا و رژیم صهیونیستی از این حوزه گازی بهره‌برداری کنند، طبیعتاً ایران واکنش مناسبی از خودش نشان خواهد داد حتی اگر منجر به قطع روابط بین ایران و کویت شود، ایران تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که عربستان و کویت از این حوزه گازی بهره‌برداری کرده و ملت ایران را از حق طبیعی خود محروم کنند. لذا کشورهای حوزه خلیج فارس باید در سیاست‌های خودشان تجدیدنظر کنند و راه و مسیر همگرایی و تعامل احترام‌انگیز با ایران را در پیش بگیرند.

عربستان هیچ نقشی در حوزه گازی‌ آرش ندارد

این تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در سهم ایران در میدان گازی آرش، بیان کرد: این قابل مذاکره است، بخشی از حوزه گازی آرش در خور عبدالله است که در قلمرو دریایی کویت است اما عربستان به طور کلی هیچ‌گونه نقش و هیچ‌گونه محدوده جغرافیایی در حوزه گازی آرش ندارد ولی ایران و کویت در این خصوص آماده مذاکره هستند. می‌توان با مذاکره و تعامل این مسئله را حل کرد ولی اینکه عربستان و کویت بخواهند به صورت جداگانه ایران را محروم کنند، این قابل قبول نیست.

هانی‌زاده با اشاره به تاثیر بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس بر افکار عمومی کشورهای عربی، گفت: الان وضعیت به گونه‌ای است که کشورهای حوزه خلیج فارس سعی می‌کنند که افکار عمومی را از غزه به سمت ایران سوق دهند و مسئله کشتار مردم غزه به فراموشی سپرده شود، به همین دلیل این نشست در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران با تمام توان خود به کمک ملت فلسطین و مردم غزه شتافته است.

هدف شورای همکاری‌ها خلیج فارس باید به جای میدان گازی آرش، مسئله غزه باشد

وی خاطرنشان کرد:‌ هدف این بیانیه تحت‌الشعاع قرار دادن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است و الان جای طرح این مسائل اختلاف‌انگیز نیست باید مسئله غزه و مردم فلسطین در اولویت شورای همکاری خلیج فارس قرار گیرد که متاسفانه این شورا به صورت جدی وارد جنگ غزه نشده است  و حتی حمایت سیاسی هم از مردم غزه نکرده است. هدف این‌گونه بیانیه‌ها این است که در واقع جنایات رژیم صهیونیستی تحت‌الشعاع اینگونه اظهار نظرها قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما