شناسهٔ خبر: 68632248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تکرار ادعاهای آمریکا و تروئیکای اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران

منبع: ایرنا

اقتصادنیوز: آمریکا و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، موسوم به تروئیکای اروپا در نشست فصلی شورای حکام، ادعاهای سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد ایالات متحده و تروئیکا با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام و اقدامات صورت گرفته در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) ادعا شده است: ایران باید تعهدات پادمانی خود را به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر اجرا کند و تا زمانی که موارد نگران کننده ای (در روابط ایران و آژانس) وجود دارد، ماهیت فعالیت‌های هسته ای ایران بطور منطقی مشکوک است.

خبر مرتبط
معنای بازگشت معماران برجام/ برنامه هسته‌ای ایران؛ پلن آمریکا برای دور زدن چین و روسیه؟

اقتصادنیوز: به ادعای ناظران دولت پزشکیان اولویت خود را تعامل سازنده با غرب با هدف برداشتن تحریم ها عنوان کرده است. با این همه تحقق این گزاره در شرایطی که نظم جهانی فصل تازه و در عین حال پرتنشی را تجربه می‌کند می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد.

چهار کشور صادر کننده بیانیه مدعی شدند: ما از تلاش‌های طولانی مدت مدیرکل آژانس برای باز ماندن راه تعامل سازنده با ایران قدردانی می‌کنیم. این درحالیست که ایران به جای استفاده از فرصت‌ها برای تعامل سازنده در جهت حل‌وفصل همه مسائل باقی‌مانده، در انجام اقدام ملموس فوری ناکام مانده است.

آمریکا و تروئیکا سپس ادعا کردند: شورای حکام طی پنج سال گذشته از ایران خواسته است تا با حسن نیت مسائل پادمانی را حل‌وفصل کند. در واقع، شورا از سال ۲۰۲۰ چهار قطعنامه در مورد این موضوع تصویب کرده است که آخرین آن در ژوئن ۲۰۲۴ بود. اما در این مدت شاهد هیچ پیشرفتی از سوی ایران نبوده‌ایم و این کشور همچنان به توسعه صنعت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

آن‌ها در تداوم سیاه‌نمایی و جوسازی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شدند: شورای حکام در این مدت صبر قابل توجهی از خود نشان داده است. اما این صبر حدی دارد و ما تا زمانی که ایران به مسیر اهانت ادامه می‌دهد کنار نخواهیم ایستاد. اگر ایران برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده همکاری لازم، کامل و بدون ابهام با آژانس را صورت ندهد، شورا اقدامات بیشتری را صورت خواهد داد. این اقدامات می تواند شامل درخواست از مدیرکل آژانس برای تهیه گزارش جامع درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

آمریکا و تروئیکا سپس این ادعا را مطرح کردند: اما اگر ایران مسیر همکاری فوری، کامل و بدون ابهام با آژانس را انتخاب کند، این اقدام غیرضروری خواهد بود. ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم سال به سال از تعهدات پادمانی مرتبط با پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی شانه خالی کند.

نظر شما