شناسهٔ خبر: 66936517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

ادعای رویترز درباره قطعنامه ضدایرانی اروپا در شورای حکام

اقتصادنیوز:یک رسانه انگلیسی مدعی شده سه کشور اروپایی عضو برجام در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام به توزیع قطعنامه‌ای ضدایرانی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، یک رسانه غربی به نقل از سه دیپلمات که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده بریتانیا، فرانسه و آلمان اقدام به توزیع پیش‌نویس یک قطعنامه ضدایرانی در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده کرده‌اند.

چند روز پیش از این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده بود دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل مسائل داخلی از جمله پیش رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور مخالف صدور قطعنامه‌ای برای توبیخ ایران به دلیل پیشروی‌های هسته‌ای است.

سه دیپلمات غربی اکنون به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تروئیکای اروپایی عضو برجام علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا بر صدور قطعنامه علیه ایران اصرار دارند. رویترز می‌گوید استدلال واشنگتن این است که صدور قطعنامه می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر منجر شود.

یک مقام ارشد اروپایی به این رسانه انگلیسی گفت: «ما به آمریکایی‌ها فشار می‌آوریم اما آنها اصرار دارند که نباید هیچ کاری برای تشدید تنش با ایران انجام داد. این رویکرد هیچ دستاوردی تا کنون نداشته و ما معتقدیم لازم است قاطعیت نشان دهیم.»

از آخرین قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس علیه ایران صادر کرده 18 ماه می‌گذرد. اعضای آژانس در آن قطعنامه خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در سه سایت شده بودند.

از آن زمان تا کنون اختلاف بین ایران و آژانس به دو مکان تقلیل یافته است. آژانس اتمی در گزارش فصلی جدید خود که چند روز پیش رسانه‌های غربی گزیده‌هایی از آن را منتشر کرده بودند اختلاف بر سر دو مکان، توقف اجرای کد اصلاحی 3.1 و همچنین لغو انتصاب بازرس‌ها به عنوان اصلی‌ترین زمینه‌های اختلاف میان دو طرف یاد کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

سه دیپلمات گفته‌اند که تروئیکای اروپایی متن پیش‌نویس قطعنامه خود را در اختیار 35 کشور عضو شورای حکام آژانس قرار داده‌اند. مطابق این ادعا، تمرکز قطعنامه مذکور بر تحقیقات است و ممکن است از «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس خواسته شود اقدام به تهیه «گزارشی جامع» با دامنه موضوعات گسترده‌تر نسبت به گزارش‌های فصلی فعلی کند. 

قطعنامه تروئیکای اروپا حاوی هیچ تهدیدی برای ارجاع پرونده مناقشات هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. این قطعنامه هنوز به صورت رسمی تحویل نشده و اروپایی‌ها ممکن است از اوایل هفته آینده (از دوشنبه به بعد) این کار را انجام دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش فصلی خود که روز دوشنبه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت از افزایش ذخایر اورانیوم 60 درصدی ایران به چندین برابر سقف معین‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خبر داده است.

برجام توافقی است که در سال 2015 میان گروه موسوم به 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) با جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشات بین‌المللی بر سر پرونده هسته‌ای ایران حاصل شد.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در سال 2018 با نقض تعهدات خود از این توافقنامه مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شده و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن 5 گام برای کاهش تعهدات، سرانجام 15 دی‌ماه 1398 اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دیپلمات‌های غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعا کرده‌اند کشورهای اروپایی در نشست فصلی شورای حکام در ماه مارس هم با واشنگتن بر سر صدور قطعنامه در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختلاف داشتند.

نظر شما