شناسهٔ خبر: 66924611 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تحرکات تروئیکای اروپایی درباره موضوع هسته‌ای ایران؛ تهران درباره صدور قطعنامه هشدار داد

تروئیکای اروپایی چند روز مانده به نشست فصلی شورای حکام تحرکاتی مذبوحانه را با هدف آنچه صدور قطعنامه ضد ایرانی خوانده‌ شده، آغاز کرده است، اکنون اما شنیده‌ها از هشدار ایران درباره صدور هرگونه قطعنامه‌ای در نشست پیش رو حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به‌تازگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی جدید را درباره موضوع هسته‌ای ایران با طرح ادعاهایی در این مورد منتشر کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه شب در گزارش فصلی خود که به اعضای شورای حکام آژانس در آستانه نشست فصلی شورای حکام ارسال کرد بر منوال گزارش‎های گذشته خود ادعا‌هایی را درباره موضوع هسته‌ای ایران تکرار کرد.

گزارش آژانس در حالی منتشر شد که نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آینده ۳ ژوئن (خرداد) آغاز خواهد شد و تا روز ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) ادامه دارد.

این گزارش ادعا‌هایی را از جمله درباره میزان اورانیوم غنی شده و میزان افزایش اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را از زمان گزارش قبلی آژانس انرژی اتمی مطرح کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش همچنین از آنچه «تصمیم ایران درباره تغییر ندادن موضع خود درباره لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس» خوانده شده، ابراز تاسف کرده است.

این در حالی است که رسانه‎های غربی پیش از انتشار گزارش آژانس از اختلاف میان آمریکا و کشور‌های اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در آستانه نشست شورای حکام خبر دادند.

ابتدا رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که آمریکا با تصمیم تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام مخالف است.

پس از انتشار گزارش رویترز، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از آنچه دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات خوانده شده، نوشت: دولت آمریکا متحدان اروپایی را تحت فشار قرار داده تا از طرح‌هایی برای سرزنش ایران به دلیل پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی کنند.

اما اکنون شنیده‎ها حاکی از آن است با توجه به تجربه دفعات قبل اگر شورای حکام مجددا اقدام به صدور قطعنامه علیه ایران کند، تهران نیز عکس‌العمل نشان خواهد داد.

به گفته منابع، صدور قطعنامه جدید ضدایرانی در شورای حکام پیامدها و هزینه‌های سنگینی را برای صادرکنندگان قطعنامه خواهد داشت.

پیش‌تر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در واکنش به نشست آتی شورای حکام تاکید کرده بود با وجود مذاکرات مثبت با گروسی، باید توجه داشته باشیم که شورای حکام همواره موضوع هسته‌ای ایران را سیاسی می‌کند و نمی‌توان با قطعیت از تاثیر این مذاکرات بر خروجی آن جلسه صحبت کرد، اما امیدواریم این موضوع تاثیرگذار باشد.

تحرکات اخیر تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه ادعایی درباره ایران در نشست پیش روی شورای حکم در حالی است که تهران همواره بر همکاری با آژانس تاکید کرده است. همچنین هرگونه اقدام غیرعقلانی در این زمینه از سوی بلوک غرب همان‌طور که ایران بارها بر آن تاکید کرده، می‌تواند مسیر همکاری‌های سازنده را بر هم زده و باعث تصمیم‌گیری جدید توسط کشورمان منجر شود.

انتهای پیام/

نظر شما