شناسهٔ خبر: 68629988 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

جزییات حمله کماندو‌های اسرائیلی به تاسیسات سپاه در سوریه؛ «مدارک و تجهیزات را بردند»

کماندو‌های ارتش اسرائیل در هفته جاری به تاسیسات تسلیحاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «مصیاف» در شمال غربی سوریه، از جمله «مرکز تحقیقات و تولید موشک‌های بالستیک و تسلیحات» حمله کرده و پس از توقیف و خارج کردن مدارک و تجهیزات، این مرکز را منفجر کردند

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بنابر گزارش های تایید نشده؛ کماندو‌های ارتش اسرائیل در هفته جاری به تاسیسات تسلیحاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «مصیاف» در شمال غربی سوریه، از جمله «مرکز تحقیقات و تولید موشک‌های بالستیک و تسلیحات» حمله کرده و پس از توقیف و خارج کردن مدارک و تجهیزات، این مرکز را منفجر کردند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: حملات هوایی شامگاه یکشنبه به تاسیسات نظامی در سوریه دست‌کم ۱۴ کشته و ۴۳ مجروح بر جای گذاشت و آتش‌سوزی عظیمی به راه‌ انداخت. بنابر منابع آگاه اسرائیل مسئول این حملات است.

به گزارش رسانه‌های سوری، در این حملات یک مرکز تحقیقاتی در «مصیاف» نیز هدف قرار گرفت. گفته می‌شود که در این مرکز، برای سال‌ها تحقیقات مرتبط با تولید موشک‌های دقیق و همچنین تسلیحات شیمیایی رژیم بشار اسد و جمهوری اسلامی انجام می‌شد.

با این حال، این نخستین بار است که گزارش‌هایی مبنی بر حضور پیاده‌نظام اسرائیل در این حمله منتشر می‌شود.

به گزارش تلویزیون سوریه (Syria TV) که متعلق به مخالفان حکومت اسد است، طی این عملیات هلیکوپتر اسرائیل در خاک سوریه فرود نیامد. بلکه در هوا معلق ماند و نیروهای ویژه اسرائیلی با طناب خود را به محل رساندند.

بنابر این گزارش، در درگیری میان این نیروها و شبه‌نظامیان سوری و ایرانی، چند سوری کشته و دو تا چهار ایرانی بازداشت شدند.

در این گزارش آمده است که یک مرکز مخابرات روسیه نیز در این عملیات هدف قرار گرفت.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، اوا کولوریوتیس، محقق امور خاورمیانه و گروه‌های جهادی به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که تاسیسات تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های سپاه پاسداران در این حمله هدف نیروهای اسرائیل قرار گرفته است. بنابر گزارش‌ها این تاسیسات همچنین از نیروهای حزب‌الله لبنان پشتیبانی لجستکی می‌کردند.

خانم کولوریوتیس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ارتش اسرائیل پیش از ورود هلیکوپتر حامل نیروهای ویژه به منطقه، با هدف مسدود ساختن راه نیروهای سوری برای رسیدن به این تاسیسات، جاده‌های اطراف آن‌ را هدف حمله هوایی قرار داد. عملیات این هلیکوپتر با پشتیبانی هلیکوپترهای نظامی و پهپاد‌های تهاجمی اسرائیلی انجام شد.

اوا کولوریوتیس افزود: «نیروهای اسرائیلی وارد مجموعه شدند. تجهیزات و اسناد را برداشتند و سپس مواد منفجره را برای تخریب تاسیسات کار گذاشتند.»

به گزارش شبکه تلویزیونی آمریکایی «الحره»، این حمله مکان‌های بسیاری را در منطقه «مصیاف» هدف قرار داد و «تعداد کشته‌ها و شدت عملیات» نامعمول است. تهران روز گذشته حمله منتسب به ارتش اسرائیل به مواضعش در این منطقه را تکذیب کرده بود.

منطقه مصیاف در غرب «حماه» مدت‌ها است که به عنوان پایگاهی برای نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این منطقه در سال‌های آخیر بارها هدف حملات هوایی منتسب به اسرائیل قرار گرفته است.

مرکز مطالعات و تحقیقات علمی موسوم به SSRC یا CERS در این منطقه واقع است. اسرائیل ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی ایران از این مرکز برای تولید موشک‌های زمین به زمین دقیق استفاده می‌کند.

مقامات غربی مدت‌ها است که می‌گویند این مرکز برای تولید تسلیحات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته مقامات آمریکایی، یکی از فعالیت‌های مرکز مطالعات و تحقیقات علمی تولید گاز «سارین» است. این گاز بسیار سمی و مرگبار است و در طبقه‌بندی جنگ‌افزار‌های شیمیایی قرار دارد.

دولت سوریه بارها این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. 

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما