شناسهٔ خبر: 68627720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترکیه تحقیقات درباره کشته‌شدن شهروند خود در کرانه باختری را آغاز کرد

آنکارا می‌گوید در پی کشته شدن فعال ترکیه‌ای-آمریکایی در کرانه باختری به دست نظامیان صهیونیست، بر اساس قوانین خود تحقیقات مستقلی را آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

یلماز تونج، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که آنکارا تحقیقاتی را درباره حادثه کشته شدن «عایشه‌نور ازگی ایگی» فعال آمریکایی-ترکیه‌ای در کرانه باختری اشغالی آغاز کرده است. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تونج گفت که ترکیه نمی‌تواند در قبال کشته شدن شهروند خود در یک «حمله تروریستی غیرقانونی توسط مهاجمان اسرائیلی» سکوت کند و افزود که بر اساس قوانین داخلی خود این تحقیقات را انجام خواهد داد. 

این مقام ترکیه‌ای همچنین از برنامه خود برای الحاق این گزارش به پرونده‌های حقوقی جاری علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) و دیوان کیفری  خبر داد.

جمعه هفته گذشته، عایشه‌نور ازگی ایگی که اصالتا ترکیه‌ای است، در تجمع اعتراضی علیه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری هدف گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و در مدت کوتاهی جان خود را از دست داد. این حادثه واکنش شدید ترکیه را در پی داشته است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستار تشکیل ائتلاف بین‌المللی از کشور‌های مسلمان علیه رژیم صهیونیستی شده است. 

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار «بررسی کامل شرایط» و پاسخگویی شده و تاکید کرد که «غیرنظامیان همواره باید محافظت شوند.»

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست امروز اعلام کرد نتایج تحقیقات آن پیرامون این حادثه نشان می‌دهد ادعا‌های ارتش اشغالگر مبنی بر «غیرعمدی بودن شلیک» به این شخص «نادرست» است و او پس از اینکه درگیری‌ها در کرانه باختری آرام گرفته بود، با شلیک مستقیم گلوله به سر، جان خود را از دست داد.

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما