شناسهٔ خبر: 68618826 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رصافی: تداوم جشنواره آسمان به جذب سرمایه و بودجه بستگی دارد

آرش رصافی؛ فیلمساز، نویسنده، تدوینگر و از مدیران انجمن سینمای جوانان ایران درباره جشنواره آسمان و پیچینگ فیلم‌های کوتاه داستانی این جشنواره توضیح داد. آرش رصافی؛ فیلمساز، نویسنده، تدوینگر و از مدیران انجمن سینمای جوانان ایران درباره جشنواره آسمان و پیچینگ فیلم‌های کوتاه داستانی این جشنواره توضیح داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ آرش رصافی دانش‌آموخته فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران، معاون سابق تولید سینمای جوان و مشاور عالی مدیرعامل سینمای جوانان که به عنوان عضو شورای پیچینگ فیلم‌های کوتاه داستانی در جشنواره آسمان حضور دارد، درباره این جشنواره و کیفیت برگزاری آن گفت: هیچ جشنواره‌ای را به یاد نمی‌آورم در حدود سه دهه‌ای که در سینما و به ویژه سینمای کوتاه فعالیت می‌کنم، در یک منطقه و به صورت بومی برگزار شود و روند برگزاری آن تداوم داشته باشد؛ مساله این است که این قبیل جشنواره‌ها به دلیل اینکه با کمک‌های بخش خصوصی برگزار می‌شوند و یا بودجه معینی در نهادهای اداری برای آن‌ها مشخص نشده است، معمولا نمی‌توانند دوام داشته باشند و این آسیب بسیار جدی است.

جشنواره آسمان در معرض خطر است

نویسنده کتاب «رباعی سینما» ادامه داد: ابراهیم سعیدی دبیر جشنواره آسمان از دوستان و همکاران قدیمی من است و می‌دانم باتوجه به دغدغه‌ای که دارد، چقدر برای شکل‌گیری این جشنواره زحمت کشیده است؛ هم خود او و هم ما می‌دانیم که این جشنواره به دلیل بودجه و سرمایه دقیقی که ندارد در معرض خطر است و عموما این جشنواره‌ها به صورت مقطعی می‌آیند و تاثیر می‌گذارند و می‌روند، اما امیدوارم با تلاش‌های دبیر جشنواره و همراهان آن جشنواره آسمان ماندگار بماند.

وی افزود: جشنواره آسمان در اولین دوره‌ای که برگزار شد به واقع کیفیت خوبی داشته و نمونه دقیقی برای برگزاری جشنواره‌های بومی با ساختار منحصر به فرد و مردمی خود است.

سینما باید به زندگی مردم راه پیدا کند

عضو شورای سیاست گذاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به عدم فعالیت سینماهای فعال در شهر مهاباد، درباره دغدغه دبیر جشنواره آسمان برای برگزاری این جشنواره و آشنایی مردم از نزدیک با سینما توضیح داد: یکی از مهم‌ترین و جدی ترین دغدغه‌های ابراهیم سعیدی همین عدم فعالیت سینماها در شهر مهاباد است، سعیدی معتقد بود که سینما باید به زندگی مردم راه پیدا کند و مردم بتوانند راحت به تماشای آثار سینمایی بنشینند و به همین دلیل پیشنهاد جشنواره روباز و تبدیل بزرگ‌ترین و مهم‌ترین میدان شهر مهاباد به عنوان سالن اصلی جشنواره را ارائه داد.

وی ادامه داد: در ابتدا وقتی این پیشنهاد را ارائه داد، من بسیار تردید داشتم و نمی‌دانستم چه اتفاقی قرار است رخ دهد، اما زمانی که در شب‌های برگزاری جشنواره اشتیاق و استقبال مردم را دیدم از تصمیم آگاهانه دبیر جشنواره خوشحال شدم. اینکه مردم در چند شبانه روز در کنار هم جمع شدند و فیلم تماشا کردند، اتفاق بسیار جالبی بود که من به ندرت این شرایط و استقبال را دیده‌ام.

۶٠٠ میلیون تومان حمایت مالی برای تولید فیلم کوتاه

رصافی در پایان درباره پیچینگ فیلم‌های کوتاه داستانی که در حاشیه جشنواره آسمان برگزار شد، مطرح کرد: بالغ بر ۵٠ فیلم‌نامه  از شهر مهاباد برای ارزیابی ارسال شده بود که این عدد، عدد قابل توجهی بود. در نتیجه ١٠ فیلمنامه به جلسه پیچینگ دعوت شدند و قرار است در مجموع مبلغ ۶٠٠ میلیون تومان برای تولید فیلم کوتاه حمایت شوند. باتوجه به اینکه فیلمسازی در شهرهای کردنشین همیشه جدی بوده است تصور این تعداد فیلمنامه از یک شهر با این سطح قابل قبول را نداشتم و امیدوارم در ادامه توانایی حمایت‌های بیشتر از فیلمسازان این شهر فراهم شود.

اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان به دبیری فیلمساز مهابادی ابراهیم سعیدی، از ۱۸ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ همزمان با روز ملی سینما در محل پلازای میدان منگوران و مجموعه حوضخانه رستم بیگ شهر مهاباد به صورت روباز در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

نظر شما