شناسهٔ خبر: 68617772 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سومین نمایشگاه رصتا؛ تکرار موفقیت همراه با نوآوری

نمایشگاه «رصتا» در آستانه سه‌سالگی توانسته است جایش را به‌عنوان مهم‌ترین رویداد حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی باز کند.

صاحب‌خبر -


به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به‌گفته حمیدرضا نوابی، دبیر سومین نمایشگاه «رصتا» در این دوره از نمایشگاه که از تاریخ 26 شهریور در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد، شاهد جمع تجربه و نوآوری خواهیم بود. یکی از برنامه‌های جدید و جذاب این دوره از نمایشگاه، بخش «بازی سر صحنه» است. این برنامه با هدف ایجاد فضایی تعاملی و سرگرم‌کننده طراحی شده و قرار است به‌ یکی از نقاط قوت نمایشگاه سوم تبدیل شود. همچنین در این دوره، تمرکز بیشتری بر روی برگزاری رویدادهای ویژه وجود دارد و رسانه‌ها و شرکت‌ها قادر خواهند بود برنامه‌هایشان را به‌‌شکل رویدادمحور و در قالب‌های نوآورانه ارائه دهند. این رویکرد به افزایش تعامل و جذب بازدیدکنندگان کمک می‌کند و به نمایشگاه توان و پویایی بیشتری می‌بخشد. نمایش قسمت‌های جدید سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی و حضور هنرمندان و چهره‌های این برنامه‌ها در نمایشگاه امسال، یکی دیگر از اتفاقات جالب این دوره از نمایشگاه است. به‌منظور بررسی بیشتر ابعاد سومین نمایشگاه ملی رصتا با حمیدرضا نوابی، دبیر دو دوره گذشته نمایشگاه رصتا و دبیر سومین دوره گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

  • به‌عنوان دبیر سه دوره از نمایشگاه «رصتا»، به‌نظرتان این نمایشگاه در دو سال گذشته، چقدر در رسیدن به اهدافش موفق بوده است؟
  • نمایشگاه «رصتا» به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم صنعت نمایشگاه‌ها، با هدف تبادل تجربیات و نمایش آخرین دستاوردهای صنعت صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی برگزار می‌شود. این نمایشگاه به فعالان صنعت، سکو‌ها و مخاطبان عمومی فرصتی برای آشنایی با جدیدترین فناوری‌های صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی می‌دهد و به ارتقای کیفیت و توسعه صنعت کمک می‌کند.

  • در دوره اول طبیعی بود که خیلی‌ها شناخت دقیقی از نمایشگاه و فرصت‌های مربوط به آن نداشته باشند؛ اما در دوره دوم، سکوهای شرکت‌کننده در نمایشگاه با برنامه‌ریزی قبلی حضور پیدا کردند و همین باعث شد تا به تمام خواسته‌ها یا بخشی از آن دست پیدا کنند.

سومین دوره نمایشگاه «رصتا» چه تغییرات و نوآوری‌هایی در مقایسه با دوره‌های گذشته دارد؟


سومین دوره نمایشگاه «رصتا» با برنامه‌ها و تغییرات جدیدی برگزار می‌شود. این تغییرات شامل ایجاد بخش «بازی سر صحنه» برای ایجاد فضای تعاملی و سرگرم‌کننده، تمرکز بیشتر بر برگزاری رویدادهای ویژه در کنار گرفتن غرفه‌ برای نمایش محصولات، فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت‌کنندگان و همچنین هماهنگی برای حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی است.

 سال گذشته در نمایشگاه «رصتا»، هم شاهد حضور سکوهای شناخته‌شده‌تر بودیم و هم شاهد سکوهایی که شاید مخاطب نمایشگاه برای نخستین بار با آن‌ها آشنا می‌شد. نخست، این کار چگونه به سرانجام رسید و دوم، ارزیابی مخاطبان نمایشگاه از این اقدام ساترا چه بود؟


هم در دوره قبل و هم در این دوره،  ساترا برای اینکه همه سکوها را برای حضور به شرکت در نمایشگاه ترغیب کند، دو نوع اقدام را در دستور کار خود قرار داده است. نخستین اقدام این است که ازطریق اعلام فراخوان ثبت‌نام در سایت ساترا و رسانه‌های جمعی و همین‌طور تولید تیزر و آنونس و پخش از شبکه‌های ملی و استانی تلویزیونی و رادیویی می‌کوشد تا نوعی دعوت عمومی‌برای ثبت‌نام در نمایشگاه داشته باشد. علاوه‌بر این، ساترا برای دعوت از سکوهای شناخته‌شده‌تر به فراخوان عمومی‌بسنده نمی‌کند و همکاران کمیته ثبت‌نام نمایشگاه با مدیران ۲۰ سکوی برتر تماس می‌گیرند و آن‌ها را برای شرکت در نمایشگاه دعوت می‌کنند.


فایده حضور هم‌زمان سکوهای شناخته‌شده و سکوهای ناشناخته این است که نخست، شاهد برخی همکاری‌ها بین این سکوها با یکدیگر هستیم؛ دوم، مخاطب نمایشگاه اگر به‌دنبال گرفتن خدمات از سکوهای شناخته‌شده‌تر باشد، این امکان برایش در نمایشگاه فراهم شده است؛ به‌طور نمونه، سکوهای بزرگ‌تر و شناخته‌شده‌تر در نمایشگاه اقدام به ارائه اشتراک خود همراه با تخفیف ویژه نمایشگاه می‌کنند یا برخی سکوها، مسابقات استعدادیابی برگزار و برگزیدگان این مسابقات را جذب می‌کنند.


اگر هم مخاطب به‌دنبال پیدا کردن سکوهای تخصصی مرتبط با علاقه خود باشد، باز در این نمایشگاه می‌تواند با سکوهای ناشناخته‌ای که نیاز تخصصی او را برآورده می‌کنند، آشنا شود و به همین دلیل، معمولاً مخاطبان نمایشگاه از حضور در نمایشگاه رصتا در سال قبل راضی بودند.

 به‌عنوان آخرین سؤال، گاهی در برخی رسانه‌های جمعی این موضوع مطرح می‌شود که برای ساترا صرفاً برگزاری نمایشگاه مهم است و حضور سکوهای شناخته‌شده‌تر اهمیت چندانی ندارد. نظرتان چیست؟


حضور سکوهای مطرح در نمایشگاه «رصتا» از چند جهت برای ساترا مهم است. نخست، افزایش اعتبار و اعتباربخشی به نمایشگاه است. سکو‌های مشهور و شناخته‌شده به افزایش اعتبار و جایگاه نمایشگاه «رصتا» کمک می‌کنند. حضور این سکو‌ها، نمایشگاه را به‌عنوان یک رویداد معتبر و مهم در صنعت صوت و تصویر معرفی می‌کند و باعث می‌شود که دیگر فعالان صنعت و بازدیدکنندگان نیز به اهمیت و ارزش این رویداد پی ببرند. دوم، جذب مخاطبان و بازدیدکنندگان بیشتر است. سکو‌های معروف و بزرگ معمولاً دارای پایگاه‌های گسترده‌ای از مخاطبان و کاربران‌اند. حضور آن‌ها در نمایشگاه «رصتا» به جذب بیشتر بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان کمک می‌کند و این جذابیت به افزایش ترافیک نمایشگاه و ایجاد محیطی پویاتر و پرجنب‌وجوش‌تر منجر می‌شود. سوم، ایجاد فرصت‌های تجاری و همکاری است. سکو‌های بزرگ و مشهور می‌توانند فرصت‌های جدیدی برای تجاری‌سازی و همکاری‌های راهبردی ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند با ارائه محصولات و خدمات خود، تعاملاتی تجاری و جدید برقرار و به رشد و توسعه بیشتر صنعت صوت و تصویر کمک کنند. این تعاملات می‌تواند به نتایج مثبت اقتصادی و حرفه‌ای برای هر دو طرف منتهی شود. درنهایت، چهارمین نکته، نمایش جریان‌های جدید است. سکو‌های بزرگ معمولاً پیشرو در معرفی فناوری‌ها و جریان‌های جدید در صنعت‌اند. حضور آن‌ها در نمایشگاه «رصتا» باعث می‌شود بازدیدکنندگان با جدیدترین دستاوردها و جریان‌های بازار آشنا شوند. این اطلاعات به فعالان صنعت کمک می‌کند تا با جریان‌های روز آشنا شوند و با تغییرات بازار همگام شوند.


حضور سکوهای مطرح در نمایشگاه «رصتا» نه‌تنها به اعتبار و جذابیت این رویداد کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های تجاری و همکاری‌های جدیدی را نیز فراهم می‌آورد. در نقطه مقابل،  حضور نداشتن این سکو‌ها می‌تواند باعث از دست رفتن برخی فرصت‌های تجاری برای شبکه نمایش خانگی شود؛ بنابراین، حضور فعال و مستمر این سکو‌ها برای توفیق و توسعه نمایشگاه «رصتا» و صنعت صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی بسیار مهم است.

نظر شما