شناسهٔ خبر: 68617022 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم بازنگری قوانین حوزه تعاون برای تحقق سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: معتقد به بازنگری قوانین حوزه تعاون برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد هستیم.

صاحب‌خبر -

 محمدمهدی فروردین امروز چهارشنبه در نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس ضمن تبریک هفته تعاون، اظهار کرد: بنده بر این باورم که یک تناسب بین تعاونی‌ها و انقلاب شکوهمند اسلامی وجود دارد؛ هر کجا کار به دست مردم سپردیم، خوب از آب درآمده، اما هر کجا دولت تصدی گری کرده دچار اشکال شده‌ایم. حاکمیت تلاش‌می کند این تصدی گری را از دولت بگیرد و به بخش غیردولتی و تعاونی‌ها بدهد.

او همچنین یادآور شد: ایران نخستین کشوری است که بیشترین تعداد تعاونی‌ها را دارد، اما بخش اعظمی از میزان کیفیت آن به موارد قانونی باز می‌گردد که تلاش می‌کنیم اصلاحاتی انجام شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه سخنانش تعاونی‌ها را یکی از مصادیق بازر وحدت ذکر و عنوان کرد: اگرچه امام (ره) در سنگ بنای انقلاب، مردم باوری را تقویت کردند، اما امروز این مؤلفه کم‌رنگ شده است. در برنامه‌های ۵ ساله پنجم و ششم کشور بر تقویت تعاونی‌ها و تحقق سهم ۲۵ درصدی آنها در اقتصاد توصیه شده است.

تشکیل تعاونی، یکی از مهمترین راه‌های ایجاد اشتغال 

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز در این مراسم یکی از موثرترین راه‌های اشتغال در راستای تحقق عدالت اجتماعی برای گروه‌های خرد و سرمایه‌های خرد را تشکیل تعاونی دانست.

او کاهش مصرف، اشتغال و اجرای عدالت اجتماعی را سه مزیت تشکیل تعاونی‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: هر گونه تلاشی برای پرداختن به اهمیت تعاونی‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها تاثیرگذار است.

استاندار فارس ادامه داد: طی دو سال گذشته تلاش‌های زیادی برای تخصیص منابع ماده ۱۸ و اختصاص ۲۵ درصد از این منابع به تعاونی‌ها انجام شد که گلایه‌هایی هم در این باره مبنی بر عدم اجرای این مصوبه وجود دارد. به زودی این مهم باید جبران شود و در صورت ترک فعل، برخورد انجام خواهد شد.

او همچنین از تعاونگران خواست که موضوع تعاونی‌های مسکن را در دستور کار قرار دهند و تصریح کرد: اگرچه مشکل تعدادی زیادی از این تعاونی‌ها حل شده، اما در عین حال آمادگی داریم اگر تعاونی مسکنی باقی مانده در شورای مسکن به بررسی بگذاریم.

استاندار فارس خواستار حل چالش‌های مزمن شده تعاونی‌های مسکن تا پایان امسال شد و گفت: سال گذشته پیشنهاد تشکیل تعاونی‌های تولیدی نیز با سرمایه‌های خرد کارمندان دولت مطرح شد که در فارس ۳۰ هزار کارمند داریم که با آورده ۱۰ میلیون تومانی می‌توان یک کار اقتصادی تولیدی را در راستای جهش تولید و جمع کردن سرمایه‌های خرد انجام داد.

ایمانیه در بخش پایانی سخنانش با تصریح بر این نکته که شاهد تلاش‌های بی‌دریغ اتاق تعاون و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حوزه اقتصادی فارس هستیم، گفت: اعطای لوح تقدیر به اتاق تعاون فارس به عنوان تعاونی برتر برای ششمین سال متوالی نیز جای تقدیر و خرسندی دارد.

۸۶ درصد تعاونی‌های مسکن فارس، واحد‌های مسکونی را تحویل متقاضیان داده‌اند

مجتبی محلاتی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: به همت تلاش و همت تعاونگران فارس، اتاق تعاون این استان توانست برای ششمین سال متوالی به رتبه برتر در کشور دست یابد.

او با بیان اینکه استاندار فارس نگاه ویژه‌ای نسبت به بخش تعاون داشتند و بسیاری از چالش‌های حوزه مسکن با دستور ایشان مرتفع شد، افزود: ۸۶ درصد تعاونی‌های مسکن فارس توانسته‌اند واحد‌ها را بسازند و تحویل متقاضیان بدهند.۱۴ درصد هم انحراف وجود دارد که به لحاظ جامعه آماری اگرچه کم است، اما نارضایتی‌هایی ایجاد کرده که باید برای حل آن برنامه داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و نائب رئیس اتاق تعاون فارس از همه صاحبنظران که در این زمینه می‌توانند ایده داشته باشند برای حضور و همفکری در اتاق تعاون فارس دعوت کرد.

او همچنین به رویکرد اتاق تعاون در سال جاری هم اشاره و نقطه عطف بخش تعاون را همکاری و ترجیح منافع حقوقی به منافع شخصی برای رسیدن به خرد جمعی ذکر کرد.

محلاتی در بخش پایانی سخنانش با تصریح بر این موضوع که کمترین میزان تنش بین تعاونگران در فارس وجود دارد، گفت: مطالبه تعاونگران، مطالبات به حقی است؛ ما مطالبه گر نقدینگی برای تعاونی‌ها هستیم و معتقدیم اگر سبد مالی این بخش کوچک باشد، کار کوچک انجام خواهد شد، در حالی‌که عمده شرکت‌های تعاونی در دنیا، با منابع مالی بالا فعالیت می‌کنند.

ضرورت به روز رسانی قوانین و مقررات تعاونی‌ها

وحید خداپرست نیز در این مراسم اظهار داشت: هفته تعاون فرصتی برای تجلیل از تعاونی‌های برتر و تعاونگرانی است که موجبات پیشرفت و توسعه بیشتر را فراهم کرده‌اند. فارس جزو تنها استانی بود که امسال در جشنواره ملی تجلیل از تعاونی‌های برتر، هم عنوان اتاق تعاون برتر و هم تعاونی‌های برتر را به خود اختصاص داد و مورد تقدیر رئیس جمهور قرار گرفت. امسال در سطح کشور ۶۵۰۰ تعاونی در این جشنواره شرکت کردند که تقریبا یک ششم آن مربوط به استان فارس بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش مهمترین چالش حوزه تعاونی‌ها را توجه و تمرکز بیشتر بر آموزش ذکر و خاطرنشان کرد: اگرچه طی دو سه سال اخیر دوره‌های آموزشی برگزار و اطلاع رسانی قوانین و مقررات بخش تعاون بین مدیران این حوزه و تعاونگران انجام شده، اما همچنان این نیاز احساس می‌شود. متولیان این بخش اعم از هیأت‌های مدیره، اتاق تعاون، اداره کل تعاون فارس و رسانه‌ها باید برای اطلاع رسانی قوانین و مقررات به جامعه هدف، کمک به تعالی این بخش و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کمک کنند. در کنار توجه به آموزش، نیاز به اصلاح و بازنگری و به روز رسانی قانون و مقررات داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس همچنین خواستار بازنگری قوانین و مقررات بخش تعاون شد و گفت: بخشی از این قوانین به‌روزرسانی نشده و مشکلاتی برای بخش تعاون ایجاد کرده است. البته در کنار بازنگری، نظارت بر قوانین اجرا نشده هم ضرورت دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس اضافه کرد: استاندار فارس پیشنهاد اختصاص ۲۵ درصد از اعتبارات تسهیلاتی ذیل قوانین بودجه‌های مصوب به بخش تعاون را مطرح و در قالب مصوبه‌ای ابلاغ کردند که تنها اداره کل تعاون فارس این مهم را محقق کرد و سایر دستگاه‌های اجرایی دخیل به این مصوبه عمل نکردند. نیاز است مجمع نمایندگان فارس نسبت به اجرای این مصوبه نیز نظارت داشته باشند.

او به اجرایی شدن سند توسعه بخش تعاون که حدود ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بود هم اشاره کرد و افزود: سال گذشته مجلس شورای اسلامی مجددا این سند را احیا و به دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ کرد. در استان فارس تلاش و پیگیری‌هایی در این باره انجام شده، اما همچنان در اجرای این سند عقب‌ماندگی داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در خاتمه تأکید کرد: ضروری است تعاونگران و تعاونی‌ها، اقدامات خاصی را در حوزه ارتقای فرهنگ تعاون و جایگاه این بخش در کشور داشته باشند، چرا که خود تعاونی‌ها هم در این باره، پای کار نیستند.

 سیدمحمدباقر دبیری نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: هفته تعاون فرصت مناسبی است تا تلاش‌های تعاونگران و اتحادیه‌ها را قدر بدانیم. اتاق تعاون فارس طی شش دوره گذشته رتبه برتر ملی را کسب و لوح تقدیر‌هایی از رئیس جمهور شهید و دکتر پزشکیان دریافت کرده است.

رئیس اتاق تعاون فارس این موفقیت را حاصل هم‌افزایی و هماهنگی اتاق تعاون و مجموعه اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس دانست و افزود: ۱۶۷ مولفه برای بررسی برتر بودن تعاونی‌ها امسال تعریف شده بود که خوشبختانه با درایت هیات مدیره اتاق تعاون، برای ششمین دوره متوالی، رتبه برتر در سطح کشور به اتاق تعاون فارس رسید.

انتهای پیام/

نظر شما