شناسهٔ خبر: 68616592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

السودانی: اجازه تهدید فرامرزی علیه ایران را نمی‌دهیم

نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری مشترک با مسعود پزشکیان گفت: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم که تهدید فرامرزی علیه ایران انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد شیاع السودانی امروز چهارشنبه (۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴) تاکید کرد که عراق به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که از عراق به ایران حمله کند. نخست وزیر عراق افزود: ما با گسترش درگیری در منطقه و نقض حاکمیت کشورها مخالفیم.

به نقل از «بغداد الیوم» السودانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه «روابط ما تاریخی مستحکم و قدیمی است»، گفت: «مشارکت با تهران رکن اساسی آرمان‌های مردم عراق و ایران است.»

السودانی با بیان اینکه پرونده مشترک اقتصادی دروازه مهمی برای دستیابی به خواسته‌های مردم ۲ کشور همسایه است، خاطرنشان کرد: «ما در مورد مشارکت راهبردی گسترده و چندجانبه دوجانبه گفتگو کردیم.»

وی ادامه داد: بحث ما بر تقویت خطوط مواصلاتی و ارتباط لجستیکی بود و در خط بصره - شلمچه راه مهمی را طی کردیم.

نخست‌وزیر عراق در ادامه تصریح کرد: در مورد پروژه‌های زیادی از جمله راه توسعه و جاده زمینی نیز بحث کردیم، روی پروژه مناطق صنعتی مرزی در واسط، میسان و بصره و نیز فعالیت شرکت‌های ایرانی تمرکز داشتیم، همانطور که ۲۰۰۰ دونم به شهر اقتصادی زورباطیه اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴ تفاهم‌نامه امضا کردیم که در کنار تفاهم‌نامه‌های قبلی، نقشه کاری امیدوارکننده برای ارتقای همکاری‌های مشترک بین ۲ کشور را تشکیل می‌دهد و از نقش ایران در دستیابی به توافق خرید گاز از ترکمنستان تشکر می‌کنیم.

السودانی با تاکید بر اینکه ثبات منطقه با تجاوز به غزه و با کوتاهی جامعه جهانی در انجام وظایف خود تهدید می‌شود، افزود: تاکید کردیم که موضع قانون اساسی ما این است که اجازه ندهیم هیچ طرفی جمهوری اسلامی را از کشورمان تهدید کند.

وی توضیح داد که «ارتباطات بین دستگاه‌های امنیتی برای کنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق که به امنیت داخلی ۲ کشور آسیب می‌زند ادامه دارد».

نظر شما