شناسهٔ خبر: 68614071 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

حراج نسخه گمشده قانون اساسی آمریکا

صاحب‌خبر -
گروه گوناگون: یک نسخه از قانون اساسی ایالات متحده که قدمت آن به قرن هجدهم بازمی‌گردد و قیمتش میلیون‌ها دلار تخمین زده می‌شود، آخر این ماه در یک حراجی در آمریکا به فروش گذاشته خواهد شد.
کارشناسان می‌گویند این نسخه تا حد زیادی سالم مانده و به جز چند چروک و تغییر رنگ کوچک در وضعیت خوبی به سر می‌برد.
هنوز قیمت پایه‌ای برای این سند تاریخی گذاشته نشده است، با این حال، همین حالا خریداری با قیمت یک میلیون دلار برای آن وجود دارد.
این نسخه پس از اتمام پیش‌نویس چارچوب پیشنهادی حکومت مردم توسط کنوانسیون قانون اساسی در سال ۱۷۸۷ چاپ و در چارچوب مفاد کنفدراسیون به اولین کنگره ارسال شد تا نمایندگان آن‌ها را برای تصویب به ایالت‌های خود بفرستند.
این نسخه یکی از حدود ۱۰۰ نسخه چاپ شده توسط چارلز تامسون دبیر کنگره است. از این تعداد تنها هشت مورد هنوز وجود دارند و هفت مورد دیگر آن در مالکیت عمومی هستند.
مورخان می‌گویند تامسون احتمالاً دو نسخه را برای هر یک از ۱۳ ایالت اصلی امضا کرده است، امری که اصالت آن‌ها را تأیید می‌کند.هنوز مشخص نیست بین سال امضای این سند و سال ۲۰۲۲، یعنی زمانی که پیدا شد، چه بر سر آن گذشته است.دو سال پیش این نسخه از قانون اساسی به هنگام پاکسازی ملکی در ادنتون در شرق ایالت کارولینای شمالی آمریکا یافت شد.
این ملک زمانی متعلق به ساموئل جانسون، فرماندار کارولینای شمالی در سال‌های ۱۷۸۷ تا ۱۷۸۹، بود و مسئولان قصد حفظ و مرمت بنا را داشتند. آقای جانسون در آخرین سال مسئولیت خود، بر کنوانسیونی ایالتی نظارت داشت که قانون اساسی را تصویب کرد.
سند تک برگی به شکل تا شده در کشوی داخل یک گنجه فلزی در اتاقی متروکه مملو از صندلی‌های قدیمی و جعبه کتاب خاک‌گرفته پیدا شد.
ست کالر، که به کار ارزیابی و خرید و فروش اسناد تاریخی اشتغال دارد، گفت: «هر هفته افرادی که فکر می‌کنند اعلامیه استقلال یا نطق گتسبورگ آبراهام لینکلن را دارند با من تماس می‌گیرند. بیشتر اوقات فقط یک کپی است، اما هر چند وقت یک‌بار چیز مهمی پیدا می‌شود.»همراه با برگه به دست آمده، نامه‌ای از جورج واشنگتن اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده وجود دارد که در آن وی خواستار تصویب قانون اساسی شده است.او در این نامه گفته است که باید به مصالحه تن داد و حقوقی که دولت‌ها از آن‌ها برخوردار هستند باید برای رفاه بلندمدت ملت نادیده گرفته شوند.
آخرین باری که یک نسخه از قانون اساسی مانند این در حراج به فروش رفت، سال ۱۸۹۱ بود. در آن زمان خریدار ۴۰۰ دلار برای کسب مالکیت آن سند هزینه کرد.
در سال ۲۰۲۱ در ساتبیز نیویورک یکی از تنها ۱۴ نسخه باقی‌مانده از قانون اساسی چاپ شده برای نمایندگان کنگره قانون اساسی به قیمت ۴۳.۲ میلیون دلار به فروش رفت.
سند یافت‌شده روز ۲۸ سپتامبر در اشویل کارولینای شمالی توسط بنیاد «برانک اوکشنز» به حراج گذاشته خواهد شد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما