شناسهٔ خبر: 68613683 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ادعای واشنگتن: فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان نگران‌کننده است!

سفیر آمریکا در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی در وین، مدعی شد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان نگران‌کننده است!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، لورا هول‌گیت، نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی در وین، با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، و بدون کوچک‌ترین اشاره به اقدامات مخرب واشنگتن در مسیر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام»، مدعی شد که سطح همکاری ایران و آژانس کمتر از توقع بوده است!

هول‌گیت در اظهاراتی که روی تارنمای نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین منتشر شده است، مدعی شد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان عمیقاً نگران‌کننده است. همانطور که در گزارش مدیرکل آژانس به وضوح اشاره شده است، ایران به‌جای رسیدگی به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل، به حرکت بیشتر در مسیر اشتباه ادامه می‌دهد. ایران همچنان به گسترش برنامه هسته‌ای، افزایش نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته و تولید اورانیوم با غنای به شدت بالا که برای آن هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد (!) ادامه می‌دهد.

وی در ادامه مدعی شد: در واقع، تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رفتار تمام کشورهای غیرهسته‌ای عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مغایرت دارد. اگر ایران نسبت به اعتمادسازی درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایش تمایل دارد، باید ذخایر ۶۰ درصدی خود را کاهش داده و چنین تولیداتی را کاملاً متوقف کند.

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس همچنین با ادعای مانع‌تراشی ایران در مسیر آژانس درباره مسائل پادمانی دیرینه مدعی شد: ایران از اجرای الزامات قانونی‌اش ذیل کد اصلاحی ۳.۱ خودداری می‌کند. ایران به‌جای شفافیت بیشتر، اجرای پروتکل الحاقی و متوقف و تداوم دانش آژانس را در مورد تولید قطعات سانتریفوژ قطع کرده است. همانطور که به روشنی اعلام کرده‌ایم، ایران باید الزامات پادمانی قانونی خود را به طور کامل و بدون وقفه انجام دهد و در رابطه با فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی کاملاً شفاف‌سازی کند.

هول‌گیت در بخش دیگری از ادعاهای خود به تصمیم ایران مبنی بر لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس که در چهارچوب حقوق حاکمیتی در ماده ۹ موافقتنامه پادمان جامع صورت گرفت، اشاره و ادعا کرد: ما با نگرانی متذکر می‌شویم که تصمیم پارسال ایران درباره لغو مجوز بازرسان مجرب آژانس به طور جدی بر فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس تأثیر گذاشته است. چنین اقداماتی به شدت نتیجه معکوس دارد و ما از امتناع ایران از تغییر این تصمیم، به‌رغم درخواست‌های مکرر مدیرکل آژانس، بسیار متأسف هستیم.

وی در ادامه ادعایی را مبنی بر کاهش سطح همکاری ایران و آژانس مطرح کرد و مدعی شد: این همکاری در مقایسه با انتظارات مطرح شده از سوی مدیرکل آژانس و شورای حکام پایین‌تر است. ما یک بار دیگر از ایران می‌خواهیم تا به جای تضعیف توانایی آژانس در ارائه تضمین‌های لازم مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور، گام‌هایی را در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی بردارد.

ایران به‌دنبال امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی، تعهدات خود را به طور تمام و کمال اجرا کرد. اما پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، او در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه ۲۰۱۸) به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌هایی که به واسطه این توافق برداشته شده بود، با تصمیم وی بازگردانده شد.

تهران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

دولت جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت ترامپ را درباره خروج از توافق برجام محکوم کرد اما سیاست‌های فشار حداکثری رئیس جمهور سابق آمریکا را علیه ایران کنار نگذاشت.

نظر شما