شناسهٔ خبر: 68610349 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مهر پربارش می‌شود؟ + آخرین پیش بینی و کارنامه وضعیت بارش‌های کشور

بارش کشور تا هفته پایانی مهر در استان‌های واقع در شمال‌غرب، دو سوی کوه‌های البرز و شمال شرق کمتر از نرمال و سایر مناطق بیشتر بی‌بارش یا بارش آنها ناچیز خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی طی هفته اول (نوزدهم تا بیست‌وپنجم شهریور) در مناطق کوهپایه‌ای دو سوی البرز مرکزی بارش رخ می‌دهد و سایر مناطق کشور بی بارش یا بارش آن‌ها ناچیز است، طی این هفته احتمال وقوع بارش انباشته بیش از ۲۰ میلی‌متر در سطح کشور کمتر از ۲۵ درصد است.

دمای هوا نیز در سواحل خزر و نیمه‌غربی کشور یک تا سه درجه بیش از نرمال و در استان‌های نوار شرقی یک تا پنج درجه کمتر از نرمال خواهد بود که بیشترین کاهش دما (سه تا پنج درجه سلسیوس) در نوار شرقی استان‌های خراسان رضوی و جنوبی رخ می‌دهد و دمای سایر مناطق کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.

بارش هفته دوم در دو سوی کوه‌های البرز مرکزی و غربی کمتر از نرمال است، سایر مناطق کشور به‌جز بخش‌های محدودی از زاگرس جنوبی و شرق کشور بی بارش است یا بارش قابل توجهی را دریافت نمی‌کنند، دمای هوای هفته دوم در شمال غرب، زاگرس شمالی و میانی و سواحل خزر یک تا دو درجه بیش از نرمال و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال خواهد بود.

طی هفته سوم بارش در مناطقی از شمال غرب و شمال شرق کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق کمتر از آن خواهد بود، طی هفته‌های چهارم و پنجم بارش در استان‌های نوار شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق کشور کمتر از نرمال برآورد می‌شود.

دمای هوای هفته‌های سوم تا پنجم در مناطق ساحلی و فراساحلی جنوب کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق یک تا دو درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود، در هفته پنجم احتمال وقوع دمای بیشینه فراتر از ۴۵ درجه در مناطق جنوبی کشور به کمتر از ۲۵ درصد می‌رسد.

انتظار می‌رود بارش کشور در هفته ششم گرایش به نرمال داشته باشد، بارش انباشته برای بخش‌هایی از استان‌های ساحلی خزر، شمال غرب و مناطقی از استان‌ها در محدوده کوه‌های زاگرس شمالی و میانی با احتمال ۵۰ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر برآورد می‌شود، انتظار می‌رود دمای هوای نیمه جنوبی کشور در هفته ششم به نرمال برسد و در سایر مناطق ناهنجاری دمایی یک تا دو درجه بیش از نرمال باشد.

مهر پربارش می‌شود؟ + آخرین پیش بینی و کارنامه وضعیت بارش‌های کشور

بررسی توزیع بارش نشان می‌دهد که در مرداد ۱۴۰۳، ۱۰ استان کشور با بی‌هنجاری مثبت بارش نسبت به بلندمدت مواجه بوده‌اند، همچنین بارش کل کشور نسبت به سال گذشته و بلندمدت به ترتیب ۱.۸ میلیمتر و ۱.۵ میلی‌متر افزایش داشته است.

در مرداد، ۲۹ استان کشور میانگین دما، بیشتر از نرمال و در کل کشور نسبت به بلندمدت دوره مشابه، ۲.۵ درجه سلسیوس بیشتر بود، شاخص SPI یک ماهه مرداد ۱۴۰۳، معرف وجود درجه‌های ترسالی به طور پراکنده در قسمت‌هایی از مناطق حاشیه دریای خزر، شمال غرب، جنوب کشور است.

همچنین نقشه شاخص SPEI 120 ماهه منتهی به پایان این ماه بیانگر وجود شرایط خشکی با شدت‌های متفاوت در غالب حوضه‌های آبریز کشور به‌ویژه شمال غرب، شمال شرق، مرکز و جنوب شرق است.

مهر پربارش می‌شود؟ + آخرین پیش بینی و کارنامه وضعیت بارش‌های کشور

مهر پربارش می‌شود؟ + آخرین پیش بینی و کارنامه وضعیت بارش‌های کشور

بر اساس نقشه زیر، بارش در بیشتر مناطق حاشیه دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب کشور بوده است؛ در هفته اول مرداد در بارش در حاشیه دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز بوده و استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بوده و بیشینه بارش تجمعی در ایستگاه امامزاده اسحاق در استان گیلان به میزان ۲۰۶ میلی متر است.

در هفته دوم، بارش در حاشیه دریای خزر، شمال شرق، فارس، شرق کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و شمال کرمانشاه بوده و بیشترین بارش در ایستگاه بازیارخیل در استان مازندران به میزان ۶۹ میلی‌متر است.

در هفته سوم بارش در حاشیه دریای خزر، و استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بوده و بیشترین بارش در ایستگاه ازارک (لیماکلام) در استان مازندران به میزان ۴۸.۳ میلی‌متر بوده است.

در هفته چهارم بارش در حاشیه دریای خزر، شمال غرب، شمال شرق، فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اصفهان بوده و بیشینه بارش تجمعی از ایستگاه پنج خاله در استان گیلان به میزان ۷۵.۶ میلی‌متر بوده است.

مهر پربارش می‌شود؟ + آخرین پیش بینی و کارنامه وضعیت بارش‌های کشور

نظر شما