شناسهٔ خبر: 68609842 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هنر هفتم زنجان در پس غبار بی‌توجهی

زنجان - ایرنا - هنر هفتم در زنجان به رغم اینکه مشتاقان و علاقه‌مندان زیادی دارد و به طور میانگین ماهانه ۲۴ هزار نفر به ۲ باب سینمای استان مراجعه می‌کنند ولی همچنان در پس غبار بی توجهی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سینما به عنوان هنر هفتم و رسانه ای بسیار قوی و اثرگذار در همه کشورهای جهان است که از آن به عنوان ابزاری برای فرهنگسازی،‌ پیشبرد برنامه ها و موفقیت در تصمییم گیری ها و نیل به اهداف تعیین شده استفاده می شود.

تاثیر این هنر جادویی بسیار فراگیر و عمومی است به طوریکه دولتمردان و سیاستگذاران هر کشوری با آگاهی کامل از این امر بسترسازی های لازم را برای رشد و توسعه این هنر فراهم و از پی آن اهداف و برنامه های خود را نیز محقق می کنند.

سینما که اغلب در هر جامعه ای به موضوعات، مسایل و مشکلات رایج در آن منطقه هنرمندانه، ظریفانه و گاه نقادانه می پردازد، برای جهت دهی به گرایش ها، افکار عمومی و آماده سازی های ذهنی و فرهنگی مورد توجه اهالی فرهنگ، سیاستمداران، فعالان اجتماعی و اقتصاددانان قرار دارد به طوریکه با سرمایه گذاری های بالا برای ساخت یک فیلم با موضوع مورد نظر خود، به نتایج عالی و گاه شگرف آن دست می یابند و برنامه های تعیین شده خود را عملیاتی می کنند.

هنر هفتم زنجان در پس غبار بی‌توجهی

ساخت و نمایش فیلم های مختلف و متعدد که اغلب در کشورهای پیشرفته با سوددهی بالایی نیز همراه است به مرور زمان به فعالیتی ضروری و اساسی تبدیل شده است چون این امر مخاطبان خود را درگیر و وابسته به خود می کند هرچند در سینمای ایران طی دوره هایی بسیار پویا و مورد توجه بود اما به تدریج به خصوص در سالهای اخیر مخاطبان آن به دلایل مختلف کاهش یافته است.

با وجود این، همچنان اثر این هنر بر زندگی مردم،‌ عمیق و غیرقابل انکار است و هنوز میزان فروش گیشه های برخی ساخته های سینمایی نشان می هد، می توان با تولید آثار فاخر و سازگار با ذائقه مردم، هم به سود بالای مالی رسید و هم تاثیر آن را بر فرهنگ و زندگی مردم به طور ملموس مشاهده کرد.

اهمیت سینما و تاثیر آن بر روابط اجتماعی و ابعاد مختلف زندگی مردم نشان می دهد بهره مندی از این هنر و دسترسی عموم به آن در کشور باید به طور عادلانه و با توزیع مناسب باشد درحالیکه آمارهای موجود نشان می‌دهد این امر مغفول مانده و توزیع سینما در کشور بسیار ناهمگون و نابرابر است و بیشتر سینماهای ایران در پایتخت کشور بوده و بسیاری از مناطق حتی مراکز استانها و شهرها از حتی یک سینما نیز محروم هستند که این امر می تواند به عنوان یک نقص جدی و آسیبی در حوزه فرهنگ و هنر محسوب شود.

زنجان با یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت تنها ۲۴۸ صندلی برای علاقه مندان به تماشای فیلم دارد.زنجان نیز که زمانی دارای پنج سینما شامل سه سینمای مسقف و ۲ سینمای روباز بود، هم اکنون با داشتن بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت تنها یک سینمای دولتی به نام بهمن با کمتر از ۲۵۰ صندلی دارد و یکی از استانهای محروم در این زمینه محسوب می شود که این سینما نیز جوابگوی نیاز واقعی مردم زنجان نیست و راه اندازی یک سینمای بخش خصوصی نیز در سالهای اخیر نتوانسته است مطالبه سینما دوستان را پاسخ دهد.

هرچند واقع شدن تنها سینمای دولتی زنجان در هسته مرکزی و پر ترافیک شهر نیز مشکلات زیادی را در تردد به این مکان فرهنگی به خصوص در ساعات اوج ترافیک برای مخاطبان و مسوولان ترافیکی شهر ایجاد کرده است اما به نظر می رسد هیچ اراده، تصمیم جدی و برنامه ای برای ساماندهی و گسترش هنر هفتم در زنجان وجود ندارد.

تخریب سینما قدس زنجان بر اثر تصمیمات غیرکارشناسی

یکی از سینما دوستان زنجانی به خبرنگار ایرنا گفت:‌ سینما قدس زنجان که قدمت طولانی در این شهر داشت، در اقدامی بسیار ناپخته، ضد فرهنگی و بدون توجیه تخریب شد و پس از گذشت سالهای سال ( ۱۳ سال ) از این تخریب نامیمون هنوز زمین آن مخروبه مانده و سینمایی جایگزین آن نیز احداث نشده است.

امیر اصلانی افزود: بسیاری از مردم زنجان به خصوص قدیمی ها با فیلم های به نمایش درآمده در سینما قدس زنجان زندگی کردند،‌ بزرگ شدند و بسیار آموختند ولی افسوس که عده ای از مسوولان و متولیان بدون توجه به ابعاد تصمیمات بی ریشه و اساس خود،‌ اقداماتی مانند تخریب سینمای زنجان را انجام دادند که آثار منفی و آسیب های آن سال های سال متوجه جمعیت زیادی می شود که گاه جبران ناپذیر است.

هنر هفتم زنجان در پس غبار بی‌توجهی

استقبال بالای شهروندان زنجانی از فیلم های سینمایی

معاون امور هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به استقبال بالای مردم این استان از فیلم های سینمایی اشاره کرد و گفت: هر ماه به طور میانگین ۲۴ هزار نفر برای تماشای فیلم به سینماهای زنجان مراجعه می کنند و مدیران سینمایی نیز از این وضعیت راضی هستند.

ابراهیم قاسمی افزود: در حال حاضر زنجان دارای ۲ باب سینما و در مجموع چهار سالن سینمایی است.

وی با اشاره به نبود سینما در شهرستان های استان، یادآور شد: این خلا در مناطق فاقد سینما با سینماهای سیار پر می شود و از این طریق در همه نواحی استان اکران فیلم داریم.

قاسمی با بیان اینکه میزان فروش بلیت سینماهای استان نیز نسبت به جمعیت و سرانه صندلی های موجود، مطلوب است، اظهار داشت: تعداد صندلی های سینماهای زنجان در حال حاضر ۵۴۸ صندلی است.

وی به حمایت های انجام شده از سوی سازمان سینمایی اشاره و خاطرنشان کرد:‌ این سازمان از افرادی که قصد ساخت سینمای خصوصی داشته باشد حمایت و تجهیزات آن را تامین می کند.

قاسمی تصریح کرد: بر اساس آمارهای احصا شده، استقبال مردم زنجان از سینما و تماشای فیلم های اکران شده بسیار خوب است و این امر نشان دهنده لزوم فراهم شدن زیرساختهای لازم، ساخت سینماها و افزایش صندلی های سینمایی برای پاسخگویی به این مطالبه است.

وی با اشاره به برنامه های گرامیداشت روز سینما در استان،‌ گفت: برخی فعالیتها در این خصوص قابل توجه بوده است و از سه سال گذشته تاکنون برنامه های متنوع، مفصل و در سطح خوبی در استان اجرا می شود.

قاسمی با بیان اینکه برنامه های گرامیداشت روز سینما در استان از امروز آغاز می شود و تا دهه اول مهرماه ادامه می یابد، افزود: ۲ سال گذشته در روز گرامیداشت سینما، جمال شورجه،‌ کارگردان معروف کشورمان و سال گذشته نیز داریوش کاردان مجری و کارگردان در برنامه های استان شرکت کردند و امسال نیز یکی از چهره های معروف این حوزه حضور خواهد داشت.

سینما قدس زنجان که مربوط به حوزه هنری بود ۱۳ سال قبل تخریب شد که باید اقدامات جبرانی در این خصوص انجام می شد.وی ادامه داد: همه ساله در این ایام یک روز با عنوان " مهر سینمای ایران" نامگذاری شده است که در این روز از فعالان عرصه سینما در همه استانها قدردانی می شود که امسال در زنجان نیز این برنامه ۱۱ مهرماه برگزار خواهد شد.

قاسمی با اشاره به تخریب سینما قدس زنجان از ۱۳ سال قبل، یادآور شد: این سینما مربوط به حوزه هنری بود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی در تخریب آن نداشت اما کاهش یک باب سینما و صندلی های سینمایی در زنجان موضوع درخور توجه و نیازمند جبران است.

۵۴۸ صندلی سینما در زنجان به ازای یک میلیون نفر جمعیت

مدیر سینما بهمن زنجان گفت: سینماهای استان در حال حاضر فعال و با استقبال خوب مردم استان مواجه است.

میثم زنجانی با اشاره به ارتقای سیستم صوتی و تصویری سینما بهمن زنجان، افزود: این سینما امکانات مناسبی برای اکران فیلم های بر روی پرده سینماهای کشور دارد.

مدیر اسبق سینما بهمن زنجان نیز با بیان اینکه تخریب سینما قدس زنجان، آسیب های بسیاری در این حوزه برجا گذاشت، گفت: به طور استاندارد به ازای هر ۱۶ نفر یک صندلی سینما باید فعال باشد که در حال حاضر برای جمعیت بیش از یک میلیون نفری زنجان ۵۴۸ صندلی در سینماهای استان وجود دارد.

پرویز آزادی با بیان اینکه سهم مردم زنجان از هنر هفتم پنج سینما بود، افزود: سینما یک نماد فرهنگی برای هر جامعه است که نباید نادیده گرفته شود بلکه باید روز به روز گسترش یابد.

برآیند:

استقبال مردم زنجان از هنر هفتم و سینما بسیار مطلوب و چشمگیر است و جا دارد متولیان امر میزان صندلی های سینمایی در استان را به نرخ استاندارد آن برسانند.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث و راه اندازی سینماهای جدید یکی از راهکارهای موجود در این زمینه است که باید با هم افزایی،‌همکاری و همراهی دستگاه های فرهنگی در استان محقق شود.

نظر شما