شناسهٔ خبر: 68607905 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش تخریب خانه‌های مسلمانان در هند؛ قربانیان به دیوان عالی دهلی‌نو پناه می‌بردند

تهران- ایرنا- با افزایش آمار تخریب خانه‌ها و اموال مسلمانان در ایالت‌های تحت کنترل حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در هند، قربانیان این اقدام که به «عدالت بولدوزری» مشهور شدند، به دیوان عالی این کشور روی آورده‌اند تا از تخریب‌های خودسرانه که به بهانه غیرقانونی بودن ساختمان‌ها انجام می‌شود، جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، پس از آنکه مقام‌های ایالت راجستان شمالی هند، خانه‌ استیجاری فردی مسلمان را در شهر «اودای‌پور» تخریب کردند، قربانیان «عدالت بولدوزری» به امید اینکه استفاده فزاینده از ماشین‌آلات سنگین برای تخریب خانه‌ها و محل کار مسلمانان متوقف شود، به دیوان عالی هند روی آورده‌اند.

فعالان حقوق بشر هند اقداماتی که در ایالت‌های تحت کنترل حزب نارندرا مودی نخست‌وزیر هند رخ داده است را ابزاری برای ایجاد وحشت در جامعه اقلیت می‌دانند.

این رویداد در حالی رخ داد که مقام‌های ایالت راجستان شمالی هند، خانه یک طبقه‌ای فردی به اسم «رشید خان» که راننده اتوریکشا (نوعی وسیله نقلیه سه چرخ) است را چند ساعت پس از اعلام اخطاری مبنی بر اینکه محل زندگی وی ساختمانی غیرقانونی در زمین‌های جنگلی شناخته می‌شود، تخریب کردند.

اما خان بر این باور است که خانه او به دلیل حادثه خشونت‌آمیزی که پسر یکی از مستاجران مسلمانش متهم به قتل یک دانش‌آموز هندو شده بود، هدف قرار گرفت. وی تاکید می‌کند که «من کاملا معتقدم که آن‌ها خانه من را به دلیل حادثه ۱۶ آگوست تخریب کردند.

هارش ماندار یکی از فعالان حقوق بشر در هند در همین راستا افزود: این بولدوزرها در شرایط کنونی به ابزاری برای جنگ ایدئولوژیک حزب بهاراتیا جاناتا و سازمان آر.اس.اس علیه مسلمانان هندی تبدیل شده‌اند.

وی افزود: تخریب خانه‌های غیررسمی فقیران که بدون ذره‌ای شفقت و حس عدالت در طول چهار سال اخیر در این شهرها رخ داده به شکل خطرناکی متفاوت شده است و هیچ قانونی که به دولت اجازه دهد خانه کسی را به خاطر اقدامات یک ساکن تخریب کند، وجود ندارد.

تخریب خانه خان پس از آن انجام شد که پسر یکی از مستاجران وی متهم به قتل یک همکلاسی هندو شد و گروه‌های راست‌گرای هندو تخریب فوری خانه مظنون را خواستار شدند. همچنین این موضوع باعث تشدید تنش‌های مذهبی در این کشور و تخریب خانه‌ها، مغازه‌ها و خودروهای محل زندگی این مسلمان شد.

خان با بیان اینکه قربانی «بی‌عدالتی بزرگی» شده است، سوال کرد که چرا ملک وی تنها یک روز پس از حادثه تخریب شده است؟ این درحالی است که دیوان عالی هند در جریان بررسی دادخواست خان و موارد مشابه در ۱۲ شهریور اعلام کرد که تخریب‌های تنبیهی قابل توجیه نیستند.

بر اساس گزارش شبکه حقوق زمین و مسکن، در سال‌های اخیر بیش از ۱۵۳ هزار خانه در ایالت‌های مختلف هند تخریب شده‌اند که ۵۹ درصد از این تخریب‌ها به بهانه پاکسازی زاغه‌ها و زیباسازی شهری انجام شده است.

نظر شما