شناسهٔ خبر: 68607203 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اولویت اول بخش تعاون سند دار کردن واحد‌های تعاونی مسکن

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان قزوین از سنددار شدن تعاونی‌های استان در راستای تقویت و ساماندهی آنها در سال جدید خبر داد.

صاحب‌خبر -

کشاورز ترک مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی قزوین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: در استان قزوین بیش از ۳ هزار تعاونی وجود دارد که از این تعداد هزار تعاونی فعالند و دو هزار و ۴۲۲ تعاونی به صورت راکد وجود دارد که فعالیت نمی‌کنند و باید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: ماهیت برخی از تعاونی‌ها مانند تعاونی‌های مسکن بعد از پایان کار منحل می‌شوند و تعدادی هم بنا به دلایلی سند دریافت نکرده و راکد باقی مانده اند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان قزوین از سنددار شدن تعاونی‌های استان در راستای تقویت و ساماندهی آنها در سال جدید خبر داد.

کشاورز ترک با بیان اینکه اولویت اول بخش تعاون سند دار کردن واحد‌های تعاونی مسکن است افزود: در این راستا ۱۳۵ تعاونی مسکن مهر داریم که سند نگرفته اند و برخی مانده اند تا این دعاوی حل شود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از هر گونه مشکلات حقوقی برای تعاونی‌های مسکن ضروری است راه و شهرسازی، شهرداری ها، اداره اوقاف، بیمه و مالیات همکاری کنند تا سند دار شدن واحد‌ها با سرعت انجام شود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی قزوین گفت: اولویت دوم ما در اداره کار حل و فصل تعاونی‌های مشکل دار بود که همه تعاونی‌ها در دستور کار قرار گرفتند و هر موضوعی که حل شدنی بود ضمن پاسخگویی بررسی شد.

کشاورز تاکید کرد: به منظور رفع مشکلات حوزه تعاون و تسریع در اجرای برنامه‌های این حوزه چند برنامه کاربردی و اساسی را در دست کار قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به سند دار کردن تعاونی‌ها اشاره کرد.

وی افزود: ۱۰ تعاونی بزرگ اسناد خود را دریافت و ۳۰ تعاونی هم در حال گرفتن اسناد خود هستند، در مهرگان با همکاری شهرداری وضعیت بخوبی پیش می‌رود و امیدواریم تا یک سال همه تعاونی‌ها سند دار شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: اطلاعات تعاونی‌ها در سامانه جامع تعاون بارگذاری می‌شود و این سامانه جنبه حمایتی و نظارتی دارد و آسیب‌ها و گلوگاه‌های گذشته را دیگر شاهد نخواهیم بود.

به گفته کشاورز ترک، با قوانین جدید همه تعاونی‌ها باید طبق ضوابط عمل و گزارش‌های مدیریتی و مالی ارائه کنند.

وی با اشاره به ضوابط جدید گفت: بطور مثال تعاونی‌های مسکن بیش از ۲۰۰ عضو نمی‌توانند داشته باشند و قبل از اخذ پایان کار نباید اعضا اسکان پیدا کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین افزود: ما ۱۰ تعاونی مسکن در استان داریم که در حال ساخت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد هستند و ۵ تعاونی هم در حال آغاز بکار هستند و ساخت هزار واحد را شروع خواهند کرد.

کشاورز تاکید کرد: به این تعاونی‌ها کمک خواهیم کرد تا روند کار بخوبی پیش رود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تعاونی‌ها در قزوین گفت: در بخش کشاورزی و حمل ونقل تعاونی‌های ما وضعیت خوبی دارند، حوزه صنعت هم باید با حمایت تقویت شود، اما در بخش خدمات نیازمند برنامه حرفه ایی هستیم بطور مثال در ساخت هتل موفق نبوده ایم و می‌توان با همکاری دستگاه‌های مربوطه، چون مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی در قالب تعاونی‌ها اقدام به ساخت هتل آپارتمان کرد و از تسهیلات تعاونی‌ها در این حوزه بهره برد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در ادامه از اختصاص ۲۵ درصد اعتبارات تعاونی به بخش گردشگری خبر داد و گفت: از این بخش استقبال نشده است.

کشاورز بیان کرد: در گذشته شاهد رونق تعاونی‌ها بودیم، اما در دو دهه شاهد نرخ نزول توجه به تعاونی‌ها بوده ایم.

وی گفت: باور داریم با استفاده از تجربه خوب گذشته و حمایت و احیای جایگاه تعاونی‌ها می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کرده و عقب ماندگی دهه‌های گذشته را جبران کنیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان قزوین بیان کرد: سابقه مینودر یک افتخار برای تعاونی هاست، اما در عظیمیه چه کردیم؟ امروز که ساخت مسکن برای طبقه کارگر و کم درامد یک دغدغه است تعاونی‌ها می‌توانتد مشارکت بیشتری داشته باشند و مشکلات را حل کنند و اگر اتحادیه تعاونی‌های مسکن فعال شوند می‌توانیم کار‌های بزرگی را اجرا کنیم.

کشاورز در خصوص جدی نگرفتن تعاونی‌ها و محقق نشدن سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد گفت: وقتی ۹۰ درصد اقتصاد ما هنوز دولتی است نمی‌توان انتظار داشت سهم تعاونی‌ها به ۲۵ درصد برسد البته تلاش می‌کنیم تا این امر محقق شود.

وی افزود: با تعیین شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم مفهوم مشارکت در رهنمود رهبری بخش تعاون است که به نظر می‌رسد در این عرصه کار زیادی نشده است.

نظر شما