شناسهٔ خبر: 68604823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

طب سنتی؛

رد ممنوعیت مصرف شیر در طب سنتی/ مصلحات لبنیات کدامند؟

یک پزشک متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبر آنلاین می‌گوید: در طب سنتی برای دریافت کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان مصرف به اندازه شیر و لبنیات توصیه شده است که البته باید افراد بر اساس مزاجی که دارند لبنیات را با مصلحات یا همان خوراکی‌‎هایی که می‌‎تواند از عوارض احتمالی آن بکاهد مصرف کنند.

صاحب‌خبر -

فاخره بهبهانی: علی رغم تهمت‌هایی که مدعیان طب سنتی به شیر و لبنیات می زنند و مصرف این فراورده‌ ها را برای افراد با پایه مزاج سرد و مبتلایان به بیماری‌های سرد مثل کسانی که دچار دردهای استخوانی و مفصلی مانند کمردرد و زانو درد هستند، ممنوع کرده اند، اما باید بدانید از دیدگاه طب سنتی مصرف شیر و لبنیات منع نشده و حتی مفید دانسته شده است. دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبر آنلاین می گوید: در طب سنتی برای دریافت کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان مصرف به اندازه شیر و لبنیات توصیه شده است که البته باید افراد بر اساس مزاجی که دارند لبنیات را با مصلحات یا همان خوراکی‎هایی که می‎تواند از عوارض احتمالی آن بکاهد مصرف کنند.

دکتر پارسا با اشاره به اینکه در برخی منابع، مزاج شیر را گرم و تر و برخی دیگر، سرد و تر عنوان کرده‌اند، می گوید: آنچه مشخص است اینکه افراد با مزاج و بیماری‌های سرد بهتر است شیر را با مصلحاتش مصرف و افراط نکنند. بهتر است افراد با مزاج گرم شیر را با شکر و افراد با مزاج سرد شیر را با عسل یا دارچین و زنجبیل مصرف کنند. در طب سنتی ترکیبی به نام شیر پخته شده وجود دارد که به همه مزاج‌ها پیشنهاد می‌شود. یک چهارم لیوان آب را با شیر مخلوط و بگذارید در طی جوشیدن آب تبخیر شود. این شیر عوارض احتمالی کمتری خواهد داشت. بسیاری از افرادی که تحصیلات دانشگاهی طب سنتی ندارند مصرف خوراکی‌هایی مانند بادام، انجیر و تخم شربتی را به عنوان منابع غنی از کلسیم، جایگزین شیر معرفی می‌کنند. اما افراد باید بدانند موادغذایی گیاهی ممکن است حاوی کلسیم قابل توجهی باشند اما به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند اسید اگزالات و اسید فیتیک، کلسیم قابل جذبی ندارند و جایگزین مناسب لبنیات نیستند.  

رد ممنوعیت مصرف شیر در طب سنتی/ مصلحات لبنیات کدامند؟

مصلحات لبنیات کدامند؟

در منابع طب سنتی علاوه بر توصیه به مصرف شیر با مصلحات، عنوان شده که هر کدام از فراورده‌های لبنی را نیز با مصلحاتش مصرف کنید. بهتر است ماست و دوغ به میزانی با نعنا یا پونه ترکیب شود که رنگ‌شان سبز شود. پنیر با سیاه‌دانه، آویشن، نعنا یا عسل مصرف و کشک با گل قند که از ترکیب شکر، عسل و گل محمدی است و کره و خامه با عسل مصرف شوند. در طب سنتی بهترین نوع شیر برای مصرف، شیر گاو و در مرحله بعد شیر بز، گوسفند و حیواناتی که در فضای آزاد چرا می‌کنند، است.

۴۷۲۳۲

رد ممنوعیت مصرف شیر در طب سنتی/ مصلحات لبنیات کدامند؟

نظر شما