شناسهٔ خبر: 68602181 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رئیس سازمان محیط‌زیست: زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده است/ ۱۱ درصد مساحت کشور در معرض فرونشست زمین قرار دارد/ اَبَرچالش‌های محیط زیستی باید به رسمیت شناخته شوند/ فرصتی برای آزمون و خطا در حوزه محیط زیست نداریم

شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: باید بپذیریم برای حفظ محیط‌ زیست سرزمین ایران فرصتی برای آزمون و خطا نداریم؛ زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده است ، باید شرایط محیط زیست کشور را عمیق درک کنیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: باید بپذیریم برای حفظ محیط‌ زیست سرزمین ایران فرصتی برای آزمون و خطا نداریم؛ زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده است ، باید شرایط محیط زیست کشور را عمیق درک کنیم.
 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده است، گفت: شناخت و به رسمیت شناختن اَبَرچالش های محیط زیستی در مواجهه با وضعیت بحرانی و شکننده محیط زیست کشور اهمیت دارد.
 
شینا انصاری روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس قدیم و جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست که با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در این سازمان برگزار شد، افزود: در زمینه اَبَرچالش ها و یافتن راه حل برای عبور از آنها نیازمند درک مشترک از آنها هستیم.
 
وی با اشاره برخی از اَبَرچالش های حوزه محیط زیست اظهار داشت: ناترازی در بحث انرژی و آب یکی از موارد است که می‌دانیم رفع آن با روش‌های مرسوم فعلی امکان پذیر نیست و باید از ابعاد مختلف به ابن ناترازی بپردازیم و نگاه اجتماعی به این موضوع داشته باشیم.
 
انصاری تاکید کرد: قطعاً بدون شناخت دلایل و بدون هماهنگی بین بخشی عبور از اَبَرچالش ها ممکن نیست بلکه حل آنها از طریق گفتمان و خط مشی دولت ممکن خواهد بود.
 
۱۱ درصد مساحت کشور در معرض فرونشست زمین قرار دارد
وی به فرونشست زمین به عنوان یکی دیگر از این اَبَرچالش‌ها اشاره کرد و گفت: ٣٨٠ شهر و ٩ هزار و ٢٠٠ روستا در کشور در معرض فرونشست زمین قرار دارند به طوری که نرخ فرونشست در ١٨ استان ١٠ سانتیمتر در سال گزارش شده است.
 
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بر اساس این آمار، ١٨۵ هزار کیلومتر مربع یعنی معادل ١١ درصد از خاک کشور در معرض فرونشست است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به تنوع اقلیمی ایران اشاره کرد و گفت: ایران از ۴٢ نوع تالاب در دنیا ۴١ نوع تالاب را داراست اما به علت مدیریت نادرست و تامین نشده حقابه آنها، بیش از ۵ میلیون هکتار از وسعت تالاب ها یعنی ۴٣ درصد از مساحت تالاب ها به کانون های گرد و غبار تبدیل شده‌اند.
 
فرصتی برای آزمون و خطا در حوزه محیط زیست نداریم
انصاری تاکید کرد: باید بپذیریم برای حفظ محیط‌ زیست سرزمین ایران فرصتی برای آزمون و خطا نداریم؛ زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده است ، باید شرایط محیط زیست کشور را عمیق درک کنیم.
 
وی افزود: اگر بر سر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست توافق صورت نگیرد، همه شکست خواهیم خورد؛ باید نگاه و رویکرد واقع گرایانه به توسعه داشته باشیم و متناسب با محدودیت‌های اقلیمی و توان سرزمینی پیش رویم، در این مسیر می‌توان گفتمان اقلیمی دولت را ایجاد کرد.
 
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یک نهاد مسئول حفظ محیط‌زیست کشور نیازمند نگاهی دیگرگونه است نگاه به ناترازی جدی میان منابع سازمان در مقابل انتظارات آرمانی که از آن می‌رود، باید جدی گرفته شود که جلوگیری از این روند با تقویت اقتدار این دستگاه میسر خواهد بود.
 
انصاری با بیان اینکه این سازمان ١۵٢ محیط بان شهید را برای حفاظت از محیط زیست تقدیم کرده است، گفت: البته برای حل مسائل و چالش‌های انباشته شده انتظار معجزه نیست و باید بتوانیم نگاه محیط زیستی را در اعضای دولت داشته باشیم.
 
وی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت محیط زیست و ارتقا جایگاه این سازمان و بهبود معیشت و شناسایی شایستگی ها تمام تلاشم را خواهم کرد و از شما همکاران خوبم هم انتظار همکاری صادقانه دارم.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما