شناسهٔ خبر: 68602081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

چه سوالاتی در مناظره دونالد ترامپ و کاملا هریس پرسیده خواهد شد؟

مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ساعت ۴:۳۰ صبح چهارشنبه ۲۱ شهریور در فیلادلفیا برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - با توجه به فضای بسیار ملتهب سیاسی در این فصل از انتخابات آمریکا، اولین مناظره کاملا هریس و دونالد ترامپ، مهم‌ترین لحظه این رقابت تا روز انتخابات خواهد بود.

رقابت چند ساعت دیگر، ۳ نتیجه احتمالی خواهد داشت: پیروزی ترامپ، تساوی طرفین مبارزه و پیروزی کاملا هریس.

دموکرات‌ها حتی در صورت شکست هریس در این مناظره، می‌توانند در بازه ۷ هفته‌ای تا پیش از روز انتخابات آمریکا، با بکارگیری اهرم رسانه‌ای، روایت را به نفع نامزد دموکرات‌ها تغییر دهند.

پیش از اینکه به سوالات احتمالی در مناظره پرداخته شود، باید نگاهی به نحوه پاسخ دادن ترامپ و هریس به سوالاتی که به نفعشان نیست، انداخت.

همانطوریکه در مناظره چند ماه پیش میان ترامپ و بایدن، نماینده جمهوری‌خواهان جواب سوالاتی را که به نفع خودش نبود، با شعار‌های مرسوم سخنرانی‌های انتخاباتی خود می‌داد. از آن طرف کاملا هریس با گنگ‌گویی سعی می‌کند تا صد کلمه بگوید و هیچ نگوید.

نیویورک‌تایمز با مطالعه رفتاری مخاطبان مناظره‌ها به این نتیجه رسید که بیشترین میزان مخاطب در اولین پخش تلویزیونی بوده و در حدود دقیقه ۱۵ الی ۲۰، به بالاترین میزان می‌رسد؛ از دقیقه ۳۰ به بعد، به مرور زمان از تعداد مخاطبان کاسته خواهد شد.

سوالات احتمالی مناظره ترامپ و کاملا هریس

حق سقط جنین و حقوق بارداری

کارشناسان در آمریکا معتقدند که دموکرات‌ها با توسل به این موضوع، علاوه براینکه جلوی شکست حزب خود را در رقابت‌های دوره‌های اخیر گرفته‌اند، بلکه کفه ترازوی رای‌دهندگان زن را تا دو سوم به سمت خود سنگین کرده‌اند.

به گفته آنها، ترامپ برای جلوگیری از ریزش بیشتر رای‌دهندگان زن، از مواضع محافظه‌کاران در قبال ممنوعیت سقط جنین فاصله گرفته است.

مسائل اقتصادی

در بیشتر نظرسنجی‌ها دیده می‌شود که مردم آمریکا، اعتماد بیشتری به فرد اول جمهوری‌خواهان برای حل مشکلات معیشتی دارند. البته ترامپ قصد اعمال تعرفه روی کالاهای وارداتی را دارد که به احتمال فراوان، کاملا هریس از این مسئله برای زیر سوال‌بردن برنامه‌های اقتصادی نماینده محافظه‌کاران استفاده خواهد کرد.

کاملا هریس وارث سیاست‌های اقتصادی دولتی فعلی در آمریکاست. با این حال کمپین او تعدادی برنامه اقتصادی را معرفی کرد که موجب انتقاد فعالان اقتصادی قرار گرفت. علاوه بر این مسائل، کاملا هریس مواضع چپگرایانه چهار سال پیش خود در قبال ممنوعیت حفاری برای استخراج گاز طبیعی، را تغییر داده و برای پیروزی ایالت پنسیلوانیا، امروز حامی این حفاری است. گرانی غذا و مسکن گریبان دولت بایدن را گرفته و کاملا هریس، چاره‌ای جز وعده‌ها برای جلب رای‌دهندگان ندارد.

بحران مهاجرت

حدود ۱۰ میلیون مهاجر در دولت بایدن، وارد آمریکا شده‌اند؛ تنها دفاع حزب دموکرات برای فرار از پاسخ به این مشکل، این است که جمهوری‌خواهان با لایحه‌ای که ورود غیرقانونی اتباع بیگانه را به روزی ۵۰۰۰ نفر محدود می‌کرد، مخالفت کردند.

نماینده محافظه‌کاران وعده داده است که اتباع بیگانه را اخراج خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که مجریان مناظره، از او بپرسند که دقیقا چگونه می‌خواهد بیست میلیون مهاجر را از آمریکا اخراج کند و با چه کسانی شروع خواهد کرد.

جنگ اوکراین

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، حامی ادامه جنگ و ارسال کمک‌های مالی به اوکراین هستند. بنابراین پاسخ کاملا هریس واضح است.

اما اتفاق جالبی که در چند روز اخیر رخ داد این بود که پوتین گفت دوست دارد که نماینده دموکرات‌ها، پیروز رقابت باشد. از آن طرف وزارت دادگستری آمریکا، دو فرد روس را به اتهام نشر روایت‌های همسو با کرملین و پرداخت ۱۰ میلیون دلار به یک پلتفرم ویدیویی آمریکایی، محکوم کرد.

از آن طرف اکثریت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، مخالف سرسخت ارسال کمک و در اولویت قرار دادن مرزهای اوکراین هستند.

ترامپ بارها گفته است که به سادگی، به جنگ اوکراین و روسیه پایان خواهد داد.

جنگ غزه

بیشتر حامیان فلسطین، دموکرات هستند و در یکسال اخیر، از دولت جو بایدن و کاملا هریس به‌علت عدم جلوگیری از اقدامات رژیم صهیونیستی، انتقادات تندی داشته‌اند. آخرین تلاش بلینکن برای رسیدن به یک آتش‌بس و پایان دادن به یک بحران ناکام ماند.

میریام ادلسون، یکی از حامیان بسیار ثروتمند ترامپ بوده و خانواده آن‌ها در دو دوره گذشته، کمک‌های چندصد میلیون دلاری را به جمهوری‌خواهان کرده‌اند. حمایت این میلیاردر و دیگر سرمایه‌داران صهیونیست، موضع ترامپ را در قبال جنگ غزه و اسرائیل روشن کرده است.

بیمه فدرال و بیمه بازنشستگی

از آنجایی که منتفعان این دو مسئله، اقشار کم‌درآمدتر هستند، شعارهای کاملا هریس به مزاج آن‌ها خوش خواهد آمد. دموکرات‌ها دوست دارند که پوشش بیمه فدرال را گسترده‌تر کرده و مزایای بیمه بازنشستگی را افزایش دهند.

حامیان سرمایه‌دار نماینده جمهوری‌خواهان، مخالف گسترده‌تر شدن پوشش بیمه فدرال و مزایای بیمه بازنشستگی هستند چون دولت برای تامین بودجه این دو برنامه، باید مالیات بیشتری را از ثروتمندان بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما