شناسهٔ خبر: 68599540 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کلافی که با مسابقه انتخابی سردرگم‌تر شد؛ پروژه بازگشت گرایی‌ها به تیم ملی استارت خورد!

در مسابقه انتخابی وزن ۷۲ کیلوگرم کشتی فرنگی برتری دانیال سهرابی مقابل حریف عنوان‎‌دارش محمدرضا گرایی محسوس بود اما به نظر می‌رسد بعد از بازگشت محمدعلی گرایی به تیم ملی، روزنه‌ای برای بازگشت برادر کوچکتر هم ایجاد شده است!

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک ورزشی، برادران گرایی که از المپیک ۲۰۲۰ توکیو به این طرف هر دو به صورت همزمان تا سال ۲۰۲۳ عضو ثابت تیم ملی فرنگی بودند، هر دو در تورنمنت بین‌المللی رنکینگ‌دار مجارستان که خرداد ماه گذشته برگزار شد، دوبنده تیم ملی را از دست دادند.

محمدرضا گرایی در ۶۷ کیلو جای خود را به سعید اسماعیلی داد و امین کاویانی‌نژاد هم جایگزین محمدعلی گرایی در ۷۷ کیلوگرم شد و دو کشتی‌گیر خوزستانی به جای دو برادر شیرازی راهی المپیک شده و اولی مدال طلای المپیک را از آن خود کرد و دومی نتوانست مدال بگیرد.

از همان زمان که گرایی‌ها حضور در المپیک را از دست دادند، می‌شد پیش‌بینی کرد که به آنها فرصت حضور در انتخابی وزن بالاتر‌شان داده شود چراکه حدودا سه ماه بعد از المپیک، مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در آلبانی برگزار می‌‍شد. همین اتفاق هم افتاد و بعد از المپیک عنوان شد که انتخابی دو وزن ۷۲ و ۸۲ کیلوگرم کشتی فرنگی که در چرخه انتخابی تیم ملی همچنان هیچ کشتی‌گیری خود را اثبات نکرده و صاحب دوبنده نکرده بود، روز نوزدهم شهریور و همزمان با انتخابی وزن 92 کیلوگرم کشتی آزاد برگزار خواهد شد.

در وزن ۷۲ کیلوگرم علاوه بر محمدرضا گرایی، دانیال سهرابی و محمدرضا رستمی فرصت داده شد و در وزن ۸۲ کیلوگرم نیز محمدعلی گرایی و محمدرضا مختاری همراه با شاهین بداغی، رسول گرمسیری، عباس مهدی‌زاده و اشکان سعادتی‌فر به مسابقه انتخابی فراخوانده شدند اما در وزن ۸۲ کیلوگرم هرچند محمدعلی گرایی با یک باخت،‌ نفر اول چرخه این وزن شد که البته رقابتی تنگاتنگ با محمدرضا مختاری داشت و چندان هم نتوانست با اختلاف و مطمئن ظاهر شود،‌ اما به هرشکل او ملی‌پوش این وزن شد اما در ۷۲ کیلوگم کلاف ملی‌پوش جهانی، با انتخابی باز که نشد، هیچ، پیچیده‌تر از قبل هم شد.

دانیال سهرابی بعد از آنکه محمدرضا رستمی را ۷ بر ۳ برد، در کشتی دومش هم ۸ بر ۷ از سد محمدرضا گراییِ قهرمان المپیک و جهان گذشت تا فدراسیون کشتی او را ملی‎‌پوش این وزن در مسابقات جهانی معرفی کند. باتوجه به تشریفاتی بودن مسابقه عصر بین رستمی و گرایی، عنوان شد که این دو نفر از رویارویی با هم انصراف داده‌اند و چند ساعت بعد از پایان انتخابی‌ها، خبر آمد که شیرازی‌ها به داوری مسابقه گرایی کوچک و سهرابی اعتراض کرده و خواستار بازبینی فیلم این کشتی شده‌اند.

این مبارزه ۷ بر ۳ به سود گرایی در جریان بود که در ثانیه‌های پایانی، سهرابی که مدال طلای جوانان جهان را در کارنامه دارد،‌ اقدام به اجرای فنی که به اسم سنجاب پرنده موسوم شده کرد و البته برخلاف اینکه عده زیادی آن را فن ابداعی محمدعلی گرایی می‌دانند،‌ هرچند کم،‌ اما از گذشته در کشتی اجرا می‌شده که باتوجه به بازتاب رسانه‌ای اجرای این فن توسط گرایی بزرگتر، در این سالها با نام او در کشتی تداعی می‌شود.

این سنجاب پرنده ۴ امتیازی، نتیجه را ۷ - ۷ به سود سهرابی کرد،‌ چراکه امتیاز درشت‌تر و آخر را گرفته بود و کشتی با همین نتیجه تمام شد. گرایی بابت سنجاب پرنده درخواست چلنج داد که رد شد و همین مسئله یک امتیاز دیگر به حساب سهرابی اضافه کرد تا این کشتی ۸ - ۷ به سود او تمام شود.

در بازبینی فیلم این مبارزه،‌ عنوان شد که اعتراض شیرازی‌ها به صحنه مورد نظر، وارد بوده و به این ترتیب یک امتیاز از سهرابی کم می‌شود،‌ اما نتیجه چطور؟ چیزی در خبر اعلام شده از سوی فدراسیون کشتی فعلا عنوان نشده که باتوجه به اینکه نتیجه پایانی ۸ - ۷ به سود سهرابی تمام شد، با کسر یک امتیاز از نتیجه پایانی، نتیجه باز هم ۷ - ۷ به سود سهرابی خواهد شد که امتیاز درشت‌تر داشته است.

اگر یک امتیاز درخواست چلنج محاسبه نشود، که این عملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد،‌ نتیجه ۷ - ۶ به سود گرایی خواهد شد. بنابراین باید دید چه تصمیمی درخصوص ملی‌پوش این وزن گرفته خواهد شد و آیا قرار است هم گرایی و هم سهرابی هر دو به مسابقات جهانی بروند و اولی در مسابقات رده سنی بزرگسالان اوزان غیر المپیکی کشتی بگیرد و دومی هم ملی‌پوش مسابقات زیر ۲۳ سال جهان باشد؟

آیا این منصفانه است که نتیجه کشتی، برخلاف قوانین اتحادیه جهانی، بعد از مسابقه تغییر کند؟ البته که فدراسیون کشتی پیش از این بارها در چرخه‌ انتخابی‌اش اعلام کرده که اگر مبارزه‌ای نیاز به تکرار داشته باشد، باتوجه به بحث انتخابی بودن آن، این کار انجام خواهد شد و سال گذشته در ارومیه وقتی ضربه فنی اعلام شده از سوی داور کشتی امین طاهری و مرتضی جان‌محمدی به سود کشتی‌گیر آذربایجانی، در بازبینی مجدد رد شد، برخلاف قانون اتحادیه جهانی که هیچ‌گاه بعد از بالا رفتن دست کشتی‌گیر، نتیجه مسابقه تغییر نخواهد کرد، حتی اگر اشتباه داور محرز شود، فدراسیون کشتی اعلام کرد کشتی طاهری و جان‌محمدی باید تکرار شود که البته جان‌محمدی که طاهری را با ضربه فنی برده بود و دستش بالا رفته بود، در مبارزه مجدد روی تشک حاضر نشد.

اتحادیه جهانی از سال گذشته تاکنون، یک بار وقتی ضربه فنی شدن علی چنگیز از ترکیه مقابل دیوید لوسونچی مجارستانی در فینال وزن ۸۷ کیلوگرم مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد در بازبینی مجدد توسط کمیسیون داوران UWW محرز شد، لوسونچی را برنده کشتی با چنگیز اعلام نکرد و در این وزن دو نشان طلا توزیع شد.

یا در مورد فرانک چامیزو،‌ هرچند همه افراد گروه داوری مبارزه‌اش در نیمه‌نهایی گزینشی اروپایی به خاطر اشتباه محرزشان محروم شدند، اما نتیجه کشتی او با حریف آذربایجانی هم تغییر نکرد و صرفا یک سید به چامیزو در آخرین گزینشی المپیک به او داده شد.
باید صبر کرد و دید در مورد کشتی سهرابی و گرایی چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

نظر شما