شناسهٔ خبر: 68599097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بیروت: به تمام طرف‌ها آمادگی خود را برای مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل اعلام کرده‌ایم

ایسنا

دولت لبنان تاکید کرد به تمام طرف‌ها آمادگی خود را برای مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیلی‌ها درباره آتش‌بس و توقف جنگ اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «نجیب میقاتی» نخست وزیر موقت لبنان در استقبال از سفرا و کارداران سفارتخانه‌های کشورهای عضو شورای امنیت گفت: شورای امنیت باید اقدامات کارآمدتر و جدی‌تری را برای حل اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل علیه غیرنظامیان لبنانی اتخاذ کند. شورای امنیت باید پاسخی سریع و قوی بدهد که هدف آن حمایت از غیرنظامیان بی‌گناه و نیروهای دفاع مدنی باشد. ما به شدت حملات مکرر اسرائیل به غیرنظامیان لبنانی را که نقض واضح قوانین بین‌المللی و تهدیدی علیه جان و امنیت ملت لبنان است، محکوم می‌کنیم.

طبق گزارش الشرق الاوسط، میقاتی از اعضای شورای امنیت به دلیل حمایتشان از تمدید دوره فعالیت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان(یونیفل) و پایبندی مستمر آن‌ها به ثبات در لبنان قدردانی کرد و از شورای امنیت خواست به مسؤولیت خود در حفظ قوانین بین‌المللی و امنیت از طریق مجازات طرف‌هایی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند عمل کنند.

وی گفت: لبنان به صلح و ثبات و حمایت از ملت خود پایبند است. همکاری و حمایت بین‌المللی برای تحقق ثبات دائم و سازنده در منطقه اهمیت زیادی دارد.

در این نشست عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان و چند وزیر لبنانی دیگر نیز حضور داشتند.

عبدالله بوحبیب بعد از این نشست گفت: ما نشست مشورتی را با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت و تعدادی از نمایندگان سازمان ملل برگزار کردیم و در آن درباره تجاوزاتی که غیرنظامیان و خبرنگاران در معرض آن قرار می‌گیرند صحبت کردیم به ویژه اینکه هدف قرار دادن غیرنظامیان نقض توافق ژنو است.

وی گفت: تمام سفرا در این نشست بر لزوم عدم حمله به غیرنظامیان تاکید کردند. قوانین بین‌المللی وجود دارد که بر حمایت از تمام غیرنظامیان طی جنگ مبتنی است. فعالیت خبرنگاران طی جنگ و پوشش دادن عملیات به این معنا نیست که از یک طرف مشخص حمایت می‌کنند. فعالیت دفاع مدنی نیز همین گونه است. بیشتر سفرا به صورت غیرمستقیم این تجاوزات را محکوم و تاکید کردند آن‌ها با هدف قرار دادن غیرنظامیان مخالف هستند. توافق شد که از اصطلاح «عدم تشدید تنش» استفاده نشود بلکه از اصطلاح «توقف تجاوزات» استفاده شود. ما به عنوان دولت خواهان آتش‌بس و توقف جنگ هستیم و به تمام طرف‌های ذیربط آمادگی خود را برای مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیلی‌ها درباره این مساله اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: تصمیمی وجود دارد که نخست وزیر آن را اعلام کرد. این تصمیم درخواست از هیئت ما در سازمان ملل برای مشورت با اعضای شورای امنیت درباره جلسه این شورا درخصوص لبنان به ویژه درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان است. حمایت بین‌المللی از لبنان وجود دارد و این در تمام نشست‌هایی که برگزار شده، واضح است. حمایت قوی از لبنان از سوی تمام طرف‌ها وجود دارد و این چیزی است که مانع جنگ فراگیر در جنوب لبنان می‌شود.

بوحبیب گفت: ما از شورای امنیت درخواست توقف جنگ را نکردیم بلکه خواهان نشست مشورتی شدیم که احتمالا منجر به این مساله یا منجر به عدم حمله به غیرنظامیان می‌شود. ما با تمام کشورها و شورای امنیت صحبت می‌کنیم و در صورتی که آتش‌بس حاصل شود باید قطعنامه جدیدی وجود داشته باشد. اسرائیل کسی است که مخالفت می‌کند. اما حزب‌الله منطقی است که مخالفت کند اما حزب‌الله طرفی نیست که باید بله یا خیر بگوید. دولت لبنان طرفی است که باید در این باره تصمیم بگیرد. اگر چنین قطعنامه‌ای وجود داشته باشد ما به عنوان دولت آن را قبول می‌کنیم و برای قانع کردن حزب‌الله نیز تلاش می‌کنیم. این مسؤولیت دولت لبنان است. حزب‌الله عضو سازمان ملل نیست بلکه لبنان عضو سازمان ملل است و از این نظر حزب‌الله با ما است. هرگونه قطعنامه‌ای که صادر شود یک قطعنامه جدید خواهد بود نه یک نسخه اصلاح شده از قطعنامه ۱۷۰۱.

نظر شما