شناسهٔ خبر: 68598208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی دو مسجد قدیمی در مشهد اختصاص یافت

مشهد-ایرنا- نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: برای بهسازی و بازسازی دو مسجد قدیمی و میراثی به نام‌های «مروی ها» و «هفت در» در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مطابق اسناد مربوطه پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز سه شنبه در جریان بازدید از سه مکان قدیمی و دارای ارزش های میراث فرهنگی و تاریخی مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مسجد با قدمت مروی ها در بلوار رضوان، محله «تپل محله» قرار گرفته است که برخی مسوولان قدیمی برای تخریب این مسجد تلاش کردند که با پیگیری های مردمی و با تغییر مسیر خیابان، این مسجد حفظ شد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مساجد قدیمی سند و محل وقوع برخی وقایع تاریخی و خلق خاطرات عمومی ساکنان و شهروندان مشهدی در نسل های گذشته هستند و آیین های مذهبی و عزادارای ها و همچنین تشییع شهدا به عنوان خاطرات مردم مشهد در این مساجد به وقوع پیوسته است.

وی خاطر نشان کرد: اسناد بهسازی این مسجد به ارزش ۲۰ میلیارد ریال از طرف شهرداری و با مشارکت مردم تنظیم شده است.

حجت الاسلام پژمانفر گفت: مقرر شده با مشارکت های مردمی و با حضور اداره اوقاف، اداره امور مساجد و شهرداری مشهد، معماری هندسی مسجد اصلاح شود که ۳۰ میلیارد ریال در قالب طرح های زود بازده در این خصوص تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: مسجد هفت در واقع در خیابان نوغان در نزدیکی میدان طبرسی در بافت پیرامونی حرم رضوی با بی دقتی تخریب شده بود، اما بازسازی این مسجد (فروردین ۱۴۰۰) در همان مکان آغاز شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح بازسازی در مرحله سفت کاری بود که به دلیل برخی مشکلات پیمانکار از کار برکنار شد و اسناد به پیمانکار دوم منتقل می شود، در این خصوص ۵۰ میلیارد ریال نیز برای ادامه بازسازی این مسجد در نظر گرفته شده است.

وی اماکن میراثی مشهد را هویت شهر و ظرفیتی گرانبها برای نسل های آینده عنوان کرد و افزود: کاروان سرای «عزیزالله اف» در خیابان عسکریه در محله «عیدگاه» مشهد نیز یکی از اماکن قدیمی و دارای میراث تاریخی بود که در سال های قبل فرسوده و ناایمن شده و در معرض تخریب قرار داشت.

۱۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی دو مسجد قدیمی در مشهد اختصاص یافت

پژمانفر با اشاره به بازدید امروز خود از این کاروان سرا بیان کرد: فرآیند ترمیم و ایمن سازی این بنا دربازه پنج ساله گذشته البته طولانی و آزار دهنده شده بود که اکنون در مراحل پایانی قرار دارد و کسبه به زودی می توانند به این مجموعه بازگردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰ میلیارد ریال برای بازسازی این کاروانسرا تاکنون هزینه شده است، گفت: در حال حاضر طرح بازسازی این کاروان سرا به عنوان نمونه و مدلی برای بهره برداری از اماکن میراثی مورد استفاده قرار گرفته است و بخش خصوصی نیز می تواند با این شیوه وارد سرمایه‌گذاری شود.

مساجد هفت در و مروی ها و کاروانسرای عزیزالله اف با قدمت کم وبیش ۱۰۰ سال در بافت پیرامونی حرم رضوی قرار داشته که در جریان اجرای طرح نوسازی بافت پیرامونی موضوع تخریب، حفظ و بازسازی و یا ایمن سازی آنها همراه با مطالبات مردمی و البته برخی چالش های اجتماعی محلی همراه بوده است.

نظر شما