شناسهٔ خبر: 68596563 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شبکه فرانسوی: سفر پزشکیان به عراق دامنه همکاری‌های تهران-بغداد را گسترش می‌دهد

تهران-ایرنا- شبکه «فرانس ۲۴ عربی» پیش بینی کرد که سفر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور کشورمان به عراق به گسترش دامنه مشارکت دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، بخش عربی این شبکه فرانسوی در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به بغداد در گزارشی افزود: این سفر فردا ( چهارشنبه) در پاسخ به دعوت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق انجام می شود که نشان دهنده اهمیت روزافزون روابط بین دو کشور است.

فرانس ۲۴ عربی اضافه کرد: باتوجه به اینکه «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است که ثبات امنیتی در راس برنامه‌های سفر پزشکیان به بغداد قرار خواهد گرفت، این سفر فرصتی برای تقویت همکاری‌های امنیتی ایران و عراق است.

این شبکه پیش بینی کرد که این سفر شامل امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های امنیتی و اقتصادی باشد که قرار بود در سفر قبلی «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور شهید به امضا برسد.

فرانس ۲۴ عربی با اشاره به اینکه سفر پزشکیان بر موضوعاتی چون پرداختن به مسائل امنیتی متقابل به ویژه باتوجه به تنش های مرتبط با فعالیت‌های گروه‌های متخاصم ایران در اقلیم کردستان عراق متمرکز خواهد بود، افزود: ایران به دنبال تضمین اجرای مفاد توافقنامه امنیتی منعقد شده بین دو کشور مربوط به این گروه ها و کنترل مرزهای مشترک است.

این گزارش اضافه کرد: پیش بینی می شود که در این سفر، هیات ایرانی با مقامات عراقی راه‌های تقویت همکاری‌ها در پروژه‌های مهم اقتصادی از جمله پروژه راه‌آهن شلمچه و بصره را که هدف ایران اتصال این پروژه به بنادر سوریه است، بررسی کند. همچنین انتظار می رود که طرح احداث «جاده توسعه» از جانب عراق و تاثیر آن بر شبکه کریدور ایران نیز مورد بحث قرار گیرد.

فرانس ۲۴ عربی اشاره کرد که ایران امیدوار است با تقویت همکاری با عراق به ویژه باتوجه به تحریم های غرب علیه تهران، به منافع اقتصادی دست یابد و این موضوع در برنامه سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد قرار خواهد داشت.

این شبکه فرانسوی عرب زبان ادامه داد: در سطح دیپلماتیک نیز انتظار می‌رود که ایران با تمرکز بر موضوعاتی مانند میانجیگری عراق بین ایران و سایر کشورهای عربی منطقه مانند مصر و اردن به دنبال تقویت نقش بغداد به عنوان میانجی منطقه‌ای باشد.

فرانس ۲۴ عربی در ادامه با اشاره به اینکه پیشتر عراق نقش برجسته ای در عادی سازی روابط ایران و عربستان داشته است، افزود: ممکن است پزشکیان در سفر به بغداد به دنبال فرصتی برای توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه باشد.

این گزارش پیش بینی کرد که پزشکیان در این سفر به سایر موضوعات از جمله پیگیری پرونده «محمدرضا نوری»شهروند ایرانی که در عراق زندانی شده است بپردازد و به زیارت عتبات عالیات شیعیان در کربلا و نجف برود.

شبکه فرانس ۲۴ عربی با اشاره به اینکه سفر پزشکیان به بغداد با هدف ایجاد روابط پایدارتر با سایر کشورهای عربی برای پیشبرد منافع منطقه ای تهران انجام می شود، افزود: انتظار می رود که این سفر به گسترش دامنه مشارکت بین دو کشور در زمینه های مختلف از جمله امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک کمک کند.

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران قرار است فردا (چهارشنبه) در اولین سفر خارجی خود در این سمت، به عراق سفر کند.

نظر شما