شناسهٔ خبر: 68595685 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات خبر داد:

تدوین طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این پژوهشگاه در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه کشور، آیین‌نامه و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی را تدوین می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی یکی از مهمترین اهداف برنامه هفتم توسعه کشور به ویژه در ماده ۱۰۷ آن است. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این حوزه و ضرورت داشتن یک رویکرد جامع و علمی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژهای پژوهشی در این زمینه تعریف کرده است.

در همین زمینه «احسان آریانیان» رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انگیزه و هدف از اجرای این فعالیت پژوهشی، گفت: موضوع هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت های فناوری هوش‌ مصنوعی یکی از راهبردهای اساسی کشور در برنامه هفتم توسعه کشور است.

وی بیان‌داشت: در این راستا و بر اساس بند الف و پ ماده ۱۰۷ این قانون، دستگاه های اجرایی مکلفند تا همزمان با اتصال مراکز داده اصلی و پشتیبان خود به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند، برنامه عملیاتی استقرار و پیاده‌کردن چرخه هوشمند سازی، اصلاح فرآیندها و استقرار نظام حکمرانی داده مبنا را در مدت یک سال از لازم‌الاجرا شدن قانون تهیه کرده و به مرحله اجرا درآورند.

آریانیان همچنین تصریح‌کرد: بر اساس بند الحاقیه ماده مذکور، به منظور ارتقای بهره و افزایش سهم اقتصاد رقومی (دیجیتال)، همه وزارتخانه‌ها با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مکلفند تا پایان سال نخست اجرای برنامه نسبت به تهیه برنامه تحول رقومی (دیجیتال) بخش خود و طرح (پروژه)‌های پیشران به همراه سازوکارهای تامین مالی آن منطبق با پیشنهادها و توانمندیهای اجرائی بخش غیردولتی اقدام کرده و آنها را به تصویب هیأت وزیران برسانند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه آیین‌نامه و طرح جامع هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور، افزود: هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی، علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، به بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مردم، شفافیت در امور اداری و کاهش فساد اداری کمک شایانی خواهد کرد. همچنین، هوشمندسازی می‌تواند به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند.

رئیس پژوهشکدهفناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه‌داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی پیشرو در این حوزه، اقدام به انجام پژوهشی جامع و علمی در خصوص هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کرده است تا ضمن تبیین مفهوم هوشمندسازی در یک چارچوب علمی و متناسب با نیاز کشور، ابعاد مختلف هوشمندسازی در قالب آیین‌نامه و یک طرح در طول برنامه هفتم توسعه کشور تهیه و عملیاتی شود؛ هدف از این پژوهش، تبیین مفهوم هوشمندسازی متناسب با شرایط و نیازهای کشور، ارائه طرح هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی و تدوین چارچوب آیین‌نامه‌ای جامع برای تحقق آن است.

وی در ارتباطات با جزئیات این پروژه نیز گفت: این آیین‌نامه، چارچوب کلی هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی را مشخص خواهد کرد و به عنوان یک سند راهبردی برای دستگاه‌های مختلف قابل استفاده خواهد بود. همچنین طرح مستخرج از این پروژه، مسیر حرکت دستگاه‌های اجرایی به سمت هوشمندسازی را مشخص می‌کند و شامل برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت و بلندمدت نیز می باشد.

آریانیان در ادامه خاطرنشان‌کرد: در این پروژه به بررسی ابعاد مختلف هوشمندسازی از جمله فناوری‌های مورد نیاز، چالش‌ها و فرصت‌ها پرداخته خواهد شد و با اجرای طرح مستخرج از این پروژه، انتظار داریم شاهد تحولات شگرفی در حوزه هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی کشور باشیم و گامی بلند در جهت تحقق دولت هوشمند برداشته شود.

وی در پایان تاکید کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با انجام این پژوهش نشان خواهد داد که در راستای تحقق اهداف توسعه کشور و ارتقای سطح خدمت ‌رسانی به مردم نقش فعالی ایفا می‌کند.

نظر شما