شناسهٔ خبر: 68595614 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

طلای سیاه در سراشیبی افتاد/ هر بشکه نفت برنت چند؟

ايسنا : قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا که تقاضای ضعیف چین، اختلالات عرضه در آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴۵ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۸ سنت معادل ۰.۵۵ درصد کاهش، ۶۸ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه معامله شد. هر دو شاخص روز دوشنبه، با حدود یک درصد افزایش بسته شده بودند.

با نزدیک شدن توفان گرمسیری فرانسین به خلیج مکزیکو، گارد ساحلی آمریکا، بعدازظهر دوشنبه، دستور داد تمامی فعالیت‌ها در براونزویل و سایر بنادر تگزاس متوقف شوند. بندر کورپوس کریستی با حفظ محدودیت‌هایی، باز ماند. مرکز ملی توفان آمریکا اعلام کرد پیش بینی می‌شود این توفان گرمسیری تا چند روز آینده، قدرت بیشتری گرفته و در شب دوشنبه یا صبح سه شنبه، به توفند تبدیل شود.

خبر مرتبط
افزایش تولید نفت اوپک به تعویق افتاد

اوپک پلاس با به تعویق انداختن افزایش تولید به مدت دو ماه موافقت کرد.

غول انرژی اکسون موبیل اعلام کرد تولید در سکوی تولید فراساحلی هووِر را متوقف کرده و شرکت شِل هم فعالیت حفاری در دو سکو را متوقف کرد. شرکت شورون، توقف تولید نفت و گاز در دو سکوی تولید فراساحلی خود را آغاز کرد.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ‌ در یادداشتی اعلام کردند دستکم تولید ۱۲۵ هزار بشکه در روز نفت در معرض خطر اختلال قرار دارد.با این حال، نشانه‌های ضعیف شدن تقاضای جهانی و انتظارات برای ایجاد مازاد عرضه، بر بازار نفت سنگینی می‌کنند.

خبر مرتبط
جزئیات کاهش داوطلبانه تولید نفت

هشت کشور عضو گروه موسوم به اوپک پلاس از جمله روسیه و عربستان سعودی تصمیم گرفتند، افزایش تولید نفت خود را تعویق انداخته و روند کاهش داوطلبانه تولید خود را تا ماه دسامبر ادامه دهند.

داده‌های اقتصادی روز دوشنبه چین نشان داد تورم مصرف کننده این کشور در اوت، شتاب گرفت و سریع‌ترین رشد را در نیم سال گذشته داشت اما تقاضای داخلی شکننده مانده و تورم منفی قیمت تولیدکننده، بدتر شده است. هر چند داده‌های انتشار یافته در روز سه شنبه نشان داد صادرات چین در اوت، با سریع‌ترین روند در یک سال و نیم گذشته رشد کرد اما واردات در بحبوحه افت تقاضای داخلی، ناامیدکننده ماند.

به گفته وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالای شرکت آی ان جی، داده‌های تجاری چین، به بازار نفت کمک نکرده و فقط نگرانی‌های پیرامون ضعیف ماندن تقاضا را تقویت کرده که مدتی است در بازار جریان دارد. جدیدترین داده‌ها، یک ماه دیگر از کاهش واردات نفت را نشان داد که کاهش واردات نفت از ابتدای سال جاری تاکنون را به بیش از سه درصد می‌رساند.

بازارها منتظر گزارش ماهانه اوپک در روز سه شنبه هستند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت خود را منتشر خواهد کرد که پیش‌بینی‌هایی درباره بازار جهانی و تولید نفت آمریکا دارد.

شرکت‌های بازرگانی جهانی گانوور و ترافیگورا در کنفرانس APPEC پیش‌بینی کردند که قیمت نفت به دلیل ضعیف شدن تقاضای چین و مازاد عرضه جهانی، ممکن است بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه برسد.

برخی از ناظران بازار می‌گویند قیمت پایین‌تر نفت، ممکن است فرصتی برای چین فراهم کند تا ذخایر نفت خود را افزایش دهد. با این حال، رشد ملایم ۰.۵ درصدی واردات چین که بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود، نشان داد مصرف کنندگان چینی بی‌نهایت محتاط مانده و تمایلی برای هزینه ندارند.

در این بین، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر رسمی به عربستان سعودی، با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و درباره موضوعات متعدد از جمله هنکاری انرژی گفت و گو کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مورگان استنلی با اشاره به دوره تقاضای ضعیف، در پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه آینده، بازنگری کرد. این بانک اکنون انتظار دارد قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴، به ۷۵ دلار در هر بشکه برسد که پنج دلار کمتر از برآورد قبلی است. مورگان استنلی قبلا پیش‌بینی کرده بود نفت برنت در سه ماهه اول ۲۰۲۵، به ۷۸ دلار خواهد رسید و سپس به تدریج کاهش یافته و در سه ماهه چهارم، به ۷۵ دلار می‌رسد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما