شناسهٔ خبر: 68594104 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تقویت حافظه تنها با بیست دقیقه ورزش فشرده

شفقنا

فواید داشتن تحرک برای سلامتی جسم روح بر کسی پوشیده نیست. شما با ورزش کردن نه تنها جسمتان را به کار وا می‌دارید بلکه مغزتان را هم ورزش می‌دهید. یکی از اثر‌های مثبت فعالیت جسمانی تقویت قدرت حافظه است. به طوری که دانشمندان می‌گویند لازم نیست به دوره‌های طولانی مدت کلاس‌های ورزشی فکر کنید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

کافی است برای مدت زمانی کوتاه، اما به صورت فشرده مثلاً برای ۲۰ دقیقه ورزش کنید تا حافظه مغزتان تقویت شود. محققان دانشگاه مک مستر در کانادا در آخرین مطالعات خود نشان می‌دهد که اگر در طول ۶ ماه، جلسات روزانه ۲۰ دقیقه از تمرین‌های فاصله دار (یعنی مجموعه حرکاتی که به صورت متناوب از فشردگی پایین و بالا برخوردار است و با دوره‌های کوتاه استراحت و رهایی قطع می‌شود) را انجام دهید، عملکرد حافظه به اصطلاحمداخله‌ای را بهبود خواهید بخشید.

منظور از این حافظه، روشی است که در آن اطلاعاتی که از قبل داشته ایم یا به خاطر سپرده ایم ممکن است با توانایی ما برای یادگیری چیز‌های جدید مداخله کند. وقتی این نوع از حافظه خوب کار کند یعنی دانش قدیمی ما به صورت یکپارچه با اطلاعات جدید کار می‌کند و برای مثال می‌تواینم یک ماشین قدیمی را از نمونه جدید آن تمیز دهیم، حتی اگر از یک برند و یک مدل باشند.

محققان در این مطالعه از ۹۵ شرکت کننده بزرگسال خواستند که به مدت ۶ ماه یکی از این سناریو‌ها را دنبال کنند: فعالیت بدنی به علاوه تمرین‌های شناختی، فقط فعالیت جسمانی و یا هیچ تمرینی. همچنین یک آزمون حافظه مداخله‌ای بالا نیز از آن‌ها گرفته شد یعنی تشخیص جفت صورت‌های مشابه از میان تصاویر شبیه هم. نتایج نشان داد گروهی که فعالیت بدنی داشت عملکرد بهتری از خود نشان داد و پروتئین BDNF که برای بقا، رشد و حفظ بهتر شبکه عصبی فعالیت می‌کند نیز در مقایسه با گروه کنترل از سطح بالاتری برخوردار بود.

به گفته محققان، یافته‌های این مطالعه کمک می‌کند که ارتباط میان ورزش‌های هوازی و عملکرد بهتر تحصیلی را توضیح دهیم. همچنین به سازوکار بالقوه‌ای اشاره دارد که می‌تواند توضیح دهد چطور ورزش و فعالیت مغزی در کنار یکدیگر به بهبود فعالیت شناختی می‌انجامند.

در واقع این نتایج می‌گویند وجود پتانسیل اثر‌های هم افزایی در ترکیب ورزش و فعالیت شناختی ممکن است به تفاوت‌های فردی در ترشح پروتئین مذکور به واسطه ورزش کردن ربط داشته باشد. آن‌ها این یافته‌ها را خبر خوبی برای سالمندان می‌دانند چرا که وقتی ما به سال‌های پیری خود نزدیک شویم با مشکلات حافظه مانند دمانس یا زوال عقل روبرو هستیم، اما اگر از سال‌های جوانی، ورزش فشرده را در کار‌های روزمره خود ترکیب کنیم چه بسا این اتفاق را به تأخیر بیندازیم.

نظر شما