شناسهٔ خبر: 68593003 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نشست «نقش ادبیات فارسی در سینما» برگزار شد؛

سینمای اقتباسی یک هنر مستقل است

به مناسبت روز ملی سینما نشست «نقش ادبیات فارسی در سینما» با همکاری کمیته ملی ایکوم و موزه سینما، سه‌شنبه ۲۰ شهریور در عمارت موزه سینما برگزار شد

صاحب‌خبر -

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران: به مناسبت روز ملی سینما نشست «نقش ادبیات فارسی در سینما» با همکاری کمیته ملی ایکوم و موزه سینما، سه‌شنبه ۲۰ شهریور در عمارت موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اصفهانی مجری نشست، به روند تاریخ ادبیات و پیوند آن با سینما اشاره کرد و گفت: سینمای دهه ۵۰ با ادبیات فارسی پیوند می‌خورد و در این دوره شاهد خلق آثاری هستیم که ریشه در ادبیات فارسی دارند. داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا، علی حاتمی از چهره های شاخصی هستند که سینمایشان در ادبیات قوام یافته است.

مجری نشست در ادامه به گفتارهای آزادی که در رابطه با پیوند ادبیات و سینما نقل شده اشاره کرد و گفت: در واقع بزرگان هنر و سینما معتقدند که کتاب‌های فیلمنامه‌نویسی خوب هستند اما ما را فیلمساز نمی‌کنند، برای فیلم ساختن باید دید و شنید و زندگی کرد و منظور ادبیات فارسی، سبک داستان‌سرایی و تنیدگی در لحظه لحظه زندگیست.


سینمای ایران ۱۲۰ ساله شد

در ادامه نشست، احمد محیط طباطبایی، مدیر عامل موسسه ایکوم، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، گفت: امروز جشن تولد سینمای کشور در ۱۲۰ سالگی است. ۱۲۰ سالگی عدد خاص در فرهنگ ایران پارسی است. خوشبختانه سینمای ایران به ۱۲۰ سالگی رسیده و امیدواریم که بعد از این پویا و شکوفاتر در این مسیر ادامه دهد.


وی افزود: سینما در زمان آقامحمدخان قاجار وارد ایران شد و پس از آن خصوصاً در دوره مشروطه، سالن‌های سینما یکی از ارکان فرهنگی ایران شدند. بعدتر پیشرفت‌های تکنولوژی این تهدید را به وجود آورد که سینما نابود خواهد شد، اما هیچکدام نتوانستند که جای سینما بگیرند و سینما را به عنوان یک هنر ملزوم کرد و کارکردهای ثانویه آن در قالب باقی رسانه‌ها ادامه یافت.


مدیر عامل موسسه ایکوم افزود: به همین علت ما در دوره خوبی به سینما برخوردیم؛ دوره‌ای که سینما را به عنوان یک هنر کامل معرفی می‌کند و سینمایی که اقتباسی از یک رمان است به عنوان یک هنر مستقل است.

وی افزود: ما هم اکنون در ساختمانی هستیم که قدمت آن به دوره محمد قاجار باز می‌گردد و در دوره‌های مختلف، مدام کارکرد هنری و فرهنگی داشته است.


محیط طباطبایی ادامه داد: در این نشست، به جایگاه سینمای ایران در ادبیات می پردازیم. اینکه بعضی از فیلم‌ها سعی در وفادار بودن به ادبیات دارند، بعضی اقتباس کرده و برخی به تاثیر بسنده کردند.

برنامه این نشست با نمایش بخشی از فیلمهایی که در ادبیات قوام یافته و هویت گرفته ادامه یافت؛ آثاری نظیر «گاو»، «اجاره‌نشین‌ها» و «هامون» ساخته داریوش مهرجویی، «حاجی واشنگتون»، «کمال‌الملک» و «مادر» «دلشدگان» ساخته علی حاتمی، «باشو، غریبه‌ای کوچک» ساخته بهرام بیضایی، «ای ایران» ساخته ناصر تقوایی، «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «روسری آبی» ساخته رخشان بنی اعتماد و «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی ادامه یافت.

سپس جناب سعدخان رئیس موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد: موسسه اکو شامل ده کشور مسلمان است. و هدف اصلی آن ارتقا فعالیت‌های اقتصادی میان کشورهای عضو است و همه می‌دانیم هر فعالیت اقتصادی، تنیدگی زیادی با فعالیت‌های فرهنگی دارد و هدف موسسه اکو این است که تعاملات فرهنگی را در زیر شاخه‌های هنری و ادبی ارتقا دهد.

او ادامه داد: نویسندگان، شاعران و هنرمندان ایران تاریخچه قوی در سینما دارند و ایران نسبت به سایر اعضا در موسسه اکو، از نظر تاریخی و ادبی غنی است. تعدادی از فیلم‌های تاریخی ایرانی، تحت تاثیر جنگ ایران و عراق هستند.

سعدخان با اشاره به تاثیر جنگ بر فیلمسازی در پاکستان گفت: این موضوع مهم است که فیلم‌ها با ترجمه و زیرنویس، در کشورهای دیگر نمایش داده شوند. به همین دلیل بحث ترجمه برای تبادل فرهنگی، در اولویت‌های موسسه اکو قرار دارد.


رئیس موسسه فرهنگی اکو در ادامه با محکوم کردن جنایات رژیم غاصب اسرائیل در نوار غزه و فلسطین اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های هنر، انعکاس این صدا و ظلم در جهان است. اخبار نهایتاً چند روز می‌تواند صدای یک اتفاق و یا رویداد باشد، مانند ترور اسماعیل هنیه اما اگر فیلم آن ساخته شود، سال‌ها در خاطرات و یاد جمعی خواهد ماند.

وی افزود: کشورهای غربی و آمریکایی با صنعت فیلم و هالیوود توانسته‌اند ارزش‌های برساخته خود را تبلیغ کنند و ما هم حتماً باید از این ظرفیت استفاده کنیم. ما به دنبال این هستیم که هر ده عضو این موسسه بتوانیم با آثار هنری و ادبی، این روند مشترک خود را همگام پیگیری کنیم.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی بتواند مبلغ فرهنگ و سنت ایرانی باشد.

این گزارش تکمیل می‌شود…

نظر شما