شناسهٔ خبر: 68592915 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی تا پایان سال 

سحر بابایی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سال ۱۴۰۳ شاهکار صنعت پتروشیمی به ثمر می‌رسد و با برنامه‌ریزی انجام‌شده برای بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی، امسال بالاترین تعداد افتتاح طرح‌های پتروشیمی در طول تاریخ صنعت پتروشیمی تجربه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز  در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در نشستی خبری با بیان اینکه یکی از طرح های در دست بهره برداری تا پایان امسال طرح جمع آوری گازهای همراه است همچنین بخش اول طرح های تکمیل زنجیره به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: طرح هایی همچون واحدهای پتروشیمی بوشهر، طرح های ایلام و سنقر، منطقه ویژه ماهشهر، عسلویه و بندر امام از جمله طرح های در دست بهره برداری در سال جاری است.

 وی با بیان اینکه رای اولین بار در منطقه مکران نیز شاهد افتتاح طرح پتروشیمی خواهیم بود، اظهار کرد: امسال بالاترین میزان افتتاح و راه اندازی طول تاریخ پتروشیمی را تجربه خواهیم کرد.

او با بیان از ابتدای سال تاکنون شش طرح افتتاح شده‌ و امسال بالاترین تعداد افتتاح طرح‌های پتروشیمی در طول تاریخ صنعت پتروشیمی تجربه می‌شود، اظهار کرد: ۶۶ سال از آغاز فعالیت صنعت پتروشیمی در ایران می‌گذرد، تولید واقعی صنعت پتروشیمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدون هیچ‌گونه محدودویتی تنها سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که این رقم اکنون به ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه همسو با رونمایی از سند جامع تکمیل زنجیره ارزش که پارسال از آن رونمایی شد، سند برنامه راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی برای ۵۰ سال آینده نیز تهیه شده است، اظهار کرد: برای رقم‌زدن آینده‌ای پایدار برای ایران باید با بازارهای جهانی همکاری لازم را داشته باشیم، ازاین‌رو صنعت پتروشیمی نیز رابطه راهبردی با فدراسیون روسیه دارد و این روند در حال گسترش است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد روابط ایران و روسیه در حوزه صنعت پتروشیمی را ازجمله حضور آن‌ها در طرح‌های توسعه‌ای گسترش دهد. صنعت پتروشیمی با آمریکای لاتین، آفریقا، برخی کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و میانه در حوزه پتروشیمی همکاری دارد، گفت: این صنعت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۵ میلیون تن محصول تولید کرده که حدود ۳۰ میلیون تن آن صادرات، ۱۳ میلیون تن فروش داخلی و مابقی خوراک بین‌مجتمعی بوده است.

وی با بیان اینکه تولید واقعی پتروشیمی‌ها برای سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸۰ میلیون تن تخمین زده شده است، گفت: امروز بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید و به پنج قاره صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مهم‌ترین رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سه سال اخیر را تأکید بر پیشرفت سریع در فناوری‌های مورد نیاز صنعت دانست و گفت: این شرکت در دی‌ماه ۱۴۰۰ تکلیف تاریخی بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت را پذیرفت و هم‌اکنون ایران به قله کاتالیست‌ها دست یافته و جزو کشورهای نادری است که توان تولید کاتالیست‌ها را دارد. البته تولید مواردی از کاتالیست‌ها به دلیل مصرف پایین، اقتصادی نیست، اما مهم این است که باید صاحب فناوری تولید آن باشیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۸۷ درصد کالا و تجهیزات این صنعت در داخل تولید می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که تا چند سال آینده جشن خودکفایی در این زمینه را نیز بگیریم، گفت: پیش‌بینی می‌شود نخستین فاز از طرح‌های منطقه پتروشیمی مکران امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه راهبرد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی این مشکل را حل کرد و سبب افزایش تولید و توسعه در صنایع تکمیلی شد، گفت: برآورد می‌شود که همه گازهای مشعل تا سه سال آینده جمع‌آوری شوند.

انتهای پیام

نظر شما