شناسهٔ خبر: 68592097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ترس از «نسل گمشده»؛ آغاز سال تحصیلی در غزه بدون مدرسه

فاطمه نبید

سال تحصیلی جدید در سرزمین‌های فلسطینی به طور رسمی از روز دوشنبه آغاز شد، اما تمامی مدارس غزه پس از ۱۱ ماه جنگ و هیچ نشانه‌ای از آتش بس، تعطیل هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «معتز» پسر «ام زکی» ۱۵ ساله قرار بود امسال کلاس دهم را شروع کند، در عوض او در چادری در دیرالبلح در مرکز غزه بیدار شد تا ظرفی آب را از بیش از یک کیلومتر دورتر بیاورد.

روزیترز در گزارش خود آورده است: مادرش که پنج فرزند دارد، می‌گوید: معمولاً، چنین روزی روز جشن است، دیدن بچه‌ها با لباس جدید، رفتن به مدرسه و آرزوی دکتر و مهندس شدن. امروز تمام امید ما این است که جنگ قبل از از دست دادن هر یک از آنها پایان یابد. 

وزارت آموزش و پرورش فلسطین اعلام کرده که تمامی مدارس غزه بسته شده و ۹۰ درصد آنها در حمله رژیم صهیونیستی به این سرزمین از اکتبر سال گذشته ویران شده یا آسیب دیده‌اند. آژانس امدادرسان فلسطینی سازمان ملل، آنروا، که حدود نیمی از مدارس غزه را اداره می‌کند، تا جایی که می‌تواند بسیاری از آنها را به پناهگاه‌های اضطراری تبدیل کرده که هزاران خانواده آواره را در خود جای داده است.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات آنروا به رویترز گفت: هرچه بچه‌ها بیشتر از مدرسه دور بمانند، یادگیری از دست رفته‌ برایشان سخت‌تر می‌شود و بیشتر مستعد تبدیل شدن به نسلی گم‌شده، طعمه استثمار از جمله ازدواج کودکان، کار کودکان، و استخدام افراد مسلح می‌شوند.

 وزارت آموزش و پرورش گفته است که علاوه بر 625 هزار شهروند غزه که قبلاً برای ورود به مدرسه ثبت نام کرده‌اند و در کلاس‌ها غایب هستند، 58 هزار کودک شش ساله دیگر باید امسال برای شروع کلاس اول ثبت نام می‌کردند. ماه گذشته، آنروا برنامه بازگشت به یادگیری را در ۴۵ پناهگاه خود با بازی، نمایش، هنر، موسیقی و فعالیت‌های ورزشی برای کمک به سلامت روان کودکان راه اندازی کرد.

تقریباً تمام ۲.۳ میلیون نفر از مردم غزه حداقل یک بار مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و برخی از آنها مجبور شده‌اند تا ۱۰ بار فرار کنند. در آخرین دستور تخلیه، صهیونیست‌ها به ساکنان منطقه‌ای در شمال نوار غزه گفتند که باید خانه‌های خود را ترک کنند.

انتهای پیام

نظر شما