شناسهٔ خبر: 68591853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چرا رژیم صهیونیستی از هر نقطه‌ای آسیب‌پذیر است؟

اسرائیل با حمله به کرانه باختری نشان داد که نگران آسیب‌پذیری شدید خود از این منطقه و تکرار یک عملیات طوفان الاقصی دیگر از نقطه‌ای است که به عمق این رژیم دسترسی ویژه‌ای دارد.

صاحب‌خبر -

بازهم همه چیز از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر ۲۰۲۳ شروع شد. زمانی که حماس و چند گروه جهادی فلسطینی دیگر حملات مسلحانه هماهنگ‌شده‌ای را از نوار غزه به غلاف غزه در جنوب اسرائیل آغاز کردند که اولین تهاجم به خاک اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بود. 

این حمله عمق استراتژیک این رژیم را هدف قرار داد و سطح بازدارندگی آن را به شدت کاهش داد. از همان زمان بود که تل‌آویو برای جبران این عملیات و بازیابی امنیتی و بازدارندگی خود دست به جنگ علیه غزه زد و بمباران گسترده این باریکه را آغاز کرد. جنگی که ماه‌ها طول کشیده است و هنوز نه تنها اسرا آن آزاد نشده‌اند بلکه بسیاری از سربازان ارتش اسرائیل در نبرد با حماس کشته و زخمی شده و حماس توانسته موجودیت خود را حفظ و بازیابی کند.

از سوی دیگر اخیرا «بنیامین نتانیاهو» دستور حمله ارتش این رژیم به کرانه باختری را صادر کرده است. اینکه چرا در بحبوحه جنگ علیه غزه، اسرائیل دست به چنین اقدامی زده است، سئوالی مهم و راهبردی است که بازهم به نقطه ضعف و آسیب‌پذیری دیگر این رژیم باز می‌گردد.

بنابر نظر کارشناسان، هدف اصلی اسرائیل از اجرای عملیات «مخیمات الصیف»، احیای بازدارندگی آسیب‌دیده‌اش در کرانه باختری، پس از «طوفان الاقصی» بوده است؛ اما نکته اینجاست که تکرار اینگونه عملیات‌های چریکی در کرانه باختری، اسرائیل را در مقابل یک معضل امنیتی قرار می‌دهد که بحران بازدارندگی اسرائیل در جبهه کرانه را پیچیده‌تر خواهد کرد؛ چرا که این منطقه، خود تحت تدابیر امنیتی شدید اسرائیل قرار دارد.

اسرائیل کرانه باختری را نقطه‌ضعف اصلی خود و خطرناک‌ترین جبهه می‌داند؛ زیرا از نظر جغرافیایی به عمق اسرائیل متصل است؛ بنابراین اسرائیل بر این عقیده است که شعله‌ور شدن یک انتفاضه مسلحانۀ همه‌جانبه در خاک کرانه، به مثابۀ تکرار سناریوی طوفان الاقصی می‌تواند برای این رژیم که در داخل سرزمین‌های اشغالی با غزه مشکل دارد، بیش از پیش خطرآفرین باشد.
اما بسیاری از جمله وزیر خارجه اردن بر این نظر هستند که این اقدام رژیم صهیونیستی بیشتر آتش تنش در سرزمین‌های اشغالی را شعله‌ور و گسترده‌تر خواهد کرد. اسرائیل با هدف کوچاندن فلسطینیان سعی در ایجاد فشار بیشتر بر کرانه باختری را دارد، اما هیچگاه پروژه یهودی‌سازی این بخش کارگشا نبوده است و حتی ممکن است به باتلاقی برای صهیونیست‌ها با توجه به نزدیکی آن به اورشلیم و تل‌آویو منجر شود. از این نظر نتانیاهو دست به یک قمار امنیتی بالا نسبت به تل‌آویو زد.

موضوعی که شاید برای غزه امکان پذیر نباشد، اما برای کرانه باختری وضعیت فرق دارد و این مسئله شاید به نفوذ حماس و دیگر گروه‌های جهادی در این منطقه شدت بخشد. منطقه‌ای که بیشتر تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد.

در همین راستا، «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود بار دیگر در خصوص هرگونه طرحی برای کوچ اجباری ساکنان کرانه باختری به اردن هشدار داد. او همچنین بار دیگر گفت که هر تلاشی برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها در کرانه باختری به اردن، به منزله اعلان جنگ علیه این کشور خواهد بود.

وزیر خارجه اردن در ادامه تشدید شدید درگیری‌ها در کرانه باختری را عامل یک جنگ وسیع در منطقه دانست و گفت که اردن بار‌ها در خصوص اتفاقاتی که در کرانه باختری می‌افتد، هشدار داده است.

اما این هشدار‌ها با یک اتفاق جالب از مرز‌های اردن نیز همراه بود. طی حادثه تیراندازی به سه شهرک نشین صهیونیست در گذرگاه اردنی از سوی یک راننده خودروی باری اردنی که به هلاکت آنان انجامید، بار دیگر، کابوس سران این رژیم در خیزش عملیات‌های شهادت طلبانه از سمت اردن زنده شد.

به نوشته نشریه لبنانی الاخبار، عملیات تیراندازی در گذرگاه الکرامه بیانگر شدت خشم و غضب شهروندان اردنی و اردنی‌های فلسطینی تبار از نسل کشی ارتش اشغالگر صهیونیست ضد اهالی غزه طی نزدیک به ۱۲ ماه از جنگ و خشونت علیه ساکنان فلسطینی در تحولات اخیر در کرانه باختری بود.

همچنین پیش بینی می‌شود با ادامه خشونت اشغالگران در کرانه باختری و عدم دستیابی به آتش بس در جنگ غزه، ممکن است حتی در رژیم‌های عربی همجوار و همسو با اشغالگران که دارای توافقات امنیتی و دیپلماتیک هستند، حامیان فلسطینی اقدام به عملیات‌های مرگبار ضد صهیونیستی انجام دهند که در این صورت، نه تنها، توافقات و دستاورد‌های گذشته اشغالگران طی سالیان گذشته با نظام‌های عربی همسو را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه اوضاع را پیش از پیش برای آنان در نواحی مرزی ناامن سازد. هر چقدر اسرائیل در این جنگ خود را ضعیف‌تر نشان دهد احتمال بروز این عملیات‌ها از مرز کشور‌های مزبور افزایش بیشتری می‌یابد.

در همین راستا، منابع خبری شامگاه دوشنبه خبر دادند که یک حادثه در مرز‌های فلسطین اشغالی و مصر رخ داده و در پی آن، چند جوان مصری، شماری از نظامیان اسرائیلی را زیر گرفته‌اند. برخی از منابع گفتند که در پی این حمله، چند نظامی صهیونیست کشته و زخمی شدند، ولی آمار دقیقی از این تلفات در دست نیست.

رژیم صهیونیستی از روز بعد ازعملیات طوفان الاقصی یعنی هشت اکتبر نبرد محدودی را نیز با حزب الله لبنان آغاز کرده که طی این جنگ شمال سرزمین‌های اشغالی به نقطه ناامن دیگری در این سرزمین‌ها برای شهرک نشینان صهیونیست بدل شده است. 

با گذشت قریب به یازده ماه از آغاز نبرد طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی همچنان در بازگرداندن ۶۶ هزار نفر از شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی که در پی تداوم تبادل آتش ارتش اسرائیل و حزب الله آواره شده‌اند، عاجز مانده است.

با این اوصاف روند طولانی شدن جنگ علیه غزه و کشتار مردم مظلوم این باریکه می‌تواند گسل‌های مختلف ضدصهیونیستی در نزدیکی مرز‌های این رژیم و همچنین کرانه باختری را فعال کند؛ کمااینکه تحولات اخیر نشان داده که عملیات شهادت‌طلبانه بازهم به عنوان روشی بر ضد صهیونیست‌ها به کار برده می‌شود، اما فرق این عملیات‌ها با گذشته، پیشرفت تجهیزاتی رزمندگان مقاومت و افزایش هماهنگیِ بیش‌ازپیش میان رزمندگان گروه‌های مقاومت فلسطین اعم از گردان‌های القسام، سرایا القدس و شهداء الاقصی است که حمله به کرانه باختری این هماهنگی را افزایش می‌دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما