شناسهٔ خبر: 68590514 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برداشت حدود ۹ هزار تن انواع گیاه دارویی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به افزایش تولید گیاهان دارویی در گیلان طی ۲ سال گذشته بیان کرد: سال ۱۴۰۱ پنج هزار و ۱۳۰ تن از انواع گیاهان دارویی در استان برداشت شد و این رقم در سال ۱۴۰۲ به هشت هزار و ۸۱۱ تن رسید.

صاحب‌خبر -

صالح محمدی اظهار کرد: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در گیلان از هزار و ۲۸۲ هکتار سال ۱۴۰۱ به بیش از هزار و ۷۷۲ هکتار در سال ۱۴۰۲ رسیده‌است و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همچنان این روند افزایشی باشد.

وی با اشاره به افزایش تولید گیاهان دارویی در گیلان طی ۲ سال گذشته بیان کرد: سال ۱۴۰۱ پنج هزار و ۱۳۰ تن از انواع گیاهان دارویی در استان برداشت شد و این رقم پارسال به هشت هزار و ۸۱۱ تن رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۷۰۰ بهره‌بردار در حوزه گیاهان دارویی استان فعالیت دارند، اضافه کرد: گل گاو زبان، گل محمدی، زعفران، آلوئه ورا، اسطوخودوس، زنجبیل، انواع نعناع و به‌لیمو عمده‌ترین گیاهان دارویی کشت شده در استان است.
وی با بیان اینکه در اراضی بالادست، مناطق جلگه‌ای و کوهپایه‌ای این خطه ظرفیت تولید انواع گیاهان دارویی وجود دارد، اظهار کرد: طی همکاری با مراکز تحقیقاتی و کمک آنها می‌توان ارقام مقاوم را شناسایی و کشت کرد و علاوه بر شرایط کشت گیاهان دارویی در فضای باز تولید و راندمان را در واحد سطح در شرایط کنترل شده گلخانه نیز افزایش داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با توصیه کشاورزان به کشت گیاهان دارویی از آنان خواست تا استفاده از روش‌های نوین در کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی، فرآوری و بسته‌بندی، کشت ارقام جدید سازگار با منطقه با توجه به معرفی ۲۰ گونه از ارقام امیدبخش و سازگار را توسط مرکز تحقیقات استان مورد توجه قرار دهند.
وی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد مزارع پرورش بذر با همکاری مراکز تحقیقات کشاورزی، مکانیزه کردن برداشت محصول به منظور کاهش هزینه‌های تولید، برنامه‌ریزی و اجرای منسجم کلاس‌های آموزشی و وبیناری، برنامه‌ریزی برای ورود گیاهان جدید در عرصه تولید به ویژه زنجبیل و زردچوبه برخی از اقدامات در توسعه کشت گیاهان دارویی است.
وی تامین بذور و نشاء آنها با اعتبارات ملی در راستای توسعه گیاهان دارویی در اراضی دیم شیبدار و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در محصولات گیاهان دارویی اعم از گل گاوزبان و تامین ادوات و تجهیزات فرآوری در ارائه تولیدکنندگان را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای استان در این بخش عنوان کرد.

نظر شما