شناسهٔ خبر: 68590034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

شهرداری تهران با راه‌اندازی قرارگاه مسکن در دوره اخیر مدیریت شهری تلاش کرده تا نقش تسهیل‌گر را در بازار وانفسای مسکن بازی کند و بتواند نقشی هرچند کوچک در کاهش مشکلات شهروندان در این عرصه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهر؛ آیین آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰هزار واحد مسکونی شهر تهران-چهارشنبه، نهم خردادماه سال ۱۴۰۳- آغاز شد. محل احداث این واحدهای مسکونی طی چند روز گذشته مورد سوال، یکی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران بود.در این گزارش به هفت مورد از محل‌های احداث پروژه ۲۰۰هزار واحد مسکن و همچنین قرارگاه جهادی مسکن خواهیم پرداخت.

پروژه مجتمع مسکونی باغ آذری اکباتان

پروژه باغ آذری واقع در منطقه ۱۶ شهرداری تهران، ۳/۷ هکتار عرصه، ۱۵ بلوک و همچنین چهار فاز دارد.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

فاز اول، دوم و سوم این پروژه مسکونی، اداری، تجاری و فاز چهارم خدماتی است که خدماتی همچون پارکینگ، مسجد، کتابخانه و... در آن واقع شده است. زیر بنای این پروژه ۲۳۰ هزار متر است. در این پروژه، سیاست طرح کلید به کلید است و ساکنین گود سید درویش در صورت علاقه می‌توانند در مجتمع مسکونی باغ آذری مستقر شوند. تعداد واحدهای مسکونی این پروژه ۱۰۸۲ واحد است.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

مجتمع مسکونی، تجاری هلال احمر

مجتمع مسکونی، تجاری هلال احمر (منطقه ۱۱) هفت بلوک و ۲۴۴ واحد مسکونی دارد. زیربنای عرصه این مجمتع ده هزار متر و زیربنای احداث آن هم ۴۰ هزار متر  با مجموعه فضای پارکینگ و ...است. پیشرفت پروژه حدود ۷۰ درصد است. ۶ بلوک را به طور کامل آماده شده و در مرحله نازک کاری قرار دارد. بلوک هفتم هم مشکل معارض داشت که سال گذشته رفع شد که و طبقه همکف آن در حال اجراست.

۳۷۶ پارکینگ و همچنین ۱۵ واحد تجاری در این مجتمع در نظر گرفته شده است. این مجتمع تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد. این پروژه با بخش خصوصی به صورت مشارکتی است.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

پروژه باغ بهشت اکباتان

پروژه باغ بهشت اکباتان در منطقه ۱۹ تبدیل به یک محله الگو خواهد شد. در این محله الگو، سه گود برداری انجام شده و همچنین ۲ مورد هم معارض دارد که پس از رفع آن اقدام به گود برداری خواهد شد. 

این محله الگو، دارای ۱۹۳۲ واحد در ۲۱ بلوک و ۱۹ طبقه است. این محله الگو امکانات تجاری، ورزشی، مسجد و غیره تعبیه خواهد شد. در این پروژه قالب تونلی اجرا خواهد شد و مدت زمان تحویل آن سه ساله است. ساخت این محله الگو با همکاری سازمان نوسازی و مشارکتی است.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

پروژه نفرآباد

۵۰۰ قطعه زمین در نفرآباد وجود دارد که شهرداری تهران۲۰۰ قطعه از آن را خریداری کرده است. ۳۲ پروژه مسکونی و همچنین ۸ پروژه خدماتی در آن تعریف شده است‌. پروژه هایی همچون مهدکودک، توانمندسازی بانوان و زائر سرا در این محله تعریف شده است. تعدادی از پروژه ها در این محله به بهره برداری رسیده است.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

پروژه حکمت

پروژه حکمت در منطقه ۲۰ شهرداری تهران، ۴۷۱ واحدی و همچنین مشارکتی است. گودبرداری این پروژه انجام شده و خدماتی همچون مسجد، مدرسه و ... در این پروژه در نظر گرفته شده است.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

پروژه رضوان

پروژه رضوان هم در منطقه ۲۰ شهرداری تهران در مساحتی حدود ۱۹ هزار متر آغاز به کار کرده و گودبرداری آن نیز انجام شده است. در این پروژه تمامی سرانه‌های هفت‌گانه ایجاد خواهد شد.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

پروژه آرام

در پروژه آرام ۴۳ هزار و پانصد متر متراژ زمین است که با افزایش مساحت به ۴۷ هزار و پانصد متر خواهد رسید. ۱۰ بلوک را آغاز کردیم و مابقی بلوک‌ها افزایش طبقات گرفته است. در این پروژه حدود ۱۱۰۰ واحد مسکونی ساخته خواهد شد. در این پروژه مدرسه، مهد کودک و مسجد برای تامین سرانه های خدماتی تعبیه شده است‌.باتوجه به دستور نقشه اولیه، این پروژه ۲۱ درصد پیشرفت داشته است.

پروژه حسینی

پروژه حسینی یک و دو نیز با ۱۵۰۰ واحد که مجاور پروژه آرام قرار دارد، کلنگ‌زنی شده است. پروژه غدیر، آرام و حسینی یک و دو، مجموعا ۵هزار و پانصد واحد مسکونی خواهد بود.

از پروژه‌های قرارگاه مسکن شهر تهران چه می‌دانیم؟

پروژه جنگ افزارسازی یا ساصد

در مجموعه جنگ‌افزارسازی (ساصد) ۱۵۰۰ واحد ساخته خواهد شد که در حال حاضر گودبرداری آنها به اتمام رسیده و نقشه‌های اجرایی آن نیز تهیه شده و به این ترتیب حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی را پشت سر گذاشته است. 

در شرایطی که حدود ۶۰ درصد از حقوق شهروندان به موضوع مسکن‌ اختصاص می‌یابد و طبق آمار رسمی بانک مرکزی در تیرماه سال ۱۴۰۳ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۸۷۴/۶ میلیون ریال گزارش شده است، بی‌تفاوتی نسبت به موضوع مسکن تبعات سنگینی برای شهر تهران و شهروندان‌ تهرانی خواهد داشت. 

شهرداری تهران با توجه به اسناد فرادستی از جمله ماده ۵۵ قانون شهرداری ها و طبق بند ۲۱ که در آن ذکر شده است، احداث بناها و ساختمان های مورد نیاز محل از قبیل رختشوی‌خانه، سرویس بهداشتی، حمام عمومی، کشتارگاه، میدان ها، باغ کودکان و ورزشگاه مطابق اصول صحیح و فنی و اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان خانه‌های ارزان قیمت برای اشخاص بی بضاعت ساکن شهر وظیفه دارد.

همچنین طبق حکم ۸۲ برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، رفع موانع تولید و تسهیل فرآیندهای تأمین مسکن مناسب برای گروه های کم درآمد با اولویت نوسازی در بافت فرسوده و ناکارآمد از طریق همکاری شهرداری در تأمین زمین و عوارض صدور پروانه با مشارکت مالی و اجرایی سازمان ها و نهادهای عمومی، دولتی و بخش خصوصی و امکان فروش متری مسکن و ترویج روش اجاره داری تسهیل شده توسط شهرداری پس از اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شیوه نامه چگونگی اجرای آن تا پایان برنامه وظیفه دارد و نمی‌تواند نسبت به این موضوع، غافل باشد.

همچنین، تفاهم نامه صدور پروانه ساختمانی در طرح های حمایتی صرفاً جهت عملیاتی نمودن قانون جهش تولید مسکن ابلاغی وزارت کشور مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۰۱ بیان می‌کند که فرایند و مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی طرح های حمایتی تأمین مسکن در اجرای ماده ۲۳ قانون جهش تولید مسکن بند ۱- تبصره ۴ شهرداری‌ها موظفند پس از تأیید نقشه های معماری و در صورت درخواست متولی نسبت به صدور پروانه مرحله اول و دوم مشتمل بر اجازه تجهیز کارگاه تسطیح ،زمین آماده سازی ،تخریب خاکبرداری و گودبرداری اقدام کنند.

اما، اهداف قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهر تهران چیست؟ مدیریت هماهنگ و همکارانه و مانع زدایی از همه فرآیندهای مربوط به تأمین مسکن، شناسایی ظرفیت های تولید مسکن و تلاش برای فعالسازی آنها،به حداقل رساندن زمان و حذف فرآیندهای زائد برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن، در اولویت قرار دادن و به کارگیری ابزارهای مورد نیاز برای سرعت بخشی به نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد، به میدان آوردن امکانات شهرداری تهران شامل، زمین، مجوزها و جز آن برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت پذیر، فعال کردن اجرای بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مسکن برای افراد و گروه های بی بضاعت و کم استطاعت که در همین راستا مدیریت شهری ششم تلاش کرده تا بتواند قدمی در مسیر تسهیل فرایند خانه دار شدن قشر کم درامد جامعه بردارد.

انتهای پیام/

نظر شما