شناسهٔ خبر: 68587026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرداخت مطالبات گندمکاران کردستانی به بیش از ۶۷ هزار میلیارد ریال رسید

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت:  پرداخت مطالبات گندمکاران استان به بیش از ۶۷ هزار میلیارد ریال رسید که این میزان معادل ۳۲.۵۸ درصد کل مطالبات آنها از دولت است.

صاحب‌خبر -

جمال صالحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای آغاز فصل برداشت و خرید گندم(چهارم تیر) تا ۱۸ شهریور یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۳۰ تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شده است.

وی افزود: ارزش ریالی مجموع گندم خریداری شده در استان بیش از ۲۰۷ هزار و ۷۱ میلیارد ریال و از این میزان تاکنون در ۶ مرحله افزون بر ۶۷ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اشاره به اینکه آهنگ خرید روزانه گندم در استان ۴۸۳ تن است، ادامه داد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان های بیجار با ۲۸۹ هزار و ۴۴۷ تن، دیواندره با ۲۱۳ هزار و ۵۸۶ تن، دهگلان با ۱۸۷ هزار و ۴۰ تن، قروه با ۱۸۳ هزار و ۷۰ تن و سقز با ۱۸۲ هزار و ۵۵۲ تن است.

صالحی بیان کرد: میزان حمل گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به ۹ استان کشور از جمله تهران، البرز، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد، بوشهر ۴۳۰ هزار و ۵۶۴ تن است.

وی با اشاره به اینکه از میزان مذکور ۳۸۸ هزار و ۸۷ تن از طریق حمل زمینی و و مابقی آن از طریق ریلی حمل شده است، افزود: میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به برآورد میزان خرید ۹۷ درصد تحقق پیدا کرده است.

نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری (۱۴۰۲-۱۴۰۳) با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید، ۱۷۵ هزار ریال است که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۱۷ درصد رشد یافت.

وزیر جهادکشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را برای سال زراعی( ۱۴۰۴-۱۴۰۳) مبلغ ۲۰۵ هزار ریال اعلام کرد.

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

۸۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری درکردستان در نظر گرفته شده و خرید در این مرکز در حال انجام است؛ پیش بینی شده است امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و از این میزان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شود.

نظر شما