شناسهٔ خبر: 68586702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سردار آقا مرادی: پیگیر تحقق اعطای تسهیلات اشتغال به سربازان ماهر هستیم

معاون فرهنگی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: در تفاهم نامه‌ای که با اکثر سازمان‌ها به خصوص بانک‌ها داریم، درخواست کرده ایم تا با واگذاری تسهیلات اشتغال به جوانان کمک کنند. معاون فرهنگی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح گفت: در تفاهم نامه‌ای که با اکثر سازمان‌ها به خصوص بانک‌ها داریم، درخواست کرده ایم تا با واگذاری تسهیلات اشتغال به جوانان کمک کنند.

صاحب‌خبر -

سردار حسین آقا مرادی معاون فرهنگی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره شکل گیری قرارگاه مهارت آموزی گفت: سال ۹۶ و بنا بر رهنمود‌های فرمانده معظم کل قوا و دستور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه پا گرفت و بحث مهارت و حرفه آموزی سربازان آغاز شد.

حضور یک میلیون و ۷۰۰ هزار سرباز در دوره های مهارتی 

وی افزود: از سال ۹۶ تاکنون که ۷ سال می‌گذرد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دوره‌های آموزشی و مهارتی را طی کرده و گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای را دریافت کرده اند.

سردار آقا مرادی با بیان اینکه شاید این اقدام، رسالت اصلی نیرو‌های مسلح نباشد، گفت: راه اندازی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی به منظور کمک به دولت در بحث مهارت آموزی و اشتغال جوانان بعد از سربازی، جزو مأموریت‌های اصلی فرماندهان نیرو‌های مسلح قرار گرفت که امروز با قوت و جدیت دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: هدف ما از راه اندازی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح، دادن امید و انگیزه به جوانان بود تا احساس کنند عمرشان در سربازی تلف نمی‌شود و زمینه‌ای برای مهارت آموزی فراهم شده تا حداقل یک مهارت تخصصی را در این دوره یاد بگیرند.

آموزش مهارت به سربازان در سه بخش طلایی، نقره ای و برنزی

معاون فرهنگی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح  با اشاره به اینکه در بحث مهارت آموزی سربازان دو بحث علاقه مندی و بوم استانی مطرح است، گفت: ما مهارت‌ها را در سه بخش طلایی، نقره‌ای و برنزی تعریف کرده ایم، مهارت‌های طلایی در همه استان‌های کشور امکان آموزش و علاقمندی سربازان وجود دارد، مهارت‌های نقره‌ای در نیمی از استان‌های کشور قابلیت اجرای آموزش آنها وجود دارد و مهارت‌های برنزی در معدود استان‌ها جریان دارد و متناسب با فرهنگ و بوم آن استان‌ها است. بعد از پایان سربازی ممکن است برخی از سربازان مسیر شغلی‌شان تغییر پیدا کند.

وی افزود: هدف گذاری ما تفاهم با ۳۵ نهاد و سازمان کشوری است که امروز با ۲۸ نهاد و سازمان کشوری تفاهم نامه به امضا رسانده ایم که یکی از آنها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

سردار آقا مرادی درباره اشتغال بعد از سربازی گفت: اشتغال مهارت آموزان بعد از دوره سربازی صد درصدی نیست، ما مهارت‌های تخصصی را به آنها یاد می‌دهیم و اگر در برخی مهارت‌ها نیاز به ورزیدگی باشد، مثل مکانیکی یا کار‌های یارانه ای، بستر آن در نیرو‌های مسلح فراهم است.

سردار آقا مرادی: پیگیر تحقق اعطای تسهیلات اشتغال به سربازان ماهر هستیم

پیگیر تحقق اعطای تسهیلات اشتغال به سربازان ماهر هستیم

وی افزود: ما کمک به اشتغال را هم وظیفه خود می‌دانیم و در تفاهم نامه‌ای که با اکثر سازمان‌ها به خصوص بانک‌ها داریم، درخواست کرده ایم تا با واگذاری تسهیلات اشتغال به جوانان کمک کنند و قرارگاه با جدیت پیگیر تحقق اعطای تسهیلات اشتغال به سربازان ماهر بعد از پایان خدمت است.

سردار آقا مرادی با بیان اینکه ما ۵۲۰ مهارت را پیش بینی کرده ایم، گفت: بیشترین اقبال و فراوانی هم در گروه طلایی است، چون در تمام نقاط کشور کاربرد دارد.

جزئیات دومین مسابقه مهارت آموزی کارکنان نیرو‌های مسلح

وی درباره دومین مسابقه مهارت آموزی کارکنان نیرو‌های مسلح گفت: این مسابقه با ۲۰ رشته، مهمترین رویداد در حوزه مهارت آموزی کارکنان نیرو‌های مسلح است که در چهار مرحله شهرستانی، استانی، سازمانی و کشوری پیش بینی شده، مرحله شهرستانی از طریق خُبرگی انتخاب می‌شود که به پایان رسیده و افرادی که قرار بود توسط تیم خُبرگی انتخاب و به مرحله استانی معرفی شوند، انتخاب شده اند.

سردار آقا مرادی ادامه داد: در مرحله استانی هم داوری به سبک خُبرگی پیش می‌رود، اما در مرحله سازمانی و کشوری آزمون علمی وعملی را به صورت پروژه محور در حضور داوران داریم.

معاون فرهنگی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح درباره میزان اشتغال سربازان بعد از پایان دوره خدمت گفت: وظیفه ما اشتغال نیست، اما تلاش و پیگیری می‌کنیم دوستانی که مهارت می‌گیرند شاغل شوند، اما جوان‌ها امروز یک رشته مهارتی را که یاد می‌گیرند، بیشتر با هدف گذراندن برای اوقات فراغت است، برخی هم می‌گویند می‌خواهیم در رشته‌ای که ماهر شده ایم کار کنیم، اما بعد از پایان سربازی، مسیر زندگی شان تغییر می‌کند.

سردار آقا مرادی: پیگیر تحقق اعطای تسهیلات اشتغال به سربازان ماهر هستیم

از ۴۰ ساعت تا ۲۰۰ ساعت دوره مهارت آموزی داریم

وی رشته‌های مکانیکی، آرایشگری و کشاورزی را پرطرفدارتر از سایر رشته‌ها عنوان کرد و گفت: اولویت ما در این حوزه افراد زیر دیپلم و دیپلم هستن، دوره‌ها به صورت یک ماه از صبح تا ظهر است البته بستگی به رشته دارد، برخی دوره‌ها مثل کشاورزی یکی دو روزه است، اما از ۴۰ ساعت تا ۲۰۰ ساعت دوره مهارت آموزی داریم.

سردار آقا مرادی درباره گزینش مربیان دوره‌های مهارت آموزی گفت: برابر توافقی که با سازمان فنی حرفه ای، جهاد کشاورزی و هلال احمر داریم برخی از مربیان و اساتید بچه‌های پایوران هستند که دوره مربی گری دیده اند و گواهی دارند، مازاد آن از سازمان‌های اعلامی اعزام می‌شوند.

مشوق ها برای سربازان ماهر چیست؟

وی درباره مشوق‌هایی که برای مهارت آموزان در نظر گرفته شده، گفت: آنهایی که قبل از شروع خدمت دوره مهارتی گذرانده و گواهینامه دریافت کرده باشند، مشوق‌هایی همچون یک ماه کسر خدمت، انتخاب محل دوره خدمت و بخشودگی اضافه خدمت دارند، اما آنهایی که حین خدمت، دوره مهارت آموزی را طی می‌کنند از مرخصی تشویقی بهره مند می‌شوند، ضمن اینکه اینجا این امکان برایشان فراهم شده تا در دوره‌هایی به صورت رایگان شرکت کنند که خارج از قرارگاه، هزینه‌های بالایی دارد.

سردار اقامرادی بیان کرد: در مسیر خدمت سربازی با مهارت آموزی برای فرزندان ذکور این سرزمین امکان ماهر شدن در یک رشته مورد علاقه آنها فراهم شده و قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح برای تحقق آن اهتمام جدی دارد.  

انتهای پیام/

نظر شما