شناسهٔ خبر: 68586041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

۱۴ نفر شهید و ۴۳نفر در مرکز سوریه زخمی شدند

تجاوز نظامی در شامگاه یکشنبه

دنیای‌اقتصاد : رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که بر اثر موشک‌های اسرائیل دست‌کم ۱۴نفر در مرکز سوریه به شهادت رسیدند. به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، حمله یکشنبه‌شب اسرائیل باعث آتش‌سوزی و خسارات مادی در نزدیکی شهر مصیاف در استان حماه شد.

صاحب‌خبر -

 این خبر به‌روز‌شده - که همچنین ۴۳زخمی را گزارش می‌دهد- تعداد ۵کشته و ۱۹زخمی را که پیش از این گزارش شده بود، افزایش می‌دهد. یک منبع نظامی به خبرگزاری سانا گفت: «حوالی ساعت ۲۳:۲۰ شامگاه یکشنبه، دشمن اسرائیلی از سمت شمال غرب لبنان دست به تهاجم هوایی زد و تعدادی از پایگاه‌های نظامی در منطقه مرکزی [سوریه] را هدف قرار داد.» این منبع بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «سامانه‌های پدافند هوایی ما با موشک‌های متجاوز مقابله و تعدادی از آنها را ساقط کردند.» ارتش اسرائیل معمولا درباره عملیات خود در سوریه اظهارنظر نمی‌کند.

الجزیره در گزارش ۹سپتامبر به نقل از رویترز نوشت، دو منبع اطلاعاتی منطقه‌ای گفتند که یک مرکز تحقیقات نظامی بزرگ برای تولید تسلیحات شیمیایی واقع در نزدیکی مصیاف چندین بار هدف قرار گرفته است. این خبرگزاری افزود: «گمان می‌رود تیمی از کارشناسان نظامی که در زمینه تولید تسلیحات شرکت دارند، در این سایت کار می‌کنند.» یک مقام بهداشت محلی به نقل از سانا گفت که در این حملات ۴۳نفر زخمی شده‌اند که حال تعدادی از آنها وخیم است.

جنگنده‌های اسرائیل اغلب از لبنان حملاتی را علیه سوریه انجام می‌دهند. این در حالی است که در حریم هوایی سوریه نیروهای متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله روسیه و ایالات متحده فعالیت می‌کنند. در طول جنگ داخلی ۱۳ساله سوریه، اسرائیل مرتبا حملات هوایی را در این کشور انجام داده است  و سایت‌های مرتبط با ایران را نیز هدف قرار داده است. حمله روز یکشنبه در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای فزاینده صورت گرفت. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود گریزی هم به حزب‌الله لبنان زد و نوشت، حزب‌الله در ۲۵اوت، در پاسخ به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد خود در حمله هوایی اسرائیل در بیروت که منجر به کشته شدن چندین غیرنظامی شد، دست به حمله‌ای علیه اسرائیل زد. اسرائیل گفته بود که این عملیات را با یک حمله پیشگیرانه خنثی کرده است؛ اما این گروه لبنانی اعلام کرد که با موفقیت یک سایت اطلاعاتی ارتش اسرائیل در نزدیکی تل‌آویو را هدف قرار داده است.

اسرائیل به‌طور منظم اهدافی را در سوریه و لبنان هدف قرار می‌دهد. در همین راستا، دفتر اطلاع‌رسانی کمیته‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به‌شدت تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهر حماه سوریه را محکوم می‌کنیم و شهادت چند تن از سوری‌ها در این کشتار را تسلیت می‌گوییم.این تجاوز، تجاوزی به تمام گروه‌های این امت است.» جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به‌شدت حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به سوریه و مردم برادر آن را محکوم و همبستگی خود را با رهبری و ملت سوریه در قبال این تجاوز آشکار اعلام می‌کنیم. این تجاوز جنایت جنگی است که به جنایت‌های جنگی دشمن جنایتکار صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان اضافه می‌شود.» خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در آخرین آمار تجاوزات رژیم صهیونیستی به منطقه مصیاف در حومه حماه تعداد شهدا را ۱۶تن و تعداد زخمی‌ها را ۴۳تن گزارش داد که حال برخی از آنها نیز وخیم است.

خبرنگار المیادین در سوریه هم با اشاره به اینکه پدافند هوایی سوریه موشک‌های دشمن را در «طرطوس» و حومه غربی «حمص» رهگیری و دفع کرد، گفت: « ۶انفجار در مجاورت مصیاف و جاده (مصیف-وادی العیون) در حومه غربی حماه شنیده شد.» بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بارها گفته است: «غزه امروز از فلسطین دفاع می‌کند، فلسطین از سوریه و همه کشورهای عربی دفاع می‌کند و این درباره مقاومت در لبنان نیز صدق می‌کند که از جنوب، تمام لبنان، سوریه و از اعراب هم دفاع می‌کند.»

برچسب‌ها:

نظر شما