شناسهٔ خبر: 68585021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عباس حاجی‌نجاری

مقاومت و آینده منطقه غرب آسیا

روزنامه جوان

 باگذشت بیش از ۱۱ ماه از عملیات طوفان الاقصی، پیش‌بینی‌ها در مورد تأثیر این عملیات و حرکت مقاومت بر تحولات منطقه تحقق‌یافته و اکنون با صراحت می‌توان ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (۶ اکتبر ۲۰۲۳) را آغاز فصلی جدید درروند تحولات منطقه و جهان دانست

صاحب‌خبر -

 باگذشت بیش از ۱۱ ماه از عملیات طوفان الاقصی، پیش‌بینی‌ها در مورد تأثیر این عملیات و حرکت مقاومت بر تحولات منطقه تحقق‌یافته و اکنون با صراحت می‌توان ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (۶ اکتبر ۲۰۲۳) را آغاز فصلی جدید درروند تحولات منطقه و جهان دانست. در این روند اگرچه مردم مظلوم فلسطین تاکنون برای شکست جبهه متحد کفر و طاغوت و خنثی‌سازی برنامه‌ریزی دیرینه غرب برای سلطه صهیونیسم برجهان اسلام، بیش از ۴۱ هزار شهید تقدیم نموده‌اند، اما دستاورد‌های حرکت مقاومت که ملهم از حرکت انقلاب اسلامی است، تحول در روند‌ها و راهبرد‌ها را در پی داشته به‌گونه‌ای که ایده‌هایی که در پی عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل یا تقسیم منطقه به لحاظ گفتمانی در دوگانه ایرانی و ضد ایرانی، عربی و ضد عربی، شیعه در برابر افراطیون تکفیری بود، به حاشیه رفته و اینک مقاومت و ضد مقاومت تعیین‌کننده و تعریف‌کننده بازی منطقه و جایگاه بازیگران شده‌اند و دوگانه شیعه در برابر سنی یا ایران در برابر اعراب را بی‌اعتبار و در خود هضم کرده است و درون جبهه مقاومت ایرانی و عرب و شیعه و سنی از جمهوری اسلامی تا حماس و جهاد اسلامی و حزب‌الله در یک جبهه قرارگرفته‌اند. جبهه مقاومت اینک یک ایده نیست بلکه یک واقعیت در پیش چشم و منشأ تحولات آینده است. 
برخی از اعترافات دشمنان مقاومت در این زمینه شنیدنی است:
- نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از عملیات شهادت‌طلبانه یک شهروند اردنی در منطقه الکرامه می‌گوید:امروز روز دشواری برای ما بود و ما با یک ایدئولوژی کشنده تحت رهبری ایران محاصره‌شده‌ایم. حماس قصد دارد بذر تفرقه را در میان ما بکارد و یک جنگ روانی را در میان خانواده‌های افراد اسیرشده باهدف اعمال فشار داخلی انجام می‌دهد. 
- آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید:ایرانی‌ها موفق شدند همه عرصه‌ها علیه اسرائیل در لبنان و یمن و سوریه و عراق را باهم متحد کنند؛ و ما باید یک برنامه جامع اتخاذ کنیم که به این تهدید پاسخ دهد، یک تهدید چندوجهی. هنوز در گل‌ولای لبنان هستیم، مردم نمی‌دانند چگونه تصمیم بگیرند، نمی‌دانند چه کار کنند، و می‌بینیم که هیچ مدیریتی وجود ندارد. ببین وقتی نخست‌وزیر با وزیر جنگ صحبت نمی‌کند نمی‌توان جنگ کرد. 
‏- فرید زکریا، مجری مطرح سی ان ان: علی‌رغم قدرت اسرائیل، ایرانیان به‌خوبی نقطه قوت خود و نقطه‌ضعف اسرائیل را متوجه شده و مشغول خفه کردن آن هستند. 
- وحشت منشه امیر مدیر رادیو اسرائیل از بیداری جهانی در حمایت از فلسطین و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی! او خطاب به دانشجویان جهان می‌گوید:چرا علیه اسرائیل تظاهرات می‌کنید؟ چرا علیه ایران کاری نمی‌کنید؟! آن‌ها می‌خواهند ما را در دریا بیندازند و نابودمان کنند!
- لاپید نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با اذعان به اینکه رژیم صهیونیستی به اهداف موردنظرش در جنگ غزه دست نیافته، می‌گوید: اسرائیل توان ادامه جنگ را ندارد می‌گوید در صورت ادامه جنگ منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی‌اش بیشتر به خطر می‌افتد 
شاخصه‌های این تحول را در ابعاد زیر می‌توان موردبررسی قرارداد.
- شکل‌گیری نفرت جهانی علیه صهیونیسم به‌ویژه در میان جوانان کشور‌های غربی
بازسازی قدرت حماس باوجود تحمل ۱۱ ماه جنگ در غزه
- انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس و تقویت گرایش‌های انقلابی و جهادی در این سازمان
- تقویت پیوند بین شیعه و سنی و تحکیم جایگاه رهبری انقلاب در میان مسلمانان و انقلابیون جهان
- گشوده شدن جبهه جدید علیه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به‌عنوان ظرفیت اصلی مقاومت فلسطین که توان آزادسازی قدس را دارد 
- تشدید اختلاف در میان فرماندهان رژیم صهیونیستی با نتانیاهو بر سر ادامه جنگ 
- اوج‌گیری مخالفت ساکنان سرزمین‌های اشغالی علیه سیاست‌های نتانیاهو با اجتماعات نیم میلیون نفری و درخواست آتش‌بس 
- روند مهاجرت معکوس نخبگان و متخصصان از سرزمین‌های اشغالی 
- فرسودگی ارتش رژیم اشغالگر در جنگ غزه، افزایش فرار و تمرد نظامیان از حضور در جنگ
- تشدید چالش‌های درونی و بحران اقتصادی رژیم
- درگیری و محاصره رژیم صهیونیستی از ۷ محور حزب‌الله، انصارالله، حماس و جهاد اسلامی، کرانه باختری، حشدالشعبی، مقاومت سوریه و... 
- شکست و به حاشیه رفتن پروژه‌های نزدیک‌سازی اعراب و اسرائیل و تشکیل ائتلاف نظامی یا سیاسی علیه ایران 
- ناتوانی غرب در تداوم حمایت از رژیم صهیونیستی. در روز‌های اخیر و در پی آماده‌باش نیرو‌های امریکایی برای مقابله با عملیات احتمالی ایران در خونخواهی شهید هنیه، بلومبرگ به نقل از یک رسانه عبری فاش کرد که مسئولان امریکایی به همتایان اسرائیلی خود نگرانی‌ها نسبت به ادامه جنگ در نوار غزه و آمادگی برای پاسخ ایران به ترور شهید هنیه را ابراز کرده‌اند و گفته‌اند ناو‌های هواپیمابر امریکا که برای دفاع از رژیم صهیونیستی در آب‌های منطقه مستقر هستند، نمی‌توانند تا ابد در منطقه بمانند. 
- شاخصه‌های نویدبخش درروند حرکت مقاومت 
- برتری دکترین فرمانده عالی مقاومت در تضعیف و نابودی تدریجی رژیم صهیونیستی با توجه به هماهنگی و انسجام گروه‌های مقاومت در عرصه راهبرد و راه کنش علیه رژیم صهیونیستی
- قدرت رو به تزاید جایگاه ایران در منطقه؛ باراک نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در گفتگو با فاکس نیوز می‌گوید:تعجب‌آورترین بخش تاریخ این است که اکنون ایران به‌جایی رسیده که تأمین‌کننده فناوری پیشرفته برای روسیه است.
- افول جایگاه و موقعیت رژیم صهیونیستی به‌عنوان عمق استراتژیک غرب در جهان اسلام و پیشران سیاست‌های آن‌ها
- بحران پیش روی رژیم در تشدید گیری‌ها در کرانه باختری و نگرانی امریکایی‌ها از گسترش جنگ در منطقه و پیوستن کل فلسطین به صحنه درگیری‌ها.

نظر شما