شناسهٔ خبر: 68580905 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ترویج گفتمان وفاق از رسالت‌های اصلی دولت چهاردهم است

صالحی گفت: دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد؛ رسالت اول یعنی راهبرد وفاق، یک رسالت ملی است و دومین مورد هم مقابله با انزوای ایران است که در حیطه بین‌المللی تعریف می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (دوشنبه) در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: هم دکتر عارف و هم دکتر پزشکیان از برپایی جلسات با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استقبال می‌کنند و قول می‌دهم که این جلسات در فضای صمیمانه و گفت‌وگومحور پیش برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

صالحی افزود: برداشت من این است که دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ دارد و اگر در مسیر این‌ها بتواند گام‌های جدی بردارد، به توفیق نزدیک شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رسالت اول، رسالت ملی است که راهبرد وفاق بوده و دومی، مقابله با انزوای ایران بوده که یک رسالت بین‌المللی است و وزارت فرهنگ در این مورد، پیشران است.

صالحی با اشاره به اضلاع گفتمان وفاق اظهار داشت: در گفتمان وفاق سه ضلع داریم که اولین آن، داخل قوه مجریه است به این معنا که ابَرمسأله‌های ما فرابخشی هستند؛ لذا به گفتمان وفاق درون کابینه نیاز داریم. ضلع دوم، وفاق میان دولت و حاکمیت بوده که دکتر پزشکیان تاکنون به‌خوبی این مسیر را دنبال کرده است و بخش اصلی، گفتمان وفاق در ضلع دولت و ملت است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل حوزه‌هایی که با آنها سر و کار دارد که شامل حوزه‌های فرهنگ، هنر، رسانه و دین، می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد؛ چراکه بخش وسیعی از نخبگان کشور می‌توانند پل ارتباطی بین دولت و ملت باشند و این اقشار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط هستند. آنان در یم ارتباط خوب می‌توانند یک انسجام درونی با حاکمیت و ملت شکل بدهند.

صالحی ادامه داد: اگر می‌خواهیم نخبگان فرهنگ و هنر، رسانه و دین این ارتباط را ایجاد کنند، باید به پاره‌ای از رویکرد‌ها توجه کنیم که نخستین آن، مشارکت دادن نخبگان در تصمیم‌گیری‌هاست و منظور، یک مشارکت گزینشی نیست؛ بلکه یک مشارکت فراگیر است که آنها بتوانند همفکری و همدلی ایجاد کنند. رویکرد دوم، تقویت نهاد‌های صنفی فرهنگ و هنر است؛ بدینگونه که آنها رقیبان ما نیستند؛ بلکه می‌توانند ما را همراهی کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بودجه فرهنگ و هنر بسیار ناچیز است، اظهار داشت: سهم بودجه فرهنگ و هنر و رسانه بسیار ناچیز است و باید ارتقاء پیدا کند. در حال حاضر سرانه بودجه فرهنگی ما در ایران ۱۶ دلار است و این میزان در آمریکا، بیش از ۱۸۰ دلار است. یعنی دولت‌ها برای فرهنگ خرج می‌کنند و مسئول حوزه فرهنگ هستند. حتی این رویه در اقتصادی‌ترین نظام‌های دنیا هم به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به حفظ کرامت انسانی اصحاب فرهنگ، افزود: اگر می‌خواهیم اصحاب فرهنگ در این وفاق ملی سهم داشته باشند، توجه به کرامت انسانی آنان ضروری است. برخورد با اصحاب فرهنگ و هنر، مناسبات خاص خود را دارد. این عزیزان را نباید آزرد.

صالحی با اشاره به پروژه ایران‌هراسی و تلاش دشمنان برای منزوی کردن کشورمان، اظهار داشت: یکی از بزرگترین اولویت‌های این دولت، تلاش برای خروج ایران از انزوا در سطح جهان است و اگر بخواهیم کشورمان را از انزوا دور کنیم، اسب تیزروی آن فرهنگ و هنر است. ایران در جهان با هنر، مینیاتور، شعر و ادب شناخته شده و مزیت تاریخی و معاصر ما در این حوزه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سند چشم‌انداز نظام کشور که قرار بود طبق آن تا سال ۱۴۰۴ رتبه اول را در منطقه داشته باشیم را فراموش نکنیم. بی‌تردید در بسیاری جهات رتبه اول را داریم. جمعیت دانشجویان هنر در کشورمان افزایش یافته است. در حوزه فرهنگ و هنر، زنان ما جایگاه قابل توجهی پیدا کرده‌اند و انقلاب اسلامی این زمینه را ایجاد کرده است؛ به طوری که امروزه تعداد داستان‌نویسان زن تقریباً با تعداد داستان‌نویسان مرد برابر بوده که نشانگر یک جریان رو به جهش است. اینها استعداد‌های ما هستند که به ثمر رسیده‌اند یا در حال نتیجه دادن هستند.

وی افزود: به اعتبار ظرفیت تاریخی و ظرفیت موجود، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می‌توانند نقش مؤثری برای مبارزه با ایران‌هراسی و خروج کشورمان از انزوا داشته باشند که در این زمینه راهکار‌هایی وجود دارد و برای انجام این امر مهم، نباید نقش ایرانیان خارج از کشور را نادیده نگیریم؛ چراکه آنها می‌توانند پل ارتباطی بسیار خوبی میان داخل و خارج کشور باشند.
انتهای پیام/ ۱۱۸

 

نظر شما