شناسهٔ خبر: 68579271 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

برگزیدگان دومین جشنواره ملی سرود کانون معرفی شدند

برترین‌های دومین جشنواره ملی سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی این رویداد هنری در شهر اراک معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیئت داوران دومین جشنواره ملی سرود آفرینش کانون شامل بهرام دهقانیار، سیدجواد هاشمی و شهروز حقی، اسامی سه گروه برتر سرود را اعلام کردند.

بر همین اساس سرود «بازی‌های محلی» از استان کرمان مقام اول، سرود‌های «ایران من» از استان گلستان و «خوشا غریاز دهکرد» از استان چهارمحال و بختیاری به‌صورت مشترک رتبه دوم و «جان جانان» از استان زنجان رتبه‌ی سوم دومین دوره این جشنواره را از آن خود کردند.

همچنین سرود «غم سیبیلو» از استان سیستان و بلوچستان به عنوان برگزیده آرای مردمی معرفی شد.

گروه‌های سرود احساس غرور و شعف را در میهمانان برانگیختند

دبیر این جشنواره در آیین پایانی این رویداد طی سخنانی اجرای گروه‌های سرود با مضامین بلند و بالا از آیین‌ها و سنت‌ها تا مفاهیم بلند ملی و آیینی را موجب برانگیخته شدن احساس غرور و شعف دانست.

احسان منصوری ضمن قدردانی از گروه‌های سرود و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سالن فرهنگ‌سرای شهرصنعتی اراک حضور داشت، اظهار کرد: از سال گذشته با همت ویژه مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در سطح کشور جشنواره ملی سرود آفرینش دوباره احیا شد و پس از سال‌ها کانون موفق شد به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه سرود جامعه عمل بپوشاند.

وی افزود: جشنواره با مشارکت ۲۰هزار دانش‌آموز و یک‌هزار و ۱۱۱ گروه که نغمه‌های روشن فردا را سر دادند، تجلی پیدا کرد و در ۲۹ استان جشنواره ملی سرود آفرینش به‌صورت استانی برگزار شد و در استان مرکزی نیز شاهد حضور ۵۳ گروه سرود بودیم که ماحصل این گروه‌های سرود که تا بهار امسال در استان‌ها انجام شد گروه‌های منتخبی است که در استان مرکزی و در شهر اراک میزبان آنان هستیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی خاطرنشان کرد: گروه‌ها در روز ۱۷ شهریور در استان مرکزی حضور پیدا کردند و از همان ابتدای حضور با همه خستگی راه، شاهد اجرا و تمرین خیلی زیبای گروه‌ها بودیم که نگاهی بلند و شادابی خاصی در چشمان‌شان برق می‌زد؛ ۱۸ شهریور از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰ اجرا گروه‌های سرود ادامه داشت که شنوندگان و مسئولان حاضر در جلسه را به وجد آورد.

منصوری ادامه داد: هیئت داوران دیشب تا پاسی از شب داوری را برعهده داشتند و امروز از سه عنوان برتر گروه‌های سرود به علاوه یک عنوان آرای مردمی قدردانی خواهد شد که باید گفت در بستر آپارات ۶۵هزار نفر بازدیدکننده و ۲۰۰هزار دقیقه بازدید داشته است که نشان از استقبالی گسترده از تماشای سرود دارد و در همین راستا مفتخر هستیم که جشنواره به ایستگاه پایانی خودش رسید و امروز شاهد آیینی بزرگ و باشکوه خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در راستای برگزاری جشنواره، قدردان همکاران اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی هستم چرا که در این چند هفته شبانه‌روز بدون تعطیلی در فعالیت بودند و زحمت جشنواره را برعهده داشتند.

دبیر دومین جشنواره ملی سرود آفرینش در پایان افزود: نقش سرود در توسعه فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی بسیار اهمیت والایی دارد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرچم را بلند کرده است و امیدواریم کانون بتواند سال‌های آینده نیز مانند امسال این جریان‌سازی را در حوزه فرهنگی داشته باشد.

سرود شما در هر کوچه و برزن زمزمه می‌شود

معاون سیاسی امنیتی استانداری استان مرکزی نیز در این آیین نخست به اعضای گروه‌های سرود در جای جای ایران اسلامی خوش‌آمد گفت و از ورزشکار پاراالمپیک که پیروزی و رکورد شکنی در این رویداد بزرگ ورزشی، پرچم آقا امام حسین را بالا برد و به‌همین دلیل از مسابقه حذف شد، سخن گفت.

بهنام نظری در ادامه گفت: این‌ها همه افتخار است مثل سرود‌های زیبای اعضا که لرزه به تن دشمن می‌افکند.

نظری در ادامه خطاب به نوجوانان گفت: روزی می‌رسد که سرود شما در هر کوچه و برزن زمزمه می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری استان مرکزی در پایان افزود: امام زمان به داشتن یارانی که چنین سرود‌هایی می‌سازند افتخار می‌کند امام زمانی که حکومتش سراسر آزادی، عدالت، حجاب و صداقت است. قدر جوانی و سلامت بدانید و همین‌طور در رکاب امام زمان بمانید.

سرود هویت دینی و ملی را تقویت می‌کند

مدیرعامل کانون پرورش کانون فکری کودکان و نوجوانان در بخشی از این آیین گفت: سرود، هویت دینی و ملی را تقویت می‌کند پس با جدیت بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
حامد علامتی اظهار داشت: بعد از پنج سال جشنواره سرود احیا و به بهترین شکل برگزار شد.

او در ادامه گفت‌: کانون نهاد فعال در حوزه تعلیم و تربیت غیررسمی کشور است که به یک نهاد مرجع تبدیل شده است و در حوزه کتاب، شعر، پویانمایی، فیلم و... در حیطه کار با کودک و نوجوان با توانایی‌های مربیان فعالیت می‌کند.

مدیرعامل کانون اظهار داشت: می‌گوییم کانون نهاد مرجع است، چون مکمل فعالیت‌های پرورشی مدارس و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و حلقه واسط بین حلقه‌های میانی آموزش است.

وی افزود: کانون درهایش را به روی همه‌ی نهاد‌های فعال حوزه کودک و نوجوان گشود و از همه فرزندان ایران در این جشنواره دعوت کرد چرا که به‌دنبال تحقق مطالبه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌های هنری، ادبی و فرهنگی است.

علامتی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید بر کنش‌گری نوجوانان و جوانان و مطالبات کیفی و کمی از دستاورد‌های کانون و ترویج و توسعه سرود میان جوانان و نوجوانان دارند.
وی با اشاره به این‌که در این جشنواره یک‌هزار و ۱۱۱ اثر دریافت شد و ۲۰هزار نفر در این گروه‌ها شرکت کرده‌اند گفت: سرود یک فعالیت مهم برای کنش‌گری است و این آمار دومین جشنواره برای شروع بسیار مبارک است.

مدیرعامل کانون توجه به محتوای شعر و دستگاه موسیقی را بسیار در نحوه تأثیرگذاری سرود موثر دانست و افزود: وزیر آموزش و پرورش در راستای اهداف تربیتی بعد از توجه به موضوع نماز، توجه به کار‌های گروهی را تاکید دارد.

علامتی در پایان از تمام عوامل اجرایی قدردانی کرد و از اصحاب رسانه خواست مجدانه نشردهنده فعالیت سرود بین مردم در جامعه باشند.

جذب مربی سرود در مراکز کانون ضروری است

هیئت داوران در بیانیه خود ضمن ابراز سپاس و قدردانی نکته‌هایی را به عنوان یادآوری برای رشد و تعالی این فعالیت ارزشمند برای به‌کارگیری در دوره‌های آینده به هنرمندان شرکت‌کننده، مدیران، دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان جشنواره بیان کرد.

اعضای داوری افزودند: دست‌اندرکاران جشنواره‌ها در تدوین مقررات و برنامه‌ریزی جشنواره ضمن استفاده از نظر‌های کارشناسی شده و دقیق متخصصان صاحب تجربه در این امر از همان ابتدا باید‌ها و نباید‌های ضروری یک جشنواره‌ی سرود را نیز مورد توجه قرار دهند.

هیئت داوران، کانون پرورش فکری را از جمله نهاد‌های متولی و صاحب اعتبار در خصوص فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان کشور دانست و پرداختن جدی به گروه‌های سرود و جذب مربیان شایسته و کاربلد سرود در مراکز کانون را تاکید کرد.

داوران دومین جشنواره ملی سرود در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کردند: در این دوره از جشنواره کیفیت‌های آوازی و موسیقیایی گروه‌ها در اولویت اول داوری قرار گرفت و برخورداری از وجه نمایشی نیز به عنوان امتیاز مکمل در اعلام نتایج لحاظ شد که امیدواریم در دوره‌های بعدی با برنامهریزی دقیق‌تر بتوانیم اجرای آثار با کیفیت‌تر و فنی‌تری را شاهد باشیم.

اعضای داوری در پایان بیانیه خود افزودند: بیش از پیش توجه مربیان گروه‌ها را به انتخاب اشعار پر محتوا و قوی، موسیقی‌های با کیفیت، در نظر گرفتن ویژگی‌های آوازی حاصل گروه‌های دختران و پسران از جمله دقت در محدوده‌ی صدا، دقت در تلفیق و پیوند صحیح شعر و موسیقی در موقع آهنگ‌سازی و همچنین به‌کارگیری ظرفیت‌های بیکران موسیقی قومی و محلی ایران جلب می‌کنیم.

اجرای گروه سرود دختران مصباح‌الهدی از موسسه مکتب‌الزهرا در استان مرکزی با سرود‌های «فرزندان ایران» و «سلامم به تو یا مهدی (عج)» اجرای موسیقی و... از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

آیین پایانی دومین جشنواره ملی سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان نغمه‌های روشن فردا روز ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ با معرفی برگزیدگان در فرهنگ‌سرای شهر اراک برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما