شناسهٔ خبر: 68577858 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توصیه‌های طب ایرانی در مورد تغذیه سالم برای دانش آموزان

متخصص طب ایرانی و عضو انجمن علمی طب سنتی ایران با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم در بهبود سلامت جسمی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت حافظه و افزایش یادگیری دانش آموزان، گفت: برای جلوگیری از تمایل کودکان به مصرف خوراکی‌های ناسالم در مدرسه، بهتر است خوراکی‌هایی سالم و مغذی از منزل به همراه ببرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر الهام پارسا، پزشک و متخصص طب ایرانی و عضو انجمن علمی طب سنتی ایران، اظهار کرد: بسیاری از والدین از ما می‌پرسند که چه مواد غذایی به کودکان خود دهند که سیستم ایمنی آنها قوی شود و در فصل پاییز دچار سرماخوردگی نشوند، توصیه می‌شود از شش دسته غذایی استفاده شود، یعنی مصرف میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت، دانه‌ های روغنی و غلات به میزان مناسب در برنامه غذایی دانش‌ آموزان گنجانده شود.

پارسا تصریح کرد: باید مراقب باشیم تا حد امکان قند، شکر، چربی‌ها و نمک را از مواد غذایی کودکان حذف کنیم یا به حداقل برسانیم. خوراکی‌هایی مانند شیرکاکائو، آبمیوه‌های صنعتی، کیک‌ های صنعتی و خوراکی ‌هایی که نمک زیاد دارند، مثل سیب ‌زمینی سرخ‌ کرده، به‌ ویژه اگر در مدارس عرضه شوند، برای کودکان مضر هستند.

وی افزود: خوراکی‌هایی مانند چیپس و پفک که طبق قانون نباید در بوفه ‌های مدارس موجود باشند، گاهی همچنان به فروش می‌ رسند و مصرف آنها به عنوان میان ‌وعده برای کودکان توصیه نمی ‌شود. به جای این مواد، می‌توان از میوه‌های خشک یا کشک‌های ورقه‌ای به‌ عنوان جایگزین‌های سالم استفاده کرد.

پارسا یادآور شد: بچه‌ ها در میان‌ وعده و زمان استراحت نباید از ساندویچ‌ های سنگین مانند ساندویچ ماکارونی استفاده کنند، زیرا این غذاهای سنگین می‌ توانند باعث اختلال در هضم و خواب‌ آلودگی دانش ‌آموزان در کلاس شوند.

وی تصریح کرد: مدارسی که دانش ‌آموزان در آنها از صبح تا بعدازظهر حضور دارند و ناهار نیز در مدرسه صرف می ‌شود، باید به این نکته توجه کنند که پس از صرف ناهار، فعالیت ‌های ورزشی سنگین انجام نشود، زیرا این کار باعث بازگشت خون از دستگاه گوارش به سمت سیستم عضلانی و در نتیجه اختلال در هضم غذا می‌ شود که می ‌تواند منجر به مشکلاتی مانند یبوست، نفخ، سوزش معده و رفلاکس شود.

پارسا همچنین بیان کرد: با توجه به علاقه دانش ‌آموزان به چیپس و پفک، بهتر است از چیپس‌های خانگی یا میوه ‌های خشک مانند سیب و انار استفاده کنند. همچنین، استفاده از انواع میوه‌ های تازه مانند سیب، انار، گلابی، انگور، هویج و کرفس به‌ عنوان میان ‌وعده سالم توصیه می‌شود.

وی توصیه کرد: مصرف پوره‌های میوه مانند پوره سیب و کدو حلوایی نیز برای کودکان مفید است. این پوره ‌ها می ‌توانند با افزودن مواد طبیعی مانند گلاب، زعفران و هل، طعم بهتری به خود بگیرند و به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک کنند. نوشیدنی‌هایی مانند آب سیب تازه و شیر بادام نیز از دیگر گزینه‌های سالم برای تغذیه کودکان در مدرسه هستند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی افزود: مصرف بادام، مویز، گردو، فندق و سایر مغزها به ‌ویژه برای کودکانی که دچار مشکلات گوارشی نیستند، توصیه می‌شود. بادام و شیر بادام نیز به عنوان یکی از مواد غذایی تقویت‌ کننده حافظه و سیستم ایمنی دانش‌ آموزان پیشنهاد می‌شود. البته در صورت داشتن یبوست پوست بادام باید گرفته شود.

پارسا در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از مواد غذایی سالم و متنوع و توجه به نیازهای تغذیه‌ای دانش ‌آموزان، می‌توان به بهبود سلامت جسمی و روحی و تقویت حافظه و افزایش یادگیری آنها کمک کرد و از مشکلاتی مانند بیماری‌های گوارشی و ضعف سیستم ایمنی جلوگیری کرد.

انتهای پیام

نظر شما