شناسهٔ خبر: 68574281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

توافقنامه امنیتی ایران و عراق خنثی کننده توطئه ناامنی در منط... -

اقتصاد ایران: نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، گفت: عملیات سپاه در هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی در عراق، نمایش اقتدار برای ناکامی استکبار و زمینه‌ساز توافقنامه امنیتی ایران و عراق بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع اعزام عناصر تروریست از مرزهای غربی ایران را با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سفیر پیشین ایران در عراق، اسماعیل کوثری عضو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و سیدرضا صدرالحسینی کارشناس امور بین‌الملل بررسی کرده است.

راجع به ماهیت این گروه تروریستی بفرمائید؟

شاید مهم‌تر از اینکه همکاری امنیتی را تعریف کردیم، این مسئله گروه‌های تروریستی و گروه‌های ضد انقلابی که آمدند در مرزهای مشترک مستقر شدند به ماهیت این‌ها بپردازیم.
از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ما شاهد تحرکات توطئه آمیز علیه انقلاب، ملت ایران و نظام نوپا شدیم.
در ابتدا شما دیدید مسئله کودتا مطرح شد، تشکیل گروه‌های تروریستی، به صورت قارچ گونه در کل کشور، در حالی که ما جنگ داشتیم، در خود تهران روزی دویست ترور توسط گروه‌های تروریستی صورت می‌گرفت، یکی از ابزارها و راهکارهایی که دشمن انقلاب، نظام و مردم ایران شکل داد، تشکیل همین گروه‌های تروریستی بود.

تا پیش از انقلاب این مسائل را نداشتیم؟

تا پیش از انقلاب گروه‌هایی بودند در مقابل رژیم شاهنشاهی در جریان‌های چپ و مارکسیستی وقتی انقلاب شکل گرفت به دلیل ماهیت ضد صهیونیست و روحیه استقلال طلبی که ملت ایران داشتند دشمن برنتابید، آمریکایی‌هایی که منافع نامشروع شأن را در مملکت ما از دست دادند، با متحدین شأن شروع کردند به دسیسه که یکی از این‌ها تشکیل این گروه‌های تروریستی، استان کردستان به دلیل همجواری با عراق یکی از هدف‌هایی بود برای تجزیه این منطقه و حزب بعث و احساس نگرانی که پدیده انقلاب به دلیل ماهیتی که در داخل خود عراق، ماهیت انقلاب و حرکت‌های انقلابی وجود داشت، گروه‌های مبارزی که با صدام می‌جنگیدند، در طراحی دشمن این بود که عراق را در برابر جمهوری اسلامی شکل دهند و یکی از ابزارها تشکیل این گروه‌های تروریستی بود.
مورد حمایت حزب بعث، صدام قرارگرفت، کردستان به دلیل اینکه هم مرز با عراق بود، می‌توانست به راحتی پشتیبانی شود، اگر نگاه کنید در استان‌های دیگر، در سیستان و بلوچستان، این حرکت‌های تجزیه طلبانه شروع شد.
اولاً این گروه‌ها را شکل دادند، در کردستان ما شکل دادند، نکته‌ای که مهم است این است که گروه‌هایی مثل کومله، حزب دموکرات، رستگاری و بسیاری دیگر، چریک‌های فدایی، شما اگر یادتان باشد، در ابتدا در سال ۵۸، خیلی از روزنامه‌های ما، نه آگاهانه، به نوعی تبلیغ می‌کردند به اینکه الان یک سری گروه‌ها شکل می‌گیرند، سردار جاف آنجا شکل گرفت، سردار جاف آمد اگر یادتان باشد.
من در کردستان بودم، دیدم خیلی از کسانی که در چریک‌های فدایی بودند، جزو این گروه‌ها بودند، غیر کرد بودند، مسئله‌ای نیست که بگوییم مردم کردستان، مردم کردستان وفادارترین مردم بودند به نظام و انقلاب.
این گروه‌های کومله آمدند شعار حمایت از خلق کرد دادند، که از خلق کرد و حقوقش دفاع کنیم، گروه‌هایی مثل کومله که بیشترین ماهیت جنایت آمیز داشت، نگاه کنید از کشتارهایی که از مردم کرد و به خانه‌ها هجوم می‌آورد که دختر و پسر باید عضو شوند وگرنه این‌ها را تیرباران می‌کرد.
در سال ۵۸ در کردستان، در سنندج کردستان، این‌هایی که آمدند در حمایت از جمهوری اسلامی، در یک واقعه‌ای که پیش آمد، کومله و دموکرات این‌ها را گرفتند و در دادگاه خلقی به تعبیر خودشان بازجویی انقلابی کردند و اعدام خلقی کردند.
خانواده‌های مثل شبری‌ها، نمکی‌ها، نزدیک به صد و سی و پنج تن از بزرگان کردستان این‌ها در دادگاه‌های خلقی اعدام کردند، این‌هایی که مدعی حمایت از حقوق مردم کردستان بودند به دروغ این‌ها چنین ماهیتی داشتند.
حملاتی که این‌ها کردند با ارتش جمهوری اسلامی مثلاً در ارتفاعات باباریس ستون را نابود کردند، مسلح کردند، یک شرایطی به وجود آمد، من فضای سیاسی آن وقت را نمی‌خواهم بگویم دولت که واقعاً سو نیت بود، آمد با این‌ها مذاکره کرد و چه مشکلاتی را خلق کرد.
هدف دشمن این بود که کردستان را اولاً تجزیه کند و مسئله مهم دیگر این بود در سال ۵۸ در حقیقت مقدمات اینکه در جنوب صدام حمله‌ای که می‌خواهد بکند به ایران از جنوب و تانک‌هاش را بیاندازد به این منطقه، که خرمشهر و شهرهای دیگر را بگیرند، در حقیقت در کردستان، گروه‌های ضد انقلاب و تروریست، یکی از مأموریت‌های شأن زمین گیرکردن نیروهای دفاعی کشور بود.
شما در سال ۵۸ -۵۹ -۶۰ -۶۱ نگاه کنید شاید قریب به هشت لشکر نیروهای ما در کردستان درگیر شد، در حقیقت طراحی‌اش این بود که با ایجاد درگیری در کردستان توسط این گروه‌های تروریستی و گروه‌های ضد انقلاب فضایی ایجاد شود و نظام درگیر کردستان بشود که صدام بتواند لشکر خودش را راحت بیاورد به جنوب و منطقه نفت خیز و حاصلخیز ما.
این ماهیت این گروه‌های تروریستی بود. با مردم چه رفتاری کرد؟ شما ببینید این‌ها وقتی به روستاها وارد می‌شدند، نوامیس مردم دیگر آنجا امنیت نداشتند، فقط این نبود که تأمین غذا کنند برایشان، تأمین معاش کنند، تعرضی که به نوامیس می‌کردند، آن‌ها مورد حمایت کی بودند، مورد حمایت صدام به عنوان مجری عملیاتی حمایت از این‌ها و آمریکایی‌ها بودند و انگلیسی‌ها بودند در آن مقطع فرانسوی‌ها هم بودند.
فرانسوی‌ها بودند آن زمان که شما دیدید با گروهک مزدور و شرور نفاق چه حمایت‌هایی را انجام دادند، پس مسئله کردستان در طراحی دشمن علیه ملت ایران، استقلال کشور علیه نظام نوپا مسئله جدی بود.
نقشی که این گروه‌های فدایی، کومله و دموکرات انجام دادند، یک بعدش این بود که تجزیه کنند، یک بعد زمین گیر کردن نیروهای دفاعی کشور بود برای اینکه فضا بدهند که صدام بتواند راحت از جنوب...
چه اتفاقی افتاد، مجاهدت رزمندگان ما یک، پیشمرگان کرد مسلمان دو و خود مردم کردستان، مردم کردستان، مردم غیور مسلمان، غیرت مرد بودند با هم جمع می‌شدند، در برابر این گروه‌های تروریستی که شهرها را گرفتند، جاده‌ها را گرفتند، یعنی کل منطقه کردستان را و بخشی از آذربایجان غربی را آن‌ها گرفتند، نیروهای رزمنده، پیشمرگان کرد، مردم آمدند و در برابر این‌ها ایستادند و معجزه بزرگ این بود، کردستان تبدیل شد به نیروی پشتیبان برای منطقه جنوب.
شما نگاه کنید، بخشی از فرماندهان بزرگ ما در منطقه جنوب، از کردستان صادر شد، شهید متوسلیان ما و مثلاً فرماندهانی مثل آقا رحیم صفوی و دیگران، این‌ها در حقیقت کردستان بودند، کردستان به یک شرایطی رسید که اینها، در این فضا که البته این چند سال طول کشید، مردم کردستان تلفات و خسارت زیادی دادند، پیشمرگان کرد به همین صورت، رزمندگان ما آنجا شهید شدند.
ما توانستیم شهرها را آزاد کنیم، توانستیم مناطق را آزاد کنیم، این گروه‌ها دیگر تاب‌آوری نداشتند به اینکه در داخل ایران بمانند.
این‌ها رفتند به سمت عراق، با توجه به اینکه خوب حالا بخش اعظم این‌ها از لحاظ قومیت کرد بودند، رفتند به سمت کردستان.

الان شرایط شأن چیست این گروه‌ها؟

این‌ها بعد از اینکه رفتند و وقتی جنگ تمام شد و این‌ها نتوانستند به کشور برگردند و شرایط جدیدی حاکم شد، این‌ها بیشتر در کردستان عراق مستقر شدند.
در مناطق سلیمانیه، مرزهای سلیمانیه و اربیل و بخشی هم در مناطق دوردست.
این‌ها که رفتند، این گروه‌های تروریست و بخش زیادی از خانواده‌های این‌ها را بردند و مستقر شدند در مناطق مرزی، پایگاه‌های نظامی و مقرهایشان را ایجاد کردند، شروع کردند به حملات ایذایی و ناامنی ایجاد کردن، سال ۱۹۹۱ سال ۱۳۷۰ صدام حمله‌ای به کویت انجام داد و آمریکایی‌ها به بهانه اینکه کویت را آزاد کنند، آن بحث جدایی در چارچوب مصوبه شورای امنیت سازمان ملل شکل گرفت، مناطق ممنوعه ۳۲ درجه در جنوب و ۳۶ درجه در شمال که کردستان بود.

آقای اسماعیل کوثری عضو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در آستانه سفر آقای رئیس جمهور به عراق هستیم، راجع به توافق نامه امنیتی تهران – بغداد صحبت می‌کنیم، آقای کاظمی قمی از ماهیت گروه‌های تروریستی در مرزهای غربی گفتند، اما این توافق نامه سه بند خیلی مهم دارد.
موضوع کنترل مرز در دولت مرکزی، خلع سلاح تروریست‌ها و تبادل مجرمان سوال این است که الان روند اجرایی شدن این توافقنامه به کجا رسیده و چقدر پیاده سازی شده آنچه که در مفاد این توافقنامه آمده؟

این مسئله در اصل در سالی که ذکر شد این توافقنامه حقیقتش من به صورت جز به جزءش را الان نمی‌توانم بیان کنم که، چون مطلب را نمی‌دانستم که به چه صورت است که بخواهم دقیق جزئیاتش را بیاورم، اما در کلیت موضوع می‌خواهم عرض کنم که این توافق نه تنها به اصطلاح در سال ۱۴۰۱ بلکه این چنین بوده که در گذشته هم خدا روح حاج احمد کاظمی را شاد کند که آن موقع هم با اقلیم کردستان در اصل یک توافقاتی را داشتند که باید آنها اجرا می‌شد ولی متأسفانه، چون توسط آمریکایی‌ها هر چند وقت یک بار به اقلیم کردستان می‌آیند فشار می‌آورند و در نهایت بر علیه ما اقداماتی انجام بدهند که باید بگوییم در آن بحث درگیری‌های سال ۱۴۰۱ این مسئله شد که اینها آمدند و در نهایت همه آنها را پشت سر گذاشتند و به صورت حتی مسلحانه می‌خواستند یکی از شهرهای ایران را آزاد کنند و منطقه آزاد آنجا را اعلام کنند و مخصوصاً از نظر هوا فضا بتوانند اقداماتی را انجام بدهند که به آن اهداف کثیف خودشان بتوانند برسند ولی به لطف خدا با اقتداری که نیروهای مسلح ما مخصوصاً سپاه که مسئولیت آن منطقه را داشتند آنچنان برخورد کردند که این موضوع باید بگوییم که خنثی شد و در نهایت این توافقنامه قرار بود که زودتر از اینها به اجرا در بیاید.

الان روند اجرایش را شما چطور ارزیابی می‌کنید؟

چون از قبلش من مطلع نبودم که بخواهم الان جز به جزءش را بگویم، اما الان می‌توانم بگویم که آن اقدامی که باید در آن زمان خودش اینقدر که من مطلع هستم کامل اجرا نشده بود تا بالاخره این اینقدر زیاد شد که باید اجرا می‌شد تقریباً می‌شود گفت که در حال به اتمام رسیدن و نهایی شدن است.

آقای کاظمی قمی شما بفرمائید چقدر الان اجرایی شده این توافقنامه؟

من اگر اجازه بدهید یک عقب گردی بکنم ببینید در سال ۷۵ تا ۸۵ یک توافقی بین گروه‌های مسلط بر کردستان عراق یعنی اتحادیه استان عراق و پارتی حزب دموکرات کردستان عراق آمدند با گروه‌های تروریستی ضد انقلاب یک توافقی کردند به اینکه اینها حق فعالیت تروریستی را ندارند اگر شما نگاه کنید از سال ۷۵ تا سال ۸۵ نسبتاً تحرکات اینها کم شد در سال ۷۵ یعنی از سال ۷۰ تا ۷۵ اینها حرکت‌های ایذایی کردند ۷۵ یک عملیات بزرگی در مرز انجام دادند که می‌خواستند بیایند یکی دو تا از شهرها را بگیرند ۴۰ تا شهید گرفتند از مردم آنجا بود که سپاه وارد عملیات سنگین شد علیه اینها تا سال ۷۵ که آنها توافق کردند تا ۸۵ یک کمیته امنیتی بین جمهوری اسلامی با کردستان عراق بود این وضع ادامه داشت تا اینکه حکومت دولت فدرال در بغداد با توجه به مسئولیتی که در حوزه دفاع مرزها دارد باید نیروهای دولت فدرال می‌آمد در کردستان البته ابتدا یک مقاومت‌هایی می‌کردند در کردستان، اما این تمام می‌شد آمریکایی‌ها که عراق را اشغال کردند شما می‌بینید که باز تحرکات اینها زیاد شد نفوذ اسرائیل در کردستان باز باعث حمایت و پشتیبانی از اینها شد جمهوری اسلامی اخطارهای خودش را داد دولت فدرال از ابتدا هم مخالف این بود که اینها نباید باشند ولی اگر هستند نباید هیچ‌گونه اقدامات ضد امنیتی و تروریستی علیه مردم در داخل عراق و علیه ملت ایران انجام بدهند در اسفند ماه که این توافق صورت گرفت بین دولت فدرال و جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان اقلیم کردستان عراق از آن مقطع عملیات اجرایی توافق شروع شد ببینید کومله و دموکرات حدود ۷۰ تا مقر و پایگاه نظامی اینها در نزدیک مرزها داشتند در چهارچوب این توافق اینها را باید تخلیه می‌کردند باید از مرز دور می‌شدند این توافق الان اجرا شد.

یعنی الان از مرز دور شده‌اند؟

از مرز دور شده‌اند این اظهاراتی که فرمانده محترم نیروی زمینی سردار خاکپور ناظر بر این قضیه شد دو توافقی شد که اینها باید بروند در مناطق دوردست و خلع سلاح بشوند بخش زیادی از اینها خلع سلاح شده بودند و اینها را به اردوگاه‌هایی بردند که دولت فدرال آنها را آماده کرد در طول این ۶ ماه و هفت ماه اخیر این اقدام هم صورت گرفت این خبر اخیری که شما می‌شنوید که گروه‌های کومله الان خیلی خشمگین شده‌اند به اینکه ما را خلع سلاح کرده‌اید این در چهارچوب همان توافقی است که بین دو تا دولت صورت گرفته اینها یک قدری مقاومت کردند دولت فدرال با قاطعیت به اینها اعلام کرد که باید خلع سلاح شوید و وارد اردوگاه‌هایی شوید که دولت فدرال… این کجاست این اطراف شهر سلیمانیه است و اربیل عراق اخیراً این بخشی که مقاومت کردن دولت فدرال اینها را وادار کرد که خلع سلاح شوند بروند در اردوگاه و اتفاقی که دارد می‌افتد این است که در چهارچوب توافقات که اینها باید از مرز دور می‌شدند این اقدام صورت گرفت بخش زیادی از خلع سلاح صورت گرفته دولت مرکزی فدرال به اینها اولتیماتوم داد اگر کوچک‌ترین عملیات را انجام بدهند خود دولت فدرال با اینها برخورد خواهد کرد با همکاری خود اقلیم که این کار انجام شود در مسئله اردوگاه‌ها اینها فقط نیروهای مسلح تروریست نیستند خانواده‌های اینها هم هستند الان دولت فدرال قبول کرده که اینها خدمات انسانی را بدهند و این کار الان دارد صورت می‌گیرد خب این مورد خوشایند نه آمریکایی‌ها و نه صهیونیست‌ها است با توجه به اینکه اینها به دنبال این بودند که از اینها استفاده بکنند علیه جمهوری اسلامی ایران در نتیجه یکی از بهترین توافقات در همکاری که بین ما و عراق صورت گرفت در این مسئله است که دولت عراق قاطعانه ایستاد و در خلع سلاح اینها و دور کردن اینها از مرز و اینها را بردن در داخل اردوگاه‌ها.

اینکه گفته می‌شود که این زد و خوردهایی که مثلاً چند وقت پیش داخل خود گروهک‌ها اتفاق افتاد و خود اقلیم تعلل‌هایی داشته در برخورد با اینها این‌ها درست است؟

ببینید الان در درون خود سرکردگان این گروه‌ها اختلافات سنگینی است برخیشان الان اعتقادشان این است که ما باید اسلحه را زمین بگذاریم اصلاً ما نمی‌توانیم در برابر جمهوری اسلامی بجنگیم دولت عراق مصمم است به اینکه اینها هیچ اقدامی انجام ندهند امروز رهبران کردستان عراق هم به این جمع‌بندی رسیده‌اند خوب شما حتماً اطلاع دارید یک کمیته امنیتی ما طی سال‌های گذشته بین ما و کردستان عراق هم بود در جهت مهار اینها یعنی این هم باز یکی از توافقات بود یک جاهایی تعلل می‌شد و برخورد می‌شد و جمهوری اسلامی همانطور که در گزارش هم گفتند با تحریک اسرائیل و آمریکا و دیگران اینها شروع کردند به یک سری اقدامات در داخل در سال ۹۷ باز سپاه پاسداران قهرمانانه وارد عمل شد و با اینها برخورد کرد پس الان توافق در حال انجام شدن است دولت عراق مصمم به این است که این اجرا بشود خلع سلاح باید بشوند یک مسئله‌ای را که من می‌خواهم اینجا تاکید کنم از منظر انسانی است جمهوری اسلامی به دنبال این است که فعالیت‌های کنسولی‌اش را در اردوگاه‌ها فعال کند، چون به هر حال خانواده‌هایی که الان هستند خیلی از خود اینها یکی از فریب خوردگان هستند و خانواده‌های اینها مسئله بچه‌هایشان فرزندانشان درس خواندنشان برخی از اینها می‌خواهند که از عراق خارج شوند جمهوری اسلامی هم اعلام کرده که در چهارچوب رأفت اسلامی اون‌هایی که شاکی خصوصی ندارند اون‌هایی که مرتکب جنایت نشده‌اند اینها یکی از تلاش‌هایی که دارد صورت می‌گیرد آماده سازی برای فعالیت‌های کنسولی است در اردوگاه‌ها.

آقای سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل روی خط ارتباطی ما هستند آقای صدرالحسینی اجرایی شدن این توافق نامه امنیتی تهران بغداد چقدر نشأت گرفته از آن حمله موشکی است که سپاه پاسداران در سال ۱۴۰۱ علیه مواضع گروه‌های تروریستی انجام داد که الان منجر شد به این و بعد چقدر می‌تواند به خود نهادهای مختلف در عراق کمک کند و حتی خروج آمریکایی‌ها از عراق؟

باید این نکته را اطلاع داشته باشیم که یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های حقوق بین‌الملل توانمندی‌های ایجاد امنیت است خوب ما با کشور عراق و دولت مرکزی توافقاتی را در حوزه مسائل امنیت مرزها داشتیم در این رابطه تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفت به ویژه بعد از حضور آقای السودانی در مقام نخست وزیری البته آنها هم دچار مشکلاتی بودند هم از نظر نیروی انسانی و هم از جهت ناهمواری‌های مرزی که بین استان‌های کرد نشین عراق و ایران وجود داشت، اما با توجه به این مسئله عزم دولت عراق بر این بود که موضوع امنیت به مثابه ایجاد ارتباط و گسترش ارتباط و تأمین ارتباط بین دو کشور حتماً ایجاد شود جمهوری اسلامی یک خواسته بر حقی داشت و آن این بود که تروریست‌های تجزیه طلبی که در فرای مرزهای جمهوری اسلامی در استان‌های کرد نشین عراق هستند و مورد حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند هم از مرزهای جمهوری اسلامی دور شوند و هم اینها خلع سلاح شوند بخشی از توافقنامه در حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد این انجام شد البته مشکلاتی در این رابطه وجود داشت و لازم بود که برای تحکیم این توافقنامه اقداماتی صورت بگیرد و آن حرکتی بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تأمین مرزهای کشور انجام داد در سال ۱۴۰۱ از آن زمان به بعد مقامات ارشد استان‌های کرد نشین عراق هم نسبت به انجام وظایف خودشان یک مقداری تأمل بیشتری کردند کوشش بیشتری کردند و البته تلاش جمهوری اسلامی این بود که همه این اقدامات تحت اشراف بغداد صورت بگیرد با توجه به اختیاراتی که استان‌های کرد نشین عراق داشتند، اما تعامل ما و توافق اصلی ما با بغداد صورت گرفت و این نشان دهنده این بود که بغداد را به عنوان حاکمیت اصلی خود عراق کاملاً می‌شناسیم و در این مورد هم تاکید داریم که حتماً این اقدام صورت بگیرد در این رابطه آقای سودانی وزیر کشور و مسئولین مربوط در حوزه مرزنشینی را فعال کردند اقداماتی در ارتباط با تحکیم مرزها صورت گرفت و در حقیقت تا حدود قابل توجهی این اقدام انجام شد و این اقدام اخیر قطعاً و یقیناً می‌تواند در راستای ارتباط بهتر و بیشتر و گسترش روابط هم در حوزه‌های اقتصادی و تجاری و هم در حوزه‌های امنیتی و سیاسی تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

خیلی ممنونم از حضور شما آقای صدرالحسینی در گفتگوی امشب اجازه بدهید راجع به عملیات موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌ها در اقلیم در سال ۱۴۰۱ در مهر ۱۴۰۱ گفتگو کنیم.
آقای کاظمی قمی این عملیات برای ۱۴۰۱ است و بعد در اسفند همان سال این توافقنامه امضا می‌شود این اقدام سپاه چقدر اثرگذار بود برای امضای آن توافقنامه و نشان دهنده اینکه جمهوری اسلامی تعارف ندارد برای هر مطالبه‌ای که دارد انجام می‌دهد؟

اینکه قطعی است و اینکه اقتدار جمهوری اسلامی یعنی نمایش این اقتدار در چهارچوب حق دفاع مشروع برای همگان روشن شد که جمهوری اسلامی در موضوع امنیت با کسی تعارف ندارد، اما این یک واقعیتی است که دولت فدرال هم از اینکه مرزهایش ناامن باشد نگران بود از اینکه مرزها به گونه‌ای باشد که بتواند تخریب کند روابط دو کشور را نگران بود رهبران کل عراق هم همینطور عملیات یک نمایش اقتدار بود مسئله این نبود که ما با چند گروه تروریستی ضد انقلاب در کردستان عراق جنگیدیم در حقیقت ناکام کردن طرح جبهه استکباری بود اسرائیل در آنجا پناهگاه گرفت پایگاه گرفته بود اینکه موشکی مستقیم آمد و در یکی از مقرهایی که متعلق به اسرائیل بود این نشان داد که جمهوری اسلامی تعارف ندارد یعنی شما ابزار دشمن را که در قالب این گروه‌های تروریستی بود ازش گرفتید یکی از مسائلی که باید بهش توجه کنیم این است دشمن در تلاش این است که در امنیت پیرامون مرزهای پیرامونی ما بتواند این نوع ابزارها را به کار بگیرد متعلق به مرزهای غربی ما نیست در شرق هم می‌خواهد این اقدامات را انجام بدهد شما دیدید چندی قبل در منطقه چابهار ما شاهد اقدامات تروریستی بودیم یک حرکتی است که دشمن در طراحی خودش دارد در شرق کشور آمریکایی‌ها طراحی شده نیروهای نظامی‌شان را خارج کردند، اما دست از شیطنت برنداشتند آمریکایی‌ها همچنان دنبال ایجاد بی‌ثباتی هستند ناامنی هستند درگیر کردن افغانستان با کشورهای همسایه هستند.

یعنی ممکن است همین اتفاق توافقنامه امنیتی بین تهران و کابل هم اتفاق بیفتد؟

خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی به دلیل بلوغی که الان پیدا کرده و در یک عملیات ترکیبی اعم از حوزه‌های امنیتی دفاعی نظامی اقتصادی و فعال‌سازی دیپلماسی خودش توانسته که بسیاری از این مسائل را مهار کند، اما دشمن واقعاً متوسل به این مسئله است یعنی امروز منطقه با توجه به اینکه الان شما می‌بینید در منطقه حساس غرب آسیا ما مسئله فلسطین را داریم مسئله غزه را داریم آمریکایی‌ها در این قضیه شکست خوردند رژیم اشغالگر قدس رژیم کودک کش رژیمی است که الان در این مقاومت غزه شکست خورده اینها به دنبال این هستند که نفرهایی پیدا کنند برای اینکه بتوانند ضربه‌هایی بزنند در نتیجه یکی از اولویت‌هایی که امروز نظام با جدیت دارد دنبال می‌کند توجه به امنیت مرزهایش است و بر این مسئله این چیزی که نشان داده شد در حوزه غربی در مسئله شرق کشور و جنوب هم به همین صورت خواهد بود چرا به خاطر اینکه دشمن مترصد این است که بتواند مرزهای ما را ناامن کند، اما با هوشیاری که الحمدلله نظام دارد و نیروهای رزمنده‌ای که الان پا به کار هستند حمایت مردم انشاالله ما شاهد این خواهیم بود که امنیت مرزهای ما یعنی امن‌ترین مرزهای منطقه مرزهای جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه باشد.

الان این توافقنامه تهران بغداد شبیه این بین تهران و کابل هم می‌تواند اتفاق بیفتد؟

ما در حوزه افغانستان یکی از همکاری‌هایی که با حکومت سرپرستی داریم در مسئله همکاری در مسئله امنیت مرزها است که در مسئله مقابله با تروریست مسئله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسائل مشابه با این و یکی از موضوعاتی که الان حکومت سرپرستی دارد همکاری می‌کند در همراهی با آن طرح انسداد فیزیکی مرز است.

الان به کجا رسیده؟

الان شروع کرده‌ایم هم در مرزهای هم با افغانستان و پاکستان این کار شروع شده و خوشبختانه این جزو مصوبات مؤکد شورای امنیت ملی بود جزو مسائلی بود که مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا بر این اهتمام داشت ستاد کل نیروهای مسلح با کمک سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی الان این حرکت را شروع کرده‌اند البته این یک مقداری، چون طول این دیوارکشی بسیار وسیع است یک مقدار زمان می‌برد، اما خارج از این طرح‌های امنیتی در مرز الان دارد انجام می‌شود با همکاری حکومت سرپرستی افغانستان است.

برچسب‌ها:

نظر شما