شناسهٔ خبر: 68574247 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تغییرات جدید در کنکور ۱۴۰۴ | آیا پزشکیان شرط معدل سه سال متوسطه را از کنکور بر می دارد؟

از ۵۵سال پیش یعنی سال ۱۳۴۸که نخستین کنکور در ایران برگزار شد و ۴۸هزار داوطلب در آن شرکت کردند تا به امروز که بیش از یک‌ونیم‌میلیون نفر در آن رقابت می‌کنند، این آزمون ۴ساعته بزرگ‌ترین معضلی است که میلیون‌ها ایرانی در آستانه جوانی با آن روبه‌رو هستند؛ داستانی که انگار هیچ وقت به پایان خوش نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، سیب کنکور در همه این سال‌ها ده‌ها بار چرخیده و هنوز هم درحال چرخش است و همین موضوع دانش‌آموزان را هر سال سردرگم می‌کند. گاهی مجلس برای کنکور تصمیم می‌گیرد، گاهی دولت و چند سالی است که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کرده است؛ قصد همه تصمیم‌گیران این است که شاخ این غول را بشکنند تا به قول خودشان رقابت در کنکور و پذیرش در دانشگاه را عادلانه‌تر کنند اما این غول حالا تبدیل به اژدهای هفت‌سری شده که هر روز سرش از یک‌جا بیرون می‌زند و دامن داوطلبان خود را می‌گیرد.

در آخرین اقدام در زمینه کنکور، ۲ اتفاق افتاده است؛ اول تأثیر معدل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در پذیرش دانشگاه به میزان ۶۰درصد که از سال آینده باید اجرا شود و دانش‌آموزان زیادی نسبت به این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعتراض دارند و اتفاق دوم فریزشدن و حفظ تراز کنکوری‌های سال ۱۴۰۲و تأثیر آن در کنکور امسال که باعث شده شانس پذیرفته‌شدگان مرحله اول سال ۱۴۰۳در رشته‌های بهتر کاهش یابد.

رقابت ناعادلانه دانش‌آموز روستایی با شمال تهران

آش کنکور آنقدر شور شده که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور گفته است: « برای کنکور باید معیارهای جدیدی وضع شود تا رقابت عادلانه‌ و برابر باشد و بازنگری در کنکور ضروری است. این مسئله را باید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم. آیا عادلانه است کسی که در روستا درس می‌خواند با کسی که در شمال تهران درس می‌خواند با هم رقابت کنند؟ باید معیاری بگذاریم که رقابت عادلانه شود.»

اعتراض احمد توکلی به تأثیر معدل برکنکوراحمد توکلی، رئیس هیأت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز اخیرا در نامه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم در این‌باره گفته است: «تصمیمی در شورای‌عالی

انقلاب فرهنگی گرفته شد که متأسفانه پیوست عدالت ندارد و موجبات بی‌عدالتی، نارضایتی و شکاف طبقاتی در جامعه را فراهم کرده است و همواره این اتهام را برانگیخته که قشری خاص که اکثراً با مدارس غیرانتفاعی و تجار زراندوزِ فعال در عرصه فرهنگ کنکوری مرتبط هستند، زمینه‌ساز چنین تصمیماتی هستند.»

او خواستار لغو مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور شد و گفت: «در طول سال‌های اخیر، دیده‌بان در این موضوع مکاتبات و جلسات متعددی با دبیر و برخی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داشته است که همگی بی‌نتیجه بود. اینجانب به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت در جلسه بررسی موضوع، به همکارانم پیشنهاد دادم تصمیم‌گیری مجمع را تا استقرار دولت جدید به تأخیر بیندازند که متأسفانه استقبال نشد.»

نکته قابل تامل دیگر درباره کنکور امسال همین بحث ترازهاست. ظاهرا داوطلبان سال گذشته تراز کنکورشان برای ۲سال فریز شده است و امسال نیز می‌توانستند برای پذیرش در دانشگاه اقدام کنند. داوطلبان کنکور۱۴۰۳ این اقدام را ناعادلانه می‌دانند و می‌گویند که شانس قبولی‌شان در رشته‌های بهتر پایین می‌آید. مهرآسا جعفری، داوطلب کنکور از شهر ساری در این‌باره می‌گوید: «کنکوری‌های سال۱۴۰۲ قادر بودند تراز خود را حفظ کنند و همچنین در ۲‌مرحله آزمون یکی اردیبهشت و تیرماه پارسال و یک‌بار هم در اردیبهشت و تیرماه امسال شرکت کنند. به همین دلیل شرکت‌کنندگان کنکور سال۱۴۰۲، ۴معیار برای کسب رتبه مورد نظر داشتند اما شرکت‌کنندگان سال۱۴۰۳ تنها ۲معیار آن هم فرصت شرکت در کنکور اردیبهشت و تیرماه امسال را داشتند.»

داستان‌های کنکور پس از ۵۵سال در حالی ادامه دارد که هنوز هیچ دانش‌آموزی نمی‌داند که مبنای کنکور سال ۱۴۰۴چه خواهد بود و باید در این زمینه چگونه عمل کند؟

نظر شما