شناسهٔ خبر: 68571836 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت شد

سنندج- ایرنا- ناظر گمرکات کردستان گفت: یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا از مرز بین‌المللی باشماق مریوان در سال جاری ترانزیت شد.

صاحب‌خبر -

فرامرز امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه باشماق تنها مرز ترانزیتی استان است، اظهار کرد: تشریفات گمرکی بیش از یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون و ۳۹۶ هزارو ۶۷۵ دلار از گمرک باشماق در پنج ماهه امسال انجام شد.

وی افزود: از مجموع ترانزیت انجام شده یک میلیون و ۳۳۰ هزارو ۴۹۱ تن آن به ارزش افزون بر ۸۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار دلار طی ترانزیت مبدا به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۴ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان به میزان صادرات انجام شده از گمرکات استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۳۳ هزارو ۴۸۲ تن انواع کالا به ارزش ۳۱۱ میلیون و ۱۶۱ هزارو ۴۶۶ دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که از این میزان ۴۷۴ هزارو ۴۶۴ تن آن به ارزش ۱۹۲ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۰۳ دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شده است.

امیدی سهم واردات قطعی از گمرکات استان را ۱۰ هزار و ۵۹۱ تن به ارزش بیش از ۸۰ میلیون ۷۵۴ هزار و ۹۵۸ دلار خواند و بیان کرد: در مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۰ درصد و به لحاظ وزنی ۴۷ درصد رشد داشته است.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

نظر شما