شناسهٔ خبر: 68570333 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تأکید پوتین بر تقویت مشارکت استراتژیک روسیه و کره شمالی

رئیس‌جمهور روسیه در پیامی برای رئیس کره شمالی اطمینان داد که مسکو و پیونگ یانگ همچنان به تقویت همه‌جانبه مشارکت استراتژیک در روابط دوجانبه ادامه خواهند داد که این امر در راستای تأمین امنیت و ثبات در شبه‌ جزیره کره و منطقه شمال شرق آسیا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه  در تلگرام تبریکی به کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد تأسیس این کشور، ابراز اطمینان کرد که دو کشور به صورت هدفمند مشارکت استراتژیک همه‌جانبه در روابط دوجانبه را تقویت خواهند کرد. 

طبق اطلاعاتی که صبح امروز، دوشنبه، توسط آژانس مرکزی تلگراف کره (KCNA) منتشر شده، در این پیام آمده است: «تبریکات صمیمانه‌ مرا به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد تأسیس جمهوری دموکراتیک خلق کره بپذیرید. اطمینان دارم که با تلاش‌های مشترک، به تقویت همه‌جانبه مشارکت استراتژیک بین روسیه و کره شمالی ادامه خواهیم داد.»

به عقیده پوتین، این اتحاد که در راستای تأمین امنیت و ثبات در شبه‌جزیره کره و کل منطقه شمال شرق آسیا است، به منافع اساسی هر دو ملت پاسخ می‌دهد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین به مذاکرات اخیر و سازنده در پیونگ‌یانگ اشاره کرد که تأییدی بر این واقعیت است که روابط دوستانه و حسن همجواری بین روسیه و کره شمالی در سطح بالا و بی سابقه‌ای قرار دارد.

ضمن اینکه این آژانس اشاره کرد، کمیته مرکزی حزب کارگر کره ابراز امیدواری کرده است که به همکاری با حزب «روسیه واحد» ادامه دهد تا همکاری‌های بین دو کشور در مبارزه برای ایجاد یک نظم عادلانه جهانی توسعه یابد. علاوه بر این، طرف کره‌ای نیز اطمینان خود را نسبت به توسعه همکاری‌های حزبی برای مبارزه مشترک «به منظور تقویت مشارکت استراتژیک همه‌جانبه بین کره شمالی و روسیه و ایجاد یک نظم جهانی عادلانه» اعلام کرد.

پیش از این، در اواسط آگوست، رئیس‌جمهور روسیه در تلگرامی به مناسبت سالگرد آزادی کره به کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، اعلام کرده بود که روابط دوستانه و حسن همجواری بین روسیه و کره شمالی، ثبات در منطقه را تضمین می‌کند. پوتین اضافه کرد که همکاری‌های بین روسیه و کره شمالی و تأمین «ثبات و امنیت منطقه‌ای» از طریق مذاکراتی که در پایان ماه ژوئن در پیونگ‌یانگ برگزار شد، تقویت شده است.

در اواسط ماه ژوئن، ولادیمیر پوتین برای یک دیدار رسمی به کره شمالی سفر کرد. وی مذاکرات مفصلی با کیم جونگ اون داشته و در پایان این سفر، توافقنامه مربوط به مشارکت استراتژیک همه‌جانبه بین مسکو و پیونگ یانگ به امضا رسید که در آن کمک متقابل در صورت بروز تجاوز علیه هر یک از طرفین پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما