شناسهٔ خبر: 68570216 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

گزارش ایلنا از آخرین رایزنی ها برای انتخاب استاندار فارس؛

رقابت 20 گزینه برای تصاحب یک صندلی!/ 5 چهره آشنا به استانداری فارس نزدیک شدند/ مجمع نمایندگان فارس سه گزینه معرفی می‌کند

گزارش ایلنا از آخرین رایزنی ها برای انتخاب استاندار فارس؛ با مشخص‌شدن ترکیب هیئت‌دولت و وزیر کشور حالا همه منتظر انتخاب استاندار جدید فارس هستند. از یک‌سو اعضای ارشد ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در فارس نام پنج نفر را به‌عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود برای بالاترین مقام اجرایی استان اعلام کرده‌اند، از سوی دیگر نمایندگان فارس در مجلس انتظار دارند استاندار جدید با نظر آن‌ها یا دست‌کم مشورت با آن‌ها انتخاب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سویی دیگر گزینه های استانداری تنها به لیست مجمع نمایندگان و ستاد مرکزی پزشکیان در استان فارس معطوف نمی شود و و گروه هایی دیگر مانند زاگرس نشینان و ستادهایی مانند ثمر گزینه های خود را جهت تصدی پست استانداری معرفی کرده اند و این در حالی است که علاوه بر 5 گزینه ستاد مرکزی دکتر پزشکیان و سه گزینه مجمع نمایندگان گروه هایی مانند زاگرش نشینان امید آفرین فارس و ستاد ثمر هم به ترتیب 11 و 5 نفر علاوه بر گزینه های مذکور معرفی کرده اند. این در حالیست که بعضی از افراد هم که نام آن ها در هیچ کدام از لیست ها نیامده در حال رایزنی برای تصدی کرسی استانداری هستند.

در‌ حال‌ حاضر آنچه قطعی به نظر می‌رسد، تغییر استاندار کنونی فارس است، چالش بزرگ اما نگرانی از سهم‌خواهی‌های جریان‌های مختلف سیاسی است. از یک‌ سو اعضای ستاد انتخابات گزینه‌هایی را معرفی کرده‌اند که اغلب منتسب به جریان اصلاح‌طلب هستند و از سوی دیگر ترکیب نماینده‌های مجلس در طیف جریان اصولگرا قرار می‌گیرند. 

با توجه‌ به ترکیب هیئت دولت مسعود پزشکیان، پیش‌بینی آن‌که ایشان استاندار جدید فارس را از کدام طیف برمی‌گزیند، کمی دشوار است. به‌ویژه آن‌که در کابینه وی تقریباً تمامی طیف‌ها و جریان‌های سیاسی سهم دارند، بااین‌حال آنچه برای مردم اهمیت دارد، کارایی استاندار جدید و توانایی او در تغییر ریل سیاست‌های شکست‌خورده 3 سال گذشته است. باید منتظر ماند و دید که مسعود پزشکیان در اولین آزمون خود بعدِ چینش وزرا و معاونان، بالاترین مقام اجرایی استان‌ها را چگونه و بر اساس چه ملاک‌هایی انتخاب خواهد کرد. 

مجمع نمایندگان فارس سه گزینه معرفی می‌کند 

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان فارس صحبت‌های مقدماتی جهت انتخاب استاندار فارس انجام شده است، گفت: مجمع نمایندگان استان هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است و مقرر شده که امروز جلسه ای را جهت بررسی و اعلام لیست گزینه های نهایی برگزار کند. 

جعفر قادری در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان در حال بررسی گزینه‌ها است و هنوز با گزینه‌ها صحبت نکرده‌ است، افزود: بنا به درخواستی که معاون پارلمانی وزیر کشور با مجمع نمایندگان داشته مقرر شده است که مجمع نمایندگان سه گزینه را معرفی کنند. 

 نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان هنوز روی گزینه‌ها صحبتی انجام نداده‌ است، ادامه داد:  باید تمام تلاش مان را به کار گیریم که افرادی را انتخاب کنیم که توانایی‌های لازم را جهت پیشبرد مسائل استان داشته باشند.  

مجمع نمایندگان خیلی به لیست های معرفی شده توجهی ندارد

عضو مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه هنوز صحبتی در مورد ابقا استاندار فعلی فارس انجام نشده است، تصریح کرد: جهت انتخاب و زمان تغییر استاندار فارس اطلاع دقیقی ندارم و باید صبر کرد و دید وزارت کشور نظرش در رابطه‌ با تغییر و ابقا استاندار آینده فارس چیست. 

وی با بیان اینکه جلسه مجمع نمایندگان جهت انتخاب استاندار برگزار شد و نمایندگان استان در مورد کلیات موضوع به بحث پرداختند، گفت: با توجه به اینکه تمام نمایندگان استان در جلسه حضور نداشتند بیشتر به موضوعات کلی پرداخته شد.

وی با اشاره به اینکه مقرر شد که لیست نمایندگان در هفته آینده و پس از جلسه با تمام نمایندگان استان به رئیس جمهور معرفی شود، افزود: گزینه های مختلفی که حداقل های لازم را جهت تصدی پست استانداری را دارند به دولت معرفی می شوند.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگان در موضوع انتخاب استاندار آینده فارس به لیست های مطرح شده توسط جریان ها، گروه ها و افراد محدود نیستند، بیان می کند: قطعا مجمع نمایندگان گزینه هایی که ویژگی های حداقلی را دارا و شرایط لازم را داشته باشند با ملاحظه نزدیک بودن و نداشتن مخالفت با دولت گزینه های نهایی خود را به رئیس جمهور معرفی خواهد کرد.

به گفته قادری نمایندگان در موضوع انتخاب استاندار خیلی به اینکه گزینه مورد نظر در کدام لیست قرار دارد و پشتوانه ها و معرف ها توجهی ندارند و استاندار آینده فارس را طبق ویژگی ها و حداقل ها انتخاب خواهند کرد.

معیارهای ستاد انتخاباتی پزشکیان برای معرفی استاندار جدید 

ستادهای انتخاباتی مرکزی و مردمی دکتر پزشکیان در استان فارس برای اولین‌بار اسامی پنج نفر را به‌عنوان گزینه پیشنهادی استانداری فارس به دفتر رئیس‌جمهور در رسانه‌ها منتشر کرد. این دو ستاد در استان فارس به درخواست دفتر رئیس‌جمهور این اسامی را ارسال کرده و به‌صورت شفاف لیست خود را در رسانه‌ها منتشر می‌کند. بنا به اعلام این ستادها انتشار این اسامی فارغ از هرگونه نقد و یا دفاع نسبت به افراد پیشنهادی از جهات مختلف قابل‌تقدیر و تأمل است. 

به‌عنوان‌مثال در بیانیه این ستاد آمده که برای نخستین‌بار است که دو ستاد مرکزی و ستاد مردمی انتخاباتی یک رئیس‌جمهور برای انتصاب استاندار در یک استان بزرگ به لیستی مشترک دست پیدا می‌کنند تا شعار وفاق رئیس‌جمهور را تحقق دهند.

در ادامه این بیانیه اعلام شده که برای نخستین‌بار است که ستادهای انتخاباتی یک رئیس‌جمهور در شهرستان‌های کوچک و بزرگ یک استان در انتخاب گزینه‌های پیشنهادی تصدی استانداری یک استان مشارکت می‌کنند و سه گزینه پیشنهادی لیست شهرستان‌ها به لیست نهایی راه می‌یابند.  

توجه به شفافیت در اعلام نام گزینه‌های استانداری فارس 

ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در فارس با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار است که جمعی از جوانان و فعالان ستاد انتخاباتی یک رئیس‌جمهور در یک کلان‌شهر در اقدامی ۱۲ گزینه را دعوت به مصاحبه می‌کنند، می افزاید: برنامه‌های گزینه‌های مختلف را بررسی و نهایتاً ۵ نفر را به ستاد مرکزی پیشنهاد می‌کنند که سه نفر از آنان به لیست نهایی راه می‌یابند. در این بیانیه همچنین آمده که برای نخستین‌بار است که محافل و لابی‌های قدرت و ثروت در پستوهای دفاتر خود برای انتخاب گزینه‌های استانداری ناکام می‌مانند و اسامی محرمانه به تهران اعلام نمی‌شود. 

استاندار باید با مشارکت حامیان رئیس‌جمهور انتخاب شود 

ستاد پزشکیان در ادامه اعلام کرده که برای نخستین‌بار است که تیر ستادهای خودخوانده و دلالان پست به‌رغم هیاهوهای رسانه‌ای به سنگ می‌خورد و همگان در می‌یابند گزینه‌های پیشنهادی استانداری فارس با مشارکت حامیان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند.

اعضای این ستاد انتخاباتی همچنین معتقدند برای نخستین‌بار است که گزینه‌های پیشنهادی استانداری یک استان میثاق نامه مشترکی امضا می‌کنند و متعهد می‌شوند تا ضمن پایبندی به آرمان‌ها و برنامه انتخاباتی آقای دکتر پزشکیان، از افراد جوان و بانوان در سمت‌های مدیریتی بهره بگیرند و تمام تلاش خود را برای توسعه استان فارس و محرومیت‌زدایی از چهره استان به کار ببندند. 

شاخص‌ها به‌جای لابی‌ها تصمیم‌سازی می‌کنند 

بر اساس بیانیه اعضای ستاد انتخاباتی پزشکیان در فارس، برای نخستین‌بار است شاخص‌ها به‌جای لابی‌ها و محافل سهم خواه تصمیم‌سازی کرده‌اند و شاخص‌هایی چون سوابق مدیریتی، اشتهار به پاک‌دستی، تعهد به شعارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری از جمله اجرای چشم‌انداز توسعه ابلاغی رهبر معظم انقلاب، برنامه هفتم توسعه، حفظ و ارتقای حقوق شهروندی، رعایت عدالت و انصاف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

حالا امیدواریم کمیته راهبردی انتخاب استانداران در دفتر رئیس‌جمهور نیز به تقویت چنین الگویی مبتنی بر مشارکت و خرد جمعی، استاندار فارس را از لیست پیشنهادهای حامیان مسعود پزشکیان در ستادهای انتخاباتی مرکزی و مردمی استان فارس انتخاب کند.

انتهای پیام/

نظر شما