شناسهٔ خبر: 68568576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

برای نتانیاهو کدامیک مهم‌تر است؛ کرانه باختری یا غزه؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ذره‌بین نوشت:

از زمان ترور هنیه و داغ شدن بحث «چگونگی پاسخ ایران»، بر این نکته تأکید داشتم که برای نتانیاهو، «کرانه باختری» مهم‌تر از «غزه» است. در برنامه گفتگوی ویژه خبری، فرصتی پیش آمد تا این مسأله را به صورت تیتروار توضیح دهم.

در این زمینه، مسأله را باید در چند سطح در نظر گرفت:

سطح ایدئولوژیک:برای راست مذهبی (شامل صهیونیسم مذهبی، شاص، یهودیت تورات متحد و ) منطقه کرانه باختری دارای ارزش عقیدتی بسیار بالایی است و به آن «یهودیه» و «سامریه» می‌گویند.نتانیاهو نیز از حدود یک دهه قبل لیکود را به این سمت سوق داده و حالا بخش مهمی از لیکود (از خود نتانیاهو تا افرادی مانند نیسیم واطوری) نیز بر این موضوع تأکید دارند.از این منظر ارزش این منطقه نه‌تنها از غزه، بلکه از برخی مناطق ۴۸ مانند «مثلث شمالی» و... نیز بیش‌تر است.

برنامه‌های دولت: در این زمینه باید سه نکته را در نظر داشت.۲-۱- دولت فعلی نتانیاهو، تنها دولتی است که از همان بیانیه مأموریت در آغاز به کار خود، یک بند ویژه به کرانه باختری اختصاص داده بود. ۲-۲- دولت فعلی، تنها دولت تاریخ اسرائیل است که لایحه حقوقی به کنست داد تا به صورت رسمی و علنی به قلمرو حکومت اسرائیل ضمیمه شود.۲-۳- از آن گذشته، چند ماه قبل که نیویورک‌تایمز گزارشی در مورد تلاش دولت نتانیاهو برای نابودی دولت خودگردان و الحاق کرانه باختری منتشر کرد؛ اسموطریچ نه‌تنها تکذیب نکرد، بلکه نوشت: «این نکته را همه می‌دانند و ما هم پنهان نمی‌کنیم.»خب جنگ غزه در فرآیند الحاق کرانه، توقف ایجاد کرده بود و حالا توقف ۱۱ ماهه را با عملیاتی به این وسعت دارند جبران می‌کنند.

نیاز داخلی ائتلاف حاکم به توسعه شهرک‌نشینی در کرانه باختری:در این زمینه، باید سه مورد را در نظر داشت.۳-۱- در فضای سیاسی داخلی اسرائیل، جناح «صهیونیسم مذهبی» عمده رأی خود را از شهرک‌نشینان ساکن در محدوده کرانه باختری جلب کرده است.

همین الآن هم در اعتراض به دولت نتانیاهو، آن‌ها بیش‌ترین حمایت را از ائتلاف حاکم دارند و در جریان اعتصاب اخیر نیز شهرک‌های صیهونیست‌نشین کرانه باختری حاضر به همراهی با اعتصاب نشدند.معلوم است که توسعه جمعیتی این بخش از جامعه اسرائیل باعث می‌شود در انتخابات نیز رأی این جناح در برابر رقبای داخلی افزایش یابد.۳-۲- تمامی گرایش‌های سیاسی راست در اسرائیل از الحاق کرانه باختری استقبال می‌کنند.

یکی از چالش‌های نتانیاهو، رقبای داخلی وی در جناح راست (مانند صعر، بنت و لیبرمن) هست.الحاق کرانه باختری باعث می‌شود تا رقبای راست نتانیاهو به حاشیه رانده شده و از رویکرد انتقادی خود نسبت به لیکود بکاهند و مماشات بیش‌تری از خود نشان دهند.۳-۳- در صحنه کلان گفتمان‌های سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی نیز گفتمان راست‌گرایی تقویت می‌شود و این موضوع می‌تواند در صحنه انتخابات باعث افزایش آراء جناح راست شود که محوریت آن با حزب لیکود به رهبری نتانیاهوست.

نگاهی به انتخابات آمریکا:یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز ترامپ با کمپین هریس/بایدن در این است که دموکرات‌ها - مانند نگاه غالب در حزب جمهوری‌خواه - از راهکار دو دولتی حمایت می‌کنند؛ اما ترامپ ایده «معامله قرن» را در سر دارد که عملا باعث نابودی فرضیه «دولت مستقل فلسطینی» می‌شود. یکی از وجوه معامله قرن این است که کرانه باختری به خاک اسرائیل ملحق می‌شود و تنها ۴ منطقه در داخل آن به ساکنین فلسطینی اختصاص می‌یابد.

نتانیاهو از دو ماه قبل، در طراحی مواضع و رفتارهای خود به انتخابات آمریکا توجه می‌کند. یکی از علل دستور وی برای لشکرکشی به کرانه باختری را باید همین نکته دید: «زمینه‌سازی (میدانی) برای اجرای معامله قرن»

نیاز نتانیاهو به تداوم بحران:نتانیاهو به قدری بحران و جنگ را در اسرائیل طولانی می‌کند که بتواند دستاوردهایی را کسب کند که ضامن آینده سیاسی وی باشند.در غیر این صورت، کمیته حقیقت‌یاب - که بعد از پایان جنگ غزه تشکیل می‌شود - می‌تواند سرنوشتی مشابه «ایهود اولمرت» و «گلدا مائیر» را برای بی‌بی رقم بزند.تا کسب دستاوردهایی که بتواند آینده سیاسی وی را تضمین کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما